måndag 8 augusti 2016

Det är nu som det stora vemodet rullar in...

Vemod är ordet för dagen.
 För nog har ni alla märkt att sommaren tar sina sista andetag, allt för tidigt enligt mig. 
Någonstans tror och hoppas jag att jag har fel men ohjälpligt finns det där i luften och ljuset. 
I går kväll kändes det verkligen som höst och jag hade inte ens lust att sitta i lusthuset utan vi gick helt enkelt och la oss tidigt. Nog var jag lite trött efter lördagens familjefest och alla förberedelser men sånt brukar knappast hindra mig att sitta i lusthuset och kura skymning.
I dag ligger den där känslan kvar som gör mig vemodig och lite rastlös.
Hade så gärna velat ha en solig och varm dag till innan jag börjar jobba på onsdag.




Några rosor håller kvar sommarkänslan hos mig och sommardukarna får ligga kvar ett tag till.




Rosor hör sommaren till och så även mormorsporslinet som får lufta sig på sommaren då det inte alls är samma känsla att dricka ur dem på vintern.




Min mamma hade några av dessa och några hittade jag på loppis så nu har jag ganska många.





Fatet fyndade vi för en tjuga men då var det ganska smutsigt men blev fint med lite omsorg.

















Det här är kanske mer för ensamma stunder med sin kopp, kanna och lilla kupa.




Jag har varit ovanligt lat denna sommar men kände mig nödgad att ta hand om vinbären.





Friherren har bidragit med färsk honung. 





Börjar jobba på onsdag och det känns som alltid lite så där tvehågset, som att både vilja och inte vilja ta steget ut ur sommarlivet.
Men som alltid tar det bara en kort stund så är man tillbaka i ekorrhjulet...

Men ännu en dag får jag vila eller också får jag panikryck och försöker pricka av iaf någon punkt på den där dammiga do-listan jag skrev där på vårkanten.

Får han på fotot bestämma vet jag vad det blir...

8 kommentarer:

  1. Ja, visst minns jag hur det var med det där vemodet, men hos mej började det redan i juli när renfanan blommade - då visste jag att snart är det slut på ledigheten och sommaren. Ja, det har sina sidor att leva i "terminer" som man gjort i hela sitt liv. Sånt känns jätteskönt att slippa nu! Jag minns också hur snabbt man kom in i det hela igen - som om det aldrig funnits någon ledighet! Du får fortsätta att njuta av dina vackra rosor, både på porslin och i vas, ett par dagar till. Åh, så vackert! Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Ja, visst minns jag hur det var med det där vemodet, men hos mej började det redan i juli när renfanan blommade - då visste jag att snart är det slut på ledigheten och sommaren. Ja, det har sina sidor att leva i "terminer" som man gjort i hela sitt liv. Sånt känns jätteskönt att slippa nu! Jag minns också hur snabbt man kom in i det hela igen - som om det aldrig funnits någon ledighet! Du får fortsätta att njuta av dina vackra rosor, både på porslin och i vas, ett par dagar till. Åh, så vackert! Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Vilken fin rosservis! Riktigt gammaldags och med härlig färg på rosorna. Jag tycker nog ändå att sommaren fortfarande dröjer sig kvar. Annars gillar jag hösten jättemycket och det är bara mysigt när det skymmer på kvällen och jag får tända ljus igen. Lite lugnare blir det också tycker jag, det finns så mycket man ska göra och hinna med på den korta sommaren och när hösten kommer så slipper man lite av dessa krav.
    Alla årstider har ju sin tjusning!
    Ha en fin vecka trots att jobbet väntar igen!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  4. Visst håller sommaren (som aldrig kom) på att glida ifrån oss. Känns tungt. Jag vill också så gärna ha fel. Jag börjar jobba på torsdag. Så jag ska försöka krama ur det sista ur semestern nu.
    Ha en skön söndag kväll.
    Kram Petra

    SvaraRadera
  5. Nog känns det som att hösten är på gång! Lite väl tidigt måste jag säga ... även om det varit en fin sommar.

    SvaraRadera
  6. Här i UK är det högsommar, semester för många och skolorna börjar i början av september. Sverigevār liksom lite före övriga Europa.
    Ha det bra önskar Lena från Skottland

    SvaraRadera
  7. Sommaren har varit helt fantastisk! Sol och varmt och inte många regndagar alls vilket märks på gräset nu...
    Karlskrona brukar ju vara i topp när det gäller solligan!
    Men visst är det höst i luften nu, men än kan vi njuta :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  8. Sommaren kommer tillbaka ett tag...åtminstone till södra Sverige.
    Vi får värme när vi åker till Mallorca på lördag ;))...ska bli så härligt !
    Jag har likadan rosen servis som du, och jag har sålt lite tallrikar i min loppis ;))...hoppas jag får sålt kopparna också ;)...
    Ha en fin vecka !!
    Kram bia

    SvaraRadera