måndag 22 juli 2019

Same, same, but different!



Ja något åt det hållet är det väl.
Tiden rusar iväg och vi med den.
Senaste inlägget 1 maj!
Hur blev det så liksom?
Har väl inte något direkt svar på den frågan.
Lite tappat intresse, lite krämpor, lite tidsbrist, lite tröghet, lite...
ja listan kan säkert bli lång.
Läser andras bloggar gör jag fortfarande och gläds över all energi jag ser där.


Nåja, nu sitter jag här så nu lyfter jag...
som ballongerna gör här i vår lilla stad.
13 stycken härom kvällen.




Same, same...jodå, samma duk och midsommarstång kom fram ur gömmorna.
Midsommar firades väldigt lugnt i år, blev bara friherren och jag och det gick bra det också.




Sill, färskpotatis och jordgubbar så klart.
Har ni prövat jordgubbar, maränger, grädde och lemoncurd?
Sååå himla gott!




Ja en liten nubbe blev det också.
Gillar egentligen inte alla dessa bilder på bubbel, vin och alkohol i alla dess former som ständigt dyker upp i alla flöden på fb och insta.
Jag dricker alkohol men tycker det bara blir för mycket reklam och glorifiering av det som om man inte kan ha roligt eller koppla av utan.
Nu får ni denna bilden och det beror helt enkelt på att jag tycker de små nubbeglasen är så söta och somriga.
Används typ endast på midsommar.
Loppis så klart!




Inte några loppisbesök på evigheter.
Behöver ju inte några prylar men det är ju alltid så kul att spana lite.
Däremot stod jag på en loppis en lördag/söndag och försökte bli av med en massa.
Det här är bara lite av allt jag släpade med mig.
Ja jag kunde sälja en hel del och gick plus.
Tyvärr har jag mycket kvar och frågan är om det ska vara kvar ifall jag får lust att sälja en annan gång.
Bara så surt att förvara det.




En liten solskenshistoria från loppisen.
På bilden ovan ser du en ljusstake och en större träskål med lock.
Det är min farfar som gjort dem.
En farfar som var död långt innan jag föddes men en farfar som nog skickat med hantverksgenen till mig.
Titta nu på den lilla skålen med lock.
Visst är den oerhört lik de andra.
I botten ser man dessutom samma märke efter en enkel svarv.
Så min starka övertygelse säger mig att denna lilla skål är gjord av min farfar och dök upp på loppisen jag stod på.
Ägarinnan gav den till mig.





Helgen som gick var det min tur att hålla ateljén öppen, där vi träffas ett gäng och målar. 
Trevligt att prata med människor från olika hörn i Sverige och för all del andra hörn från världen också.
Övar och försöker lära mer om akvarellteknikens utmaningar.
Här ett försök till att måla mer flödigt med vatten och inte så mycket detaljer, vilket är lätt att hamna i annars.




Mera same, same...besök hos kär väninna och en rundtur i hennes hemtrakt.
Just det här stället ligger så vackert på en höjd med utsikt över vatten.




Besök på flera mysiga platser och härliga inredningsbutiker.
Var också på ett kombinerat fika/matställe och bokhandel.



Så vackert och trevligt!






Sommartid hör ju ihop med lite pyssel..same, same...




Ligger det lite skaparmaterial så händer det att lusten faller på.
Tyvärr har jag inte kommit till havet ännu.




Och alla dessa virkade dukar jag loppat på mig?
Måste ju göra något av dem ibland.
Nu hänger det en i lusthuset, en på altanen och en i vardagsrummet.





Förra sommaren roade jag mig med att göra dessa ängeltavlor.




Kanske lite trött på shabby chic men en liten ask kan väl hitta sin plats.
Ge bort är också ett sätt att minska på prylarna här hemma.



Firat en 35-åring har vi gjort.
Brukar vara solsken och varmt på hans födelsedag men i år fick vi duka inne och gömma oss för regnet och den låga temperaturen som var då.



Hade en liten träff med gamla kollegor och fick då en kasse med ärtor.
Det var lite nostalgi att sitta och spritta ärtor, något jag gjorde som barn.




Några gröna fingrar har jag inte men vi odlar lite sallad och diverse enkla grönsaker.
Tyvärr är det något förbaskat odjur som äter på bladen.
Fick dock jättefin dill och nu väntar jag spänt på om det blir något av sockerärtorna och squashen.




Så här ser den lilla köksträdgården ut i år.
Det har tillkommit en blomma i ampeln och den lilla orange pallen är utbytt mot en liten soffa.




Same, same här också.
Pioner som blommar över alldeles för fort.
Här ligger solen på i västerläge och blomningen går fort över.
Just nu är det lavendels tid.




Favoritstället där jag brukar köpa växter är nedlagt så det blev till att hitta nytt ställe för lite inköp.
Hittade det också...



Vattna är förstås ett måste även denna sommar.



Läcker färgkombination.




Framsidans altan är också same, same.
En härlig plats när dagen är för varm, eller ja fram till kvällen.
Här är kvällssol.



Solcellslampor i ljuskrona skapar lite mys.





Altan på baksidan är också sig lik förutom ett par fåtöljer som vi skaffat oss för lite bättre sittkomfort.
Kan vi gamlingar behöva när ryggar ibland strejkar.
Min ischias börjar försvinna, om jag nu vågar skriva det...
men det kan väl vara dags när det hållit på sedan januari!!!




Två små skojiga kryddor som jag  naturligtvis glömt namnet på.
De är båda mycket större nu och den till höger är så oerhört söt.
Blir man sötsugen är det bara att tugga lite på ett blad.




Någon mer än jag som fått ett nytt hatobjekt?
Jag säger bara: tvestjärtar!
Men kanske jag hittat lösningen.
Läste att de avskyr kanel så nu har jag strött kanel runt mattan på altanen.
De senaste dagarna har jag faktiskt inte sett så många.
De fanns överallt under dynor och kuddar och i soffan.





Jamen då kommer vi till mitt sista same, same...
Lusthuset!



Lika älskat idag som för 15 år sedan då planerna sattes i verket.
Kanske tom mer älskat.




Ja inte minst älskat av vår lilla hund som rusar dit när vi säger att vi ska till lusthuset.




Ljuset, stillheten och solnedgångarna.
Skiftningarna på himlen.






Hoppas jag har några läsare kvar!
Jag lovar bot och bättring!





1 kommentar:

  1. Här är det också same, same dvs. lite blandat med allt möjligt. Det enda som känns förvånande är ju att tiden swischar iväg allt snabbare och snart är ju även denna sommar till ända. Nåja, lite är det väl kvar av den.
    Jag känner igen mycket här hos dej - denna blandning av aktiviteter, utflykter, odling och även lite besök då och då!
    Fortsätt nu och njut av sommaren och hoppas ischiasen försvinner för gott!
    Lisa

    SvaraRadera