onsdag 27 april 2016

Minnen

Medan jag går här inne och längtar och väntar på den riktiga våren har jag plockat in lite småbuketter av vårblommor.
För vår är det ju vädret till trots.
 Man kan bara ana hur fort det kommer gå i naturen när väl värmen kommer.




Jag är inte särskilt sentimental av mig eller har svårt att göra mig av med gamla saker. Tänker alltid att minnena sitter inte i sakerna utan i hjärtat.  
Ni har kanske alla stått där med prylar i händerna som ni egentlgen inte är så förtjusta i men ni fick dem av faster...
eller som present på bröllopet... osv.





Men den här lilla blomvasen har fått hänga med. Det är nostalgi och barndomsminnen.
 Är osäker på hur den kom i mina händer men den har funnits med så länge jag minns.




Står i ett skåp, men varje vår kommer den fram och fylls med vårblommor.






Den andra lilla blomvasen är egentligen en liten gräddsnipa. Den vet jag att jag fick av min pappa när han varit bortrest någonstans.
Jag som tyckte mycket om katter blev väldigt glad för den här.







När jag ändå var i det där skåpet tog jag fram en tredje nostalgipryl från barndomen.
Den fick jag i födelsedagspresent av någon flickkompis.
Vill minnas att vi köpte små presenter i lanthandeln och gav varandra. Det kunde vara en liten prydnadssak, katter eller hundar, eller också en liten söt skål avpressglas.
Knappast något man ger varandra idag...tiderna har förändrats.





Nog är den söt alltid. 






Även om vädret borde vara bättre är det skönt att mötas av detta när man kommer hem från jobbet. Synd bara att det är så kort blomningstid.
Här är väldigt tyst ikväll då Friherren och yngste sonen farit till storstan för att hjälpa äldste sonen att flytta.
Lilla lånehunden har åkt hem till sig och här sitter jag nu och funderar lite över hur jag ska lägga upp de närmaste dagarna här i ensamheten.
Ganska nyttigt att vara ensam med sina tankar någon gång då och då.
Ibland kan jag bli som ett barn som fått FF och ska hitta på grejer och vända lite upp o ner på tillvaron. 
Typ sitta uppe och sy på natten eller käka godis på morgonen istället för frukost.
Ganska knäppt eller hur?
Men det bästa med att vara ensam är när man vet att någon ska komma hem.




Penséerna trotsar snö, regn, hagel och kyla och blommar så fint.

Går och längtar efter att öppna upp lusthuset och efter alla de stunder vi kommer att sitta där under sommaren.

Idag kom ett paket som jag skickat efter. 
Det innehöll parfymer till mig och Friherren samt mascara.
Har aldrig skickat efter sånt förut men det var verkligen prisvärt.
Brukar annars passa på när jag flyger men nu var det så gott som slut på de goda dofterna.
Egentligen borde jag kanske inte gjort det med tanke på min lön som kom igår. 
Första gången i mitt liv lönen varit minus...en skuld på 1 400 kr.
Det har bytts lönesystem och så har sjukavdrag kommit i efterhand etc. 
Man kan ju inte läsa av specifikationerna heller så man fattar, men lite skumt är det. Ska kontakta dem i morgon och hoppas det är liiite fel.

Nu har jag skjutit upp träningsprogrammet tillräckligt länge så nu måste jag visa en vilja av stål och sätta igång innan jag ramlar ihop i soffan.
Det gjorde jag i lördagskväll, ja både tränade och ramlade ihop i soffan.
Tittade på föreställningen med anledning av att det var 400 hundra år sedan Shakespears död.
Det var bra men ibland handlade det inte om to be or not to be 
för oss utan mer 
to see or not to see... 
Både Friherren och jag satt och nickade i alla väderstreck innan vi 
"fällde ihop hovarna och gick och knöt oss"
som Willy i Bygglov brukar säga.

Ha det fint!








7 kommentarer:

  1. Åh vad jag gillar att läsa dina texter. Du skriver så personligt och spännande. Och vad jag också gillade dina små nostalgiprylar. Så söta. Jag minns också att man gav varannn små prydnadssaker . Jag har några sådana och jag tror att min man också har . Men du gör rätt som tar fram och sätter en bukett i den lilla vasen. Det är ju så fint att ha saker med glada minnen framme.
    Visst är det skönt att någon gång vara ensam och göra precis som man vill. Då brukar jag köpa mig en stor räkmacka och mumsa på . Men jag gillar egentligen inte ensamheten så det är skönt när mannen dyker upp igen.
    Det där med lönen var inte roligt för dig. Såklart har de gjort fel. Det rättar väl till sig.
    Sista dagarna i april ...ja sen måste väl aprilvädret ha gjort sitt och våren träder in. Den är efterlängtad. Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Du är inte ensam om att vara nostalgisk...här är en till !!...man ska ju leva i nuet och inte bakåt i tiden...men visst måste man få vara lite nostalgisk ibland, eller hur ?...åtminstone om det gäller goda minnen ;))...här uppe kom våren av sej en aning...men lite varmare ska det snart bli ;))
    Kram bia

    SvaraRadera
  3. Åh, vilka söta små minnen du har kvar! Roligt med historien bakom varje föremål och små presenter är ju så trevligt. Tyvärr har vi lite andra krav när det gäller gåvor idag, det är synd, för det är ju tanken som räknas!
    Hoppas att lönebeskedet rättas till så du i alla fall hamnar på plus, annars är det då för hemskt!
    Trevlig helg!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  4. Vilka söta små "minnen" du har! Ja, visst har man väl ett och annat som ibland får komma fram från skåp och lådor! Dina kannor är verkligen originella med figurer på. Roligt ibland att minnas deras ursprung.

    Hoppas att det löser sej med lönen! Sånt kan verkligen bli knepigheter.
    En fin fredag och valborg önskar jag dej!
    kram
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Hej Rosmarie, tillbaka till vardagen och datorn trodde jag men den visade en ny attityd 'Offline', fast allt ska vara okej men men ...
    Då får jag sa på mobilen fast gillar det ej.
    Vi haft det toppen med bra väder i varje fall bättre än i Sverige.
    Snö hagel åska och strömavbrott fy ...
    Ikväll blir det tjejträff för mig,
    tre av oss fem har varit utrikes så det blir mycket rese minnen prat.

    Du har så många gulliga prydnadssaker alltid kul att få se. Javisst gav man varann sådana fina saker, precis vem gör det nu . . .

    Denna helg är det ett extra firande i Sverige. Tiden den går även för kungen
    Önskar dig allt gott, kramar/ Eva

    SvaraRadera
  6. Minns så väl det du skriver om när man köpte prydnadssaker som presenter i lanthandeln. Det var tider det! Kul att ha en del kvar som nostalgi! Så söta!
    Idag skiner solen här i Wales!
    Ha en trevlig Valborg!

    SvaraRadera
  7. Ja nog har man några porslinsfigurer som är underbara minnen från mormor och farmor! Nostalgi!
    Kram från Titti

    SvaraRadera