söndag 1 maj 2016

Det kunde varit värre

Det är vad jag försöker intala mig denna vårmånads första dag som inte vill visa sig från sin bästa sida. 
Här är grått, trist och regnet strilar ner över ett grådisigt och sömningt landskap. 
Det är ju en dag som denna man skulle ut i det gröna och vandra längs med blomfyllda marker. 
Eller sitta på altan och njuta av solens strålar med en kaffekopp i handen. 
Ja kaffekoppen löser vi lätt
men det andra...



Det där med värre inträffade våren 1985.
På den tiden var det en ganska livfull dag i vår lilla stad och 1 maj-tåget ringlade sig fram längs storgatan allt medan innevånarna satt i sina fönster och vinkade, hejade på eller kanske buade lite försiktigt åt dessa människor som vandrade med plakat och ville något i vårt samhälle.
Musikkår, drillflickor, ballonger och tal i parken...
Det där tåget glesnade med åren för att slutligen sluta helt. 
Slutat ha åsikter har nog inte människorna i vår lilla stad, snarare tvärtom, men hur många som vill ställa upp och faktiskt göra något för samhället har nog minskat.
Men det var en helt annan fråga och inte det jag skulle hänvisa till.





Det var det här som var värre...
Vi vaknade till plogmaskinen och ett helt vitt landskap. 
Alla vårblommor överösta av nattens snöfall.



Det blev inte så mycket med det där 1-maj tåget och underhållningen av Monica Nielsen fick bli i kulturgården.

Nu kom jag in på minnen igen så jag spinner vidare på min lilla nostalgitråd från förra inlägget.
När jag ändå är där i skåpet med prylar stannar jag till vid några fler minnen.



Även Friherren har några små prydnadssaker som fått hänga med. 
Vad passar inte honom bättre än några små söta hundar?




Den här är ju liten men jag skulle tro att ni som varit med lika länge som jag minns dessa stora hundar, ofta schäferhundar som stod någonstans på ett skåp eller på golvet hos någon släkting. 
Vi hade en i mitt hem också.



Ljuvlig blomvas att ta fram till midsommar.




Dessa ska enligt Friherren vara riktigt gamla. Någon som vet vad de ska användas till? 
Härlig färg på glaset är det.






Det här fatet från mitt hem har också en underbar färg och lyster.




Ungefär samma färg i vasen som blir underbar med gullvivor i.




I denna vasen satte min mor alltid ringblommor och dahlior. 
Just de färgstarka blommorna gör sig bra i denna vasen från Gefle.




Nästa vas är en gåva min mor fick när hon var tio år. 
Tror det kallas för flussvas eller opalinglas och förekom ofta i par.
Vacker att ha höstblommor i.




Dockan fick hon när hon var sju år och det var hon 1920 så den är snart 100 år och alltså snart antik.




Sparbössa från min barndom. 
Fylldes med diverse mynt. 
Det fanns som bekant många valörer. Ettöringar och tvåöringar låter idag som ett skämt.





Till sist favoriten bland alla som jag säkert visat mer än en gång.

Medan jag suttit här och klagat och tänkt att det var dåligt väder som kunde varit värre, har molnen skingrat sig och solen strålar.
Nu gäller det att ta fram kaffekoppen, rusa ut till altanen och vända näsan mot solen.

Så ha en bra vecka kära bloggvänner,
 solen och våren är på G...
och jag tror nästan maj månad ropar
april, april.








7 kommentarer:

  1. Åhhh så glad jag blir att få se dina fina prylar. Jag känner mig så inspirerad att också jag göra ett inlägg med de där älskade nostalgisakerna. Vi får se. Glad är jag också efter en helt fantastisk sommardag. Jaaa det är sant. Jag rafsade kvickt på mig shorts och linne och tog trädgården i besittnig. Jag skolade om plantor, sådde mer frön och sannerligen var termometern uppe på runt 20 grader. I em körde vi till Öland på kalas. Vi satt ute och det var helt gudomligt. Fåglarna hade fått vårfnatt och björkarna var grönare än på fastlandet. Men du .......jag minns också en Valborgsmässoafton för ett antal år sedan då det snöade på vår brasa här i byn.
    Nu tror jag att det blir bara bättre. Och jag ser fram emot att slippa bära mina backar med tomatplantor inochut.
    Ha det finfint. Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Vilka fantastiska och unika saker du har - alla med sin speciella utformning och färg! Härligt med gamla minnen och att de påminner om något - har en historia!

    Ja, det kunde verkligen varit värre, med tanke på bilderna där! Uj, så trist med snö och allt som fick ställas om och in...!
    Hoppas att ni till slut fick lika fin första majdag som vi - dvs. strålande sol och VARMT och utan BLÅST! Helt underbar dag, efter all kyla som varit tidigare! En mild och vacker dag har vi haft och jag hoppas att även ni fick det!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Vi fick kalasväder igår. Fullt med folk på stan som både demonstrerade och åt gott på matmarknaden.
    Vad många fina saker du har.
    Ha en underbar start på veckan.
    Kram Petra

    SvaraRadera
  4. Nu kommer i alla fall värmen verkar det som! Underbart, som vi klagat och längtat hela april!
    Jag gillar din Geflevas och den fina dockan mest, men allt är förresten fina saker som du visar.
    Ha det gott i veckan och njut av sol och värmen!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  5. Vilket härligt omväxlande blogginlägg du bjuder på. Flera av sakerna på fotona känner jag igen. Minns inte 1985 års majstart, men kommer ihåg att det var snö i Hjo vid påsken 1991.
    Nu hoppas jag värmen kommit även till Gränna. Vi fick den redan den första maj.
    Det är en underbar månad som vi befinner oss i.
    Kram från Bosse

    SvaraRadera
  6. Härliga gamla saker...dom skulle man ha i min loppis, hihi...öppnar idag för säsongen ;)) vasen med gröna öron/handtag har jag en liknande, skall kanske ta ut det till loppisen ?...men snööö huga...vi har nästan sommar idag och naturen riktigt exploderar av grönska ;))...härligt !
    Ha en fin helg min vän !
    Kram bia

    SvaraRadera
  7. Idag tror jag du har sommarväder! Snabba svängningar!
    Härlig nostalgitripp genom prydnadssakernas värld! Så fina!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera