torsdag 3 november 2016

Ljuspunkter

Ja nu behövs många ljuspunkter både bokstavligt och bildligt för att inte bli punkterad alldeles totalt.



Nu laddar vi batterierna både för ljusslingorna och för den egna drivkraften framåt i vintermörkret.
Tillhör inte klubben 
"vi som älskar snö, vinter, mörker och kyla".

Är ju ledig denna veckan och i min värld skulle denna veckan bestå av härliga höstpromenader.
Nu blev det små promenader i huset upp o ner i källaren typ.
Värsta ovädret slog till och det blev både snö, storm och kyla.
Nu rullade jag inte tummarna och slog dank eller hängde läpp för det inte,
nej nu blev mina garderober äntligen röjda.



Bort med gamla skor och kläder jag inte ens visste att jag hade.
Fram med nål och tråd och sy om lite här och där.
Så skönt när det är gjort och man har lite överblick.
Skönt också att jag behöver egentligen inte köpa så mycket kläder, bara använda allt jag har och inte som oftast bara ta det som ligger närmast.



Så tog jag tag i projektet sy nya kuddar.
Skulle köpt men hittade inte några i rätt färg så fick köpa tyg men blev riktigt nöjd med det jag hittade.
Har närmast gjort en liten moodboard med gardinerna jag fixat till och tygerna till kuddarna.
 Nu fattas bara mattan och jag tror mig nu ha hittat den jag söker. 
Funderar på att skicka efter den men är lite osäker på färgen, man vet ju aldrig om datorn återger rätt färg.




En annan trasa som hänger i min garderob är denna. 
Eller trasa...när han man en sån här? 
Lyser upp gör den och den tillhör vinterns ljuspunkter.
Jodå, det är revy och lustspel på gång.
Detta året är det väl bäst att jag har både hjälm, arm och benskydd, samt rullator så jag inte bryter något ben i kroppen och sen inte kan vara med.
Förra årets olycka är fortfarande färskt i minnet och sviterna lever ju kvar.
Har en sång i år som jag kommer älska att få sjunga.




Ett loppisfynd har äntligen blivit klart.
Detta skåp släpade jag med mig från Tyskland för säkert fem år sedan.
Knopparna där uppe var borta men jag hade två svarvade på lager så de fick duga.
Glaset togs bort och ersattes av hönsnät.




Skåpet fick en plats när en bokhylla åkte ner i källaren pga ett bord jag släpade med mig hem och som jag visat i tidigare inlägg.
Den hyllan använder jag nu nere i källaren att ha skor och väskor i.
Mina minsta madonnor fick plats här i skåpet.



Har också målat ett par ljusstakar som för ovanlighetens skull blev svarta.
De kanske kommer i nästa inlägg...
Kanske också de nya kuddarna jag sydde till sovrummet och så fick lilla Lelle en kudde till sin korg och ett täcke jag fyndat på loppis men haft som duk tidigare.
Tur det finns värktabletter för jag har ont både i axeln och ryggen men ingenting blir ju bättre av att sitta stilla och göra ingenting.
Lilla magen mår lite bättre nu tackom o lovom.
Fast känner att jag måste säga till mig själv att inte stressa, för det gör jag lite fast jag är ledig.
Men att göra saker är ju avkoppling för mig, bara det hålls på en lagom nivå.




Förra årets orange och gula pumpor fick i år nyanser i grått istället.
Tyckte de var finare så i vardagsrummet.





Hade kvar några som fick behålla sin färg och ha sin plats på köksbordet där jag nu frossar i just gult och orange.




Underbart med de sista ringblommorna.



Höstfärger hade också efterrätten jag gjorde i helgen som gick.
En smarrig sak som i tillagningsskedet såg ut som stekt potatis och gammal tjock brunsås.
Ja en av sönerna trodde faktiskt att det var det.
Man steker tärnat äpple i lite smör och pudrar över med kanel.
Så vispar man samman philadelphiaost med kvarg, vaniljsocker och florsocker.
Digestivekex smulas och så öppnar man en burk karamelliserad mjölk.
Allt detta varvas sedan i ett glas eller en skål.
Mycket gott!
Kallades äppeltrifle med kolasås.



Verkar som om det är sportelände på TVn så jag sätter mig nog i soffhörnan med något att läsa eller också börjar jag brodera på den duk jag hittade när jag städade syrummet.
Hade planerat göra lite skoljobb hemma också men det skjuter jag upp så länge det bara går...

I morgon är en ny dag.


5 kommentarer:

  1. Ja i morgon är en ny dag....denna dagen har varit jobbig. Har flyttat pappa till ett permanent äldre boende, eftersom mamma inte orkar ha honom hemma efter tre strokes . Hon är själv sjuk så det är väldigt ledsamt. Men det är bara att gilla läget. Men han är iaf glad och positiv ;)).....Mycket fina ljuskällor du visar ;)
    Ha en fin helg nu !!....här har vi ingen snö ännu...
    Kram

    SvaraRadera
  2. Så duktig du är som utnyttjar busvädret till nyttigheter! Ja, plötsligt blev det riktig vinter! Vi har -5 idag - vackert och frostigt! Ljuspunkterna blir flera inomhus och de verkar aldrig räcka till!
    Vilken läcker klänning och så kul med lustspel igen. Tänk att du missade förra årets och att det gick så galet! Nu får vi hoppas att inget oförutsett händer så att du får sjunga din fina sång! (Undrar just vilken?)
    Önskar dej en skön fredag och fortsättning på höstlovet!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Oj, vad du jobbar på! Inte mycket ledighet och vila för dig under lovet men det känns ju bra när det blir gjort. Sånt som röjning och städning är ju lite segt att komma igång med så när man får lust är det bara att köra på.
    Snygg klänning!
    Trevlig helg!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  4. Vilken energi du har haft på lovet !!!! Men det är väl så att pyssel är ett bra komplement till yrket man utövar. Snyggt skåp du fixat. Jag verkligen älskar dina installationer. Så hemtrevligt och mysigt. Vi behöver verkligen de där ljuspunkterna nu. Riktigt skitväder för det mesta.
    Ha det gott. Kram Eva

    SvaraRadera
  5. Himmel vad du hinner mycket! Jag som knappt hinner brygga kaffe förrän dagen är slut :) Nåja, en skön bildkavalkad från dig...
    Ha en skön kväll!
    Kram Titti

    SvaraRadera