tisdag 13 juni 2017

Det är mycket nu...

Ja ja, jag tänker inte klaga. 
Vissa saker är måsten och andra är helt enkelt självvalda. 
Som att tigga till sig två stora plastkassar med rabarber. 
Men det är ju så rackarns gott! 



Har ett par stånd men de ger inte så stor skörd.
Nu fick jag stora rejäla som passar bra till att göra något av mer än vanlig paj.
Så jag kombinerade två recept och kokade lite marmelad som blev gudomligt god.
Den får man försöka njuta i småportioner så den varar riktigt länge.




Så gav jag bort ett par också.
Kände mig lite som Ernst där ett tag...
På tal om honom så kommer han ju snart i rutan och det är jag nog inte ensam om att se fram emot.
Årets hus såg verkligen fint ut.
Nu när Poldark slutat är det bara Victoria som lockar till TV-tittande men jag tycker serien som börjar på lördag kväll verkar lovande.
Annars tittar jag nästan ingenting på TV under sommaren.



Prövade också för första gången att göra rabarbersaft.
Den har stått i två dygn och nu ikväll hällde jag upp den på flaskor,  hela 4 liter blev det.
Kan väl säga att jag mer eller mindre blundade när jag skulle mäta upp och hälla i sockret...
Nåja, man får väl späda med mycket vatten. Förresten var tanken att ha den till sommardrinken. 
Vill minnas en mycket god drink goda vänner bjöd på som just bestod av rabarbersaft, vaniljvodka och sprite...ja ni fattar att den är inte dum den.
Annars är flädersaft väldigt gott så det blir kanske en sats det också framöver.




Och så blev det paj också förstås, men även den där sockerkakan jag gör med rabarber som smält i smör i smeten.




Eftersom söndagsvädret inte var någon höjdare blev det inte bara rabarberstök utan en stund vid symaskinen. 
Nu var det inte några stora syprojekt på gång utan bara lite som skulle upp, ner, ut eller in.
Sönerna kommer ju hem med diverse önskemål ibland.
Detta är ett exempel.
Vad det är?
Jo han hade sett min handdukspåse där jag stoppar ner plastpåsar.
Nu tyckte han att de skulle ha det i sitt kök.
I tyghögarna hittade jag en liten bit som blev precis lagom för ändamålet.




Tro nu inte jag sytt den här klänningen, nej den har jag skickat efter och det är ju alltid en chansning. 
Nu var det inte några större fel men det krävde att jag sprättade upp sidorna och sydde in lite i armhålorna. Den är fodrad så det var lite halvknepigt så jag sydde det för hand faktiskt.
Nu är det bara att hoppas på sol och värme till avslutningsdagar och midsommar.
Fast där är väl min tro lite svag för tillfället.




Tro nu inte jag springer runt hela dygnet och grejar och fixar.
Visst är det galet mycket på jobbet och dagarna är långa, men jag har lärt mig med åren att också ge mig återhämtningsstunder.
Lexus påminner mig om det när jag glömmer bort det.



Frukosten i söndags intogs i lusthuset och var en sån där stund som ger lite vila mitt i allt när det snurrar som mest.
Behövs inte så mycket egentligen, en lugn plats, lite fin dukning med de gamla loppisfynden, trevligt sällskap och "du är hemma" som den käre Ernst säger.




Ikväll blir det läggdags tidigt för i morgon blir det aktivitetsdag på berget. 
Håller tummarna att det inte blir regn.

Ha en fortsatt fin vecka!

9 kommentarer:

  1. Åhh så mycket gott av rabarber. Jag har ju hur mycket rabarber som helst men ingen stor inspiration att göra något av dem. Kanske det blir något nu. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Så härligt med rabarbergodis! Har också funderingar på lite saft, men mina börjar tryta, men kanske räcker det till något! Så friskt och gott och att blanda i sommardrinken!
    Här känns det inte som sommaren börjat ännu -ett evigt skvättande och blåsande är det! Hoppas på bättre väder.
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Rabarber är mumsmums. Hoppas ni har en toppendag på berget idag.
    Kram Petra

    SvaraRadera
  4. Så flitig du varit med rabarberna. ja det är mycket gott man kan göra med dem. Jag har rabarber men jag har inte den tiden precis nu.jag skär ner dem och fryser ner dem till senare tillfälle när den där tiden lugnat sig.
    Vi varit och kollat studentbalen i Värnamo där vårt bb Julius var med och fredag blir det själva student utsläppet och senare festen hemma hos dem. Jag får 4 nattgäster också n.m.
    Ja det är mycket med det jordiska med mycket trevligt med familjefester.
    Då får du en lång semester nu och det behöver du nu Rosemarie.
    sommar kram/Eva

    SvaraRadera
  5. Så flitig du varit med rabarberna. ja det är mycket gott man kan göra med dem. Jag har rabarber men jag har inte den tiden precis nu.jag skär ner dem och fryser ner dem till senare tillfälle när den där tiden lugnat sig.
    Vi varit och kollat studentbalen i Värnamo där vårt bb Julius var med och fredag blir det själva student utsläppet och senare festen hemma hos dem. Jag får 4 nattgäster också n.m.
    Ja det är mycket med det jordiska med mycket trevligt med familjefester.
    Då får du en lång semester nu och det behöver du nu Rosemarie.
    sommar kram/Eva

    SvaraRadera
  6. Åh, rabarber! Den har jag inte hunnit med i år än. Jag brukar göra saft, paj och ibland marmelad men än har tiden inte räckt till. Tid står på önskelistan just nu! Men tre veckor kvar till semester och sen kanske...
    Ha det gott!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  7. Oj vad jag blev sugen på paj...med vaniljsås, mums !
    Och klänningen var fin ;))
    Ha en trevlig helg nu !
    Kram bia

    SvaraRadera
  8. Vilket härligt inlägg! Rabarber är sååå mycket sommar, ja gott är det också! Ja serien Victoria är riktigt bra och nästan det enda jag ser på just nu, Poldark var också en höjdare!
    Näe dags att ta tag i dagen och se till att man får mat på bordet.
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  9. WOW vilken frukost !!! Du har rätt eller kanske Ernst....där var du "hemma". Visst är det mycket att göra den här tiden om man vill ta vara på det som växer. Rabarber , full rulle. Prova rulltårtan hos Skillnadens trädgård. Helt makalös med massor av rabarberbitar och ingen sylt . Alltid kul med något nytt. Din marmelad verkar helt underbar. Just nu har jag gjort flädersaft och igår när det var knallsoligt plockade jag in kryddbuketter till torkning. Visst är det arbete med det men man njuter under vinterhalvåret att ta fram sina sommarprodukter.
    Önskar dig en skön midsommarhelg. Kram Eva

    SvaraRadera