fredag 30 december 2016

I min bubbla

Ja där lever jag nu. 
Juldagen med slappandet var dagen före stormen på mer än ett sätt. 
Nu blev ju stormen där ute i naturen inte så farlig som befarat även om jag var glad över att inte bo på ön mitt i vår sjö. 
Den andra stormen, 
uppstarten av vårt intensiva lustspelsövande, blev ganska lugn även den.




Så nu är det intensiva dagar med repetitioner från klockan nio fram till halv sex-snåret på kvällen.
Har man som jag inte övat en rad innan ägnas kvällen till stor del åt att slå in texter, visserligen i horisontalt läge.
Hur vädret är har man ingen aning om eller om det händer något särskilt i övrigt i världen utanför kulturgården.




Här gäller det att ha koll på huruvida jag ska stå eller sitta, gå in till vänster eller höger, bli arg eller glad, lyssna på introt, är det nu jag ska säga det och hur var texten i aktfinalen?
På något sätt brukar vi få ihop det och det ser så ut även i år.
Vi har faktiskt kastat manus idag och då blir det lättare att agera ut mer.



 Någon gran att kasta ut har vi inte, bara att plocka ihop och det kanske är dags nu.
Dags att ta bort de där väldigt juliga dukarna är det i alla fall.
Tänk att jag faktiskt haft tid och tålamod att brodera denna duken som hängt med sedan Friherrens och min första jul tillsammans i det första egna hemmet.




Tomten för förpassas till sin plats i skåpet.




Även denna tomten får väl krypa tillbaka till sin vrå...



...och ta med sig resterande gäng.
Man tröttnar ganska fort på tomtarna efter julhelgen.







Betydligt lättare att låta lite änglar hänga kvar och dingla lite varstans.




De här änglarna gjorde jag förra året. 
I år har jag inte gjort ett endaste julpyssel mer än fixat egengjorda julkort.




De små spelande änglarna får också vara kvar några veckor till och alla ljusslingor.




La en ljusslinga inne i mitt skåp jag satte upp för ett tag sedan.



Lyser lite mysigt där på väggen.



Någon riktig mistel har jag inte, bara denna som jag gjort  i luffarslöjd när det var som populärast hos mig.


Jag läser och följer er kära bloggvänner men hinner just nu inte kommentera i den utsträckning jag skulle önska.

I morgon kör vi halvdag sedan firar vi nyår och är lediga nyårsdagen.
Sedan är det bara en repdag innan orkestern kommer.
Då blir det först skitjobbigt för vi tycker inte det låter som på vår repskiva. 
Därefter kommer stora lyftet av att få levande musik och sjunga till de fantastiska musiker vi har.



Ett riktigt 

Gott Nytt År 

till er alla.






3 kommentarer:

  1. Jag tröttnar snabbt på det allra juligaste julpyntet. Det är bortplockat nu, men granarna står kvar, de är så fina än!
    Gott nytt år till dig och friherren! (undrar ibland varför du kallar honom det) ;-)
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  2. Jisses Rosmarie, så mycket julpynt du har, jag förstår du är en riktig pryl o pinal älskare, som tur är vi alla olika.
    Jag tycker du har mycket vackra ting, men jag vill inte själv ha så många ting framme. Förr fanns det betydligt mer men det var andra tider när alla barnen hade sina önskningar. Men jag plockar inte bort julen förrän vid Knut, typ. Som du vet är vår julgran en rumsgran, den står framme året om, men vid jul får den lite pynt.
    Vacker julduk med tomtar och skrift du har, jag kan tänka att komma och titta på alla dina julpynt någon gång för hos dig är det verkligen jul. Men i år blir det inte, hi hi . . . .

    Tack för det gångna årets kontakt, bjuder dig på tre av mina fina citat, som passar bra för oss alltid.

    *Rikta blicken mot ljuspunkterna ! *
    *Tänk vad mycket vi orkar - i kärlek. *
    *Det är en förmån att få försöka på nytt. *

    Gott slut - gott nytt önskar/ Eva

    SvaraRadera
  3. Här har jag bara kvar julstjärnor och stakar !
    Efter trettondagshelgen åker allt väck...
    Önskar dej en god fortsättning !
    Nyårskram bia

    SvaraRadera