söndag 28 augusti 2016

Härlig sensommar

Ja nog blev det sen sommar men härlig sensommar. 
 Och nog är jag lite störd emellanåt över att sommaren inte är som bäst just när jag är redo att njuta som allra mest av den. 
Nåja, midsommarhelgen var magisk och något att minnas. 
Sedan var det väl lite si och så ett tag. Sedan kom några dagar och dessa tog vi till vara på och stack till havet. 





Nu var det väl ganska väntat att det skulle bli fint igen när jobbet började och man blev tvingad in i tider och instängda rum.
Denna veckas värme på jobbet var nästan för mycket. 
Jag bara rusade hem för att hämta baddräkt och sedan kasta mig i närmaste sjö vilken tack o lov finns en kort promenad bort. 




17 grader påstås det, men jag bara låg där och tackade gudarna för kallt vatten så jag blev människa igen. 
Och mitt i denna värme skulle hjärnan gå på högvarv...oj oj...risk för överhettning där.
Fredagskvällen tillbringade jag i solstolen till långt in på natten och tittade på stjärnorna.





Så vacker med lite blåklint i säden, men nu har de skördat åkrarna.








Alla sädesslag har blivit så kortväxta i år. Skulle tro att det är avsaknaden av regn.
Men snart ligger åkrarna dystert gråbruna igen efter att ha gått från det härligt gröna till de vackra guldgula fälten.






En bukett lejongap har fått pryda vårt köksbord.
 Köpta i en blomsterkiosk på Östgötaslätten. Kul sätt att köpa blommor. 
Bara att kliva ut ur bilen, ta de buketter du vill och betala kontant i bössa eller swisha. Man får hoppas att alla är ärliga.




På åttiotalet när det var populärt att torka blommor, fanns på just den platsen stora fält med självplockning av blommor. 
Ett hav av alla färger. 
Minns just lövkojorna som var helt underbara.





För egen del har vi inte särskilt mycket blommor att njuta av. 
Jodå, lite ringblommor finns.
Pelargonerna är som alltid jättefina i augusti, men snart så kan man väl inte njuta av dem mer än inifrån. 
Just i dag blir det absolut inifrån...




I går var nog den slappaste dagen på mycket länge. 
Dels var jag galet trött efter veckan och så någonstans tänkte jag att nu gäller det att vara klok och njuta av det sista sommaren ger.
Sagt och gjort!
Vi startar med långfrukost på altanen.
Fika i hammocken.
Bokläsning i solstolen i trädgården.



Middag i stolen på framsidealtanen.



 För att sedan avsluta dagen i lusthuset.

Idag vräker regnet ner så det känns gott att jag tog tillvara på dagen i går.
Nu blev det bara lite plockande och inget städande denna helgen (och nog inte förra heller...)men vad gör väl det?
Lite jobb inför morgondagen väntar innan det blir kväll med lite soffhäng.

I veckan väntar "spiken i kistan" 
dvs nu är sommaren slut.
Vad det innebär berättar jag en annan gång.

Nu är de vackra solnedgångarna, sedda ifrån lusthuset slut för denna gången.
Men det här har jag med mig in i hösten...




Ha en fin sensommarvecka!















5 kommentarer:

  1. Vi hade så soligt och fint igår , riktigt somrigt och idag är det regn och höstrusk. Det växlar så fort nu!
    Fint med blåklinten, det ser man inte på åkrar och ängar här i Dalarna. Ha en fin vecka!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  2. Hej Rosmarie, jag har oxå saknat dig, men ibland händer det saker i livet som gör att det kommer en lång vilopaus utan att man planerat dem. Men nu ska åter 'pennan göda', hi hi hi . . . .
    Jag får ta det lugnt så inte fingrarna få kramp i början, 'fniss'
    Den härliga sommaren är inte slut säger jag, jag vägrar se hösten ännu fast många säger och skriver höst. Nej vi har sommar eller
    'sensommar' hela september ut, sen kommer hösten.
    Jag blir riktigt avund på din underbara solnedgång över Vättern !
    Lejongap är vackra, jag har dem i trädgården och de doftar bäst den rosa färgen. Ja blåklint i hagen är vackert, men det har jag inte sett precis här på åkrarna, jag har blåklint självsådd lite här och där i trädgården. Din säd glöder som guld, - vackert.

    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
  3. Underbart att finvädret kom tillbaka men visst blir man lite putt att man behöver sitta inne när solen bestämmer sig för att komma tillbaka. Nåja, vi får ta tillvara på den efter arbetsdagens slut och så gott vi kan.
    Ha en fin tisdag.
    Kram Petra

    SvaraRadera
  4. Alldeles rätt. Man ska återhämta sig med glädje och lust efter en arbetsvecka. Strunta i städmåsten. är man mest ute så kvittar det ju med lite "skit" i hörnen. Och du vet väl det där med dammtussar som är änglarnas tofflor. Jag tycker det har varit mycket varannandagsväder på sistone. Då gäller det att passa på att vara ute när det går. Häromdagen badade vi i vår vik och det var 22 grader. Man ville inte gå upp ur vattnet. Hoppas det blir fler sådana dagar.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  5. Ja det är en underbar tid nu, varma soliga dagar och lugnet är tillbaka...ohhh 17 grader i vattnet, då hade jag nog bara doppat stortån hi hi! Jag är en riktig badkruka!
    Ha en fin fredag...
    Kram från Titti

    SvaraRadera