måndag 23 juli 2018

Torkan härskar

Jag vill absolut inte klaga över denna fantastiska sommar,
men käre tid så varmt det är och har varit nu i flera månader.
Det känns overkligt.
Klart jag njuter, 
jag som inte bor i brandhärjade trakter eller måste fly från mitt hem.
Jag som kan bada i närliggande sjöar och kan ta dagen som den kommer.
Jag som har vatten och kan släcka min törst.




Jag har torkat lite av lavendeln som i år var stor och frodig.
Nu är den lika torr som alla andra växter.




Doften ska jag spara till vintern att ta fram när det är allt annat än varmt och torrt där utanför fönstret.



Honung har det också blivit mycket detta år.
Friherren har numera hand om ett kyrkligt bi också ha ha..
Gissa vem som fick sitta och skriva etiketter för hand?



Själv har jag tagit hand om våra vinbär som det också var rikligt av.
Vi har röda vinbär och bara en liten svart buske som är på gång.



Hälsade på kär väninna som har mest av svarta vinbär och fick plocka 4 liter som blev till sylt och gelé.
Också detta något att ta fram i vinter och minnas denna sommar.
Nu fattas det bara Västeråsgurkor som ska läggas in.




Vi har ett litet mullbärsträd men det ger så lite bär så det är bara att gå och plocka i handen lite då och då och njuta direkt.
Torkan gör att de är väldigt små och lite torra i år.




Ja annars är väl torkan total på alla möjliga sätt denna sommar.
Dagarna går och man vet inte riktigt vad man ska göra.
Värmen gör att vi gör inte alls så mycket som vi brukar.
Det blir lite bad och lite småpyssel.
Jag målar en del på kvällarna när det är svalt.
Sover gör vi i källaren där det är så kallt och härligt.
Bilden är från tallskogen norr om Halmstad där vi var en helg.



Det var molnigt när vi kom dit så istället för bad tog vi en flera timmar lång promenad i tallskogen.



Solen kom fram och vi fick två fina dagar där nere.

Torkan märks på växterna i trädgården som ser så vissna o trista ut fast vi vattnar.




Som ni väl anar är bilden inte nytagen.



Dessa pelargoner är inte lika fina längre för någon larv äter på deras blad.



Samma sak med dessa pelargoner.



Och den här var så fin länge och jag vakade över den så den fick vatten.




Så söta klöverblommor.
Nu är den ett minne blott och torr o vissen.

Torr o vissen känner jag mig här på bloggen också.
Långt emellan inläggen,
väldigt många bloggare som jag följt i flera år har slutat och jag har inte breddat gruppen jag följer.
Känns lite trist.

Men än ger jag inte upp...
jag bloggar nog på ett tag till.
Ska klicka runt lite och kanske hitta nya bloggvänner.

Lämna gärna några rader du som tittar in här så kanske jag hittar nya bloggvänner.



Här brinner inte skogen som tur är,
men solnedgångarna brinner.

Ha en fortsatt fin sommar!





1 kommentar:

  1. Värmen är verkligen besvärlig nu och det går knappt att vara ute under dagtid, men är självklart glad att jag slipper oron för bränder, även om det faktiskt brunnit här lite då och då. Inget som kan jämföras med eländet de har i norr.
    Så bra att du kan skörda lite. Lavendel är ju ljuvligt att spara och honung dessutom!
    Alltid gott att ha lite bär till vintern. Du har alltså ett mullbärsträd! Jag fick ett i födelsedagspresent (snarare en buske), och vet väl inte riktigt vad det blir av den. Planterad och vattnad varje dag,men bladen har blivit nästan limegröna! Vet inte vad det är för fel, för något fel är det nog.
    Härligt att du har tillgång till sjöar i värmen. Nu kan vi bara hoppas på att det vänder snart.
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera