torsdag 11 oktober 2018

Härliga höst

Ja nog är hösten härlig.
Har nog alltid tyckt om just den där perioden på hösten när löven fått sin sprakande färg och när dimman ligger tät.




Den här bilden är någon vecka gammal så nu ser det ännu mer höstligt ut.
Gick samma runda i går kväll i strålande sol och över 15 grader varmt.
Man tackar!
Tog bilder då också men har inte tankat över dem till datorn.
De kommer nästa gång.


Nypon ja...
Just här stod en dag en gammal man och plockade nypon.
Vi hade en pratstund där och han berättade att han plockade nypon varje år och hur god den nyponsoppan blev som man gjorde själv.
Det där stannade kvar hos mig och jag kom ihåg hur min mor brukade torka nypon.
Riktigt hur soppan smakade kunde jag inte komma ihåg men mindes att den var tjockare och mer smakrik.


Kan han så kan väl jag...
Googlade runt på "torka nypon" och drog ner mannen till buskarna och vi plockade en kasse.
Sedan satt vi en söndagseftermiddag och skrattade åt aktiviteten vid köksbordet.
Det tog ju liksom sin tid.
Torka hela eller halvor, ta bort klifröna eller inte...många saker att ta ställning till ha ha...
Tillslut (dagen därpå) blev det en burk torkade halvor med de flesta fröna borttagna.
Nu ska vi bara ta tag i nästa steg och koka dem, sila och koka den där soppan som ska slå allt i smakväg.
Eller blir det en tur till coop och en liter nyponsoppa snabbt o lätt.



Lite mer ta-till-vara-tips.
Man blir kanske sån som pensionär ha ha.
Har haft dessa palettblad ute i sommar och de har vuxit som bara den, stora buskar blev det.
Nu har jag tagit en massa skott och ger bort till alla som vill ha.
Köpte också en annan variant med gröna blad och vinröda kanter som var väldigt vacker.
Har just klippt ner den och satt toppar i vatten och hoppas på att föröka även den.



De flesta inomhusväxter är väl så där numera.
Har många elefantöron som ju också är så lätta att föröka.
Sedan har jag flera flamingoblommor som står där lika fina året om.



Man får ju lite julvibbar av dem men det får man om man går på IKEA också.
Var där igår för att ladda ljusförrådet och hamnade mitt i uppackandet av diverse julsaker.


Dags att ladda inte bara ljusförrådet utan också att ladda alla batterier till alla ljusslingor som nu ska fram.
Här är det rosa borta nu och ersatts av höstfärger.



Gillar verkligen att man kan använda ljusslingor på så många olika sätt och överallt.



Med hösten kommer också frusenheten och lusten att boa in sig och omge sig av värme.
Stickade en stor sjal att svepa in sig i.
Lelle var mer av åsikten att det var hans nya pläd.
Ja ja, vi kan väl dela på den.
Det är så med barn och hundar...
de får ofta som de vill!



På kort tid har vi köpt två impulsköp även om vi faktiskt lekt med tanken på dessa saker innan.
Ibland är det de förrädiska extrapriserna som avgör saken.
(Pensionärsvarning nr 2)
Brasan ni ser på bilden är rätt lik en äkta eller hur? 
Men den är totalt fejk.
Något jag har lite svårt för och ändå står det nu en i källarrummet.
Med visst motstånd tycker jag att den är rätt mysig trots allt.
Jag vande mig ju vid fejkljus så det går väl att vänja sig vid detta också.
Den ger värme i två lägen också om man vill.
Den andra prylen vi köpte har vi redan haft roligt med och mer lär det bli.
En karaokemaskin.
Jag gillar inte karaoke direkt heller men så här i hemmets vrå är det roligt att sjunga tillsammans med familj och vänner.
Nu ska jag återgå till mina änglatavlor jag gör med inslag av mina textila loppisfynd.
Solen och värmen är på gång så eftermiddagen blir att tillbringa ute.
Life is good!



2 kommentarer:

  1. Vilka underbara höstbilder! Ja, visst är det vackert nu, men här är mest dimma, trots utlovad sol! Den når inte igenom dimman! Hoppas på helgen som kommer!
    Härligt med brasa även om den är fejkad! Den ser verkligen äkta ut!
    Ha en skön helg framöver!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Ljuvliga höstbilder och dags att leta upp ljusslingorna! I vilken låda packade jag ned dom tro?? Älskar hösten på alla sätt och vis...
    Kramis från Titti

    SvaraRadera