måndag 10 mars 2014

En sån härva

I dag hade jag tänkt göra ett inlägg med härliga vårbilder på blommor. Blev så inspirerad av alla fina foton på blommor som flödade i bloggar och på facebook under gårdagen. Tänkte smita iväg lite tidigare från jobbet för att hinna njuta lite av solen. Men näha...det blev det vanliga gråa vädret igen. Där ser man...lång näsa fick jag. Jag valde ju att städa i går största delen av dagen. Carpe diem...det går an att vara efterklok. Å andra sidan möttes jag av ett nystädat hem när jag kom hem idag och det är inte dumt det heller. Istället får det bli bilder på min poncho som blev färdig i helgen. Kunde bara inte motstå detta garn med så vackra färger.









Jag kan bli så där förälskad i en garnhärva utan att veta vad jag ska göra av det. Måste bara ha med ett nystan hem. Sedan är jag rent hopplös i att följa mönster. Jag testar mig fram, vilket innebär att jag får riva upp emellanåt. Så skall det vara enkelt, snabbt och kunna göras framför TVn. Denna modellen är superenkel. Två rektanglar av rätstickning som sys ihop...ta da...poncho.









Trixade lite runt halsen med gallervirkning för att få lite snyggare kant. Några små rosor fick avsluta det hela.
I vintras stickade jag halsduk o mössa i ett härligt senapsfärgat ullbouclé-garn och virkade en olivgrön hatt. Känns inte så kul att visa det nu när vi har våren här.








Garn är väl inget jag ofta hittar på loppis. Det händer men sällan i någon större mängd. Virkgarn i bomull däremot finns ofta i stora härvor. Kanske någon som tänkt virka sängöverkast...vem orkar fullfölja det? En och annan sådan härva har fått följa med hem. Det kan bli som här, en liten sommarväska.






Eller ett mobilfodral. Som ni ser använder jag gamla gardinomtag. 
Nu har jag inte något stick eller virkprojekt på gång. Får ta en sväng till garnaffären och kanske få inspiration till något nytt. De hade ett likadant garn i alldeles underbara blåa nyanser, kanske man skulle...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar