söndag 19 juni 2016

Nu kan man äntligen andas ut

Ja nu är den här, den efterlängtade ledigheten. 
Fast i ärlightens namn kände jag mig inte alls så där urvriden som jag brukar göra och det av förklarliga skäl. Det känns att jag varit sjukskriven och varit liksom lite "ledig" om man nu kan kalla det för det. 
När jag återgick till jobbet övergick jag dessutom till en annan typ av tjänst som förenklade det för mig att kunna börja jobba. Nu hoppas jag att dessa veckor av ledighet ska hjälpa till att ytterligare förbättra mina förutsättningar att bli normal i axeln igen. Jag tränar ihärdigt så gott som varje dag och har nästan slutat med värktabletter. Risken finns att jag inte blir helt återställd men jag ska göra vad jag kan.




Nu har väl inte vädret varit det bästa men ibland är det skönt att det är så där lagom så man kan äta ute eller i lusthuset och dessutom göra något inne utan att känna att man måste vara ute. 
Det blev inte särskilt många droppar regn här så det är fortfarande torrt i marken.
Skulle visst komma mer under natten.





Nu blommar det för fullt både i trädgårdar och i naturen. 
Man får verkligen ta sig tid att njuta för det går så otroligt fort. 
Just nu är det pionerna som är som vackrast och sprider sin doft, dock inte inne för Friherren har haft en jobbig period med gräsallergi.
Men nu börjar rosorna blomma och de är lite snällare i doften så de ska jag plocka in.




Under gårdagen blev inte så där speciellt mycket gjort.
Skönt att bara njuta av friheten och ta stunden som den kommer. 
Jag har ganska lätt annars att göra långa do-listor och stora förhoppningar om att städa, röja, måla, sy och fixa och gud vet allt.
Var tvungen att plocka iordning lite i sy-rummet eftersom mellansonen kommer hem ett par dagar då han just fått semester och han brukar sova där.
Där låg lite högar med diverse loppisfynd och andra småprojekt så jag fick för mig att göra klart en del.
Det här var det där handduksförhänget som fanns med i 20-kronorskassen. 
Plötsligt visste jag precis vad det skulle bli av det. 
Ett sommarförkläde!
På fem minuter var det klart. 
Bara vek, sydde och fäste två band som jag sparat från en gardin och så var det klart.




Passar bra till midsommar kanske. 
Jag är gammalmodig nog att ibland ha förkläde eller är det också åldern som gör att jag spiller på mig som bara den numera.




Så här blev den där klänningen i linne som jag skickat efter och var besviken på när den kom hem. 
Den var intetsägande och tråkig. 
Tycker nog att den är lite roligare nu. 





Lite spets och ett sammetsband var allt som behövdes för att pigga upp det hela lite.




Skrev för ett tag sdan att jag fick ett ryck och skulle sortera och slänga lite kläder som sällan eller aldrig användes och hur jag istället kom på nya idéer att göra om dem.
Här är ett av dem. 
En gammal linnesak som gick omlott men nu sitter den lite tight och då tänkte jag att det kunde hänga fritt istället. 
Även den här behövdes piggas upp och jag sydde fast några små spetsdukar i samma färg.





Köper på mig liknande dukar för så där 5-10 kr styck, man vet aldrig var de kan hamna.




Även ryggen fick en dekoration av en lite större duk.
Ingen annan har en sådan iallafall, sen kan man ju tycka vad man vill om den...
Har lovat mig själv dyrt och heligt , att inte gå på rea!!! 
Jag har kläder så det räcker och blir över och ändå är just sommarkläder så himla roligt. 
Och sen går man bara i de gamla vanliga enkla trasorna...



Nu hoppas jag på många härliga stunder ute i solen på altaner och lusthus.
Just idag blev det havregrynssmulpaj med rabarber. 
På bilden är det hasselnötsmjöl blandat med ägg, bakpulver och lite socker o vaniljsocker och sen några minuter i micron. Kan inte vara enklare. Här även lite lingon. 
Jag gör samma sak fast med mandelmjöl också och lite bär eller någon frukt i.






Lusthuslivet är här och jag har redan tillbringat många timmar där.
Läser, handarbetar, äter eller kanske rent av bara "glor i tomme" som man säger här i trakterna ibland. 
Mindfullness kanske är ett finare ord...




Dags att ta fram sommarkopparna dvs mormorskoppar och fat med rosor.
Det här fatet fyndades för något år sedan för 20 kr, men då var både fat och handtag smutsigt.




Nytt för i år är dessa vackra bollar som jag bara inte kunde motstå.
De är så vackra när det mörknar och man ser mönstret i dem.



Så går vi in i midsommarveckan och ingen vill ens tänka tanken att snart vänder det.
Vi får hoppas det blir en skön helg med möjligheter att vistas ute.

Ha det fint alla bloggvänner.



6 kommentarer:

  1. Så härligt med ledigheten ändå, trots att du inte känner dej lika urkramad som tidigare! Det är ju ändå en skön känsla - detta att slippa passa tider och att få äga sin tid. Har själv varit helt ledig sedan 1 juni och jag förstår bara inte vart de veckorna tagit vägen och att det snart vänder igen! Så otroligt snabbt allt har gått! Vart tog maj vägen och nästan hela juni???? Helt otroligt så snabbt veckorna går denna tid på året!
    Ja, nu blommar det i rabatterna och man hinner knappt med och så vackert med pionerna som jag också månar om.
    Så fint att du kan piffa upp dina kläder med lite spetsar och band här och där! Så fiffigt!
    Det måste vara underbart med ett lusthus! Bara namnet! Så skönt att träda in där och bara känna lugnet och friden.
    Just nu är ju vädret lite ombytligt, minst sagt och man vet ju inte hur midsommaren blir! Man kan i alla fall hoppas på att det blir uppehåll just den dagen om inte annat.
    Nej, jag vill inte heller tänka på att det vänder om ett par dagar! Helt otroligt att det redan är dags!
    Ha en fin och skön start på ledighetsveckan imorron och så hoppas vi på en fin och skön midsommar!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Så duktig du är på att fixa om kläder...och dom där ljuslyktorna var ju jätte läckra, alltid kul att köpa något nytt ibland ;))
    Tänk att både maj och halva juni har gått och jag tycker inte vi haft särskilt mycket värme...känner lite panik inför sommaren faktiskt...måtte den bli varm och solig, den tid som är kvar...
    Ha en fin början på veckan !!
    Kraaam

    SvaraRadera
  3. Vilka fina bilder. De två sista är mina favoriter.
    Jag önskar dig ett fint sommarlov och hoppas du blir helt återställd i axeln.
    Det är mycket fint som blommar nu. Förstår att det är tufft för din man med allergin.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
  4. Gu så vackert ditt broderade förkläde blev. Tänk vad man kan göra om saker. Det gäller bara att se möjligheterna. Det är du himla bra på. Och kul att ta fram de där fynden vid speciella tillfällen.. Jag är lite av samma sort.
    Hoppas nu att du ska få ordning på din axel. Inget vidare att gå omkring och ha ont. Inte heller allergi är kul.
    Här har regnat rejält och det är tacksamt. Grönsakerna måste ju ha och så skönt att slippa släpa med kannor.
    Ha en skön midsommar önskar Eva

    SvaraRadera
  5. Älskar alla dina vckra broderier! Och så fint du gör i ditt hem!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  6. Tack för kommentaren om mitt papper!
    Ja, visst är det en underbar tid med alla pioner! Bara älskar dem! Ha en fin midsommar du också!
    Kram Anna

    SvaraRadera