söndag 23 april 2017

Intet är som väntans tider...

För visst är väl det mesta just nu en enda stor väntan på våren. 
Jo jag vet, den är här, men värmen!?
Man fryser ju som bara den. 
Blåst, hagel och svinkalla vindar.
Visserligen blir björken grönare för varje dag därute i trädgården och koltrasten kvittrar ut sin glädje över våren.
Men jag kvittrar då inte!




Ja inte är det så här grönt ännu men snart får vi hoppas.
Detta är ett foto från förra året.
Och kan ni tänka er att nedanför här på det vackra fältet vill våra politiker anlägga en väg ner till hamnen.
Det beror på att det är galet trångt på gatorna i vår lilla stad sommartid, men det finns andra förslag till lösning på det.
Nåja, detta har projekterats i trettio år och först nu är det i startgroparna.
Kanske blir det inget av det till slut.




Jag får fortsätta att ha det grönt härinne.
Alla påskdekorationer är borta men lilla haren fick stanna kvar ett tag till.
Bytte duk då den andra var lite för påskig.
Här är det mycket grå-grå och minst "fifty shades of grey" i en annan bemärkelse än det bekanta. För övrigt inget jag varken läst eller tittat på film. 
Känns inte som min "grej"...
Men grått har blivit mer av det nya vita hos mig och är lätt att lägga till en färg om man blir sugen på att sätta till en färgklick
något som jag har velat senaste året.




Maria bebådelsedag är ju över men hos mig får Mariorna / madonnorna hänga med året runt.
Och äter våfflor gör vi ju året runt också.




Tänk när pionerna blommar igen. 
Kan nästan förnimma den härliga doften.
Som vanligt när värmen kommer exploderar väl allt och man hinner inte njuta så mycket som skulle önska.
Det är i sådana lägen jag kan längta efter pensionen.
Funderar skarpt på att gå ner i tjänst nästa år.




När jag tog bort påskäggen här fick det istället flytta in en sparbössa.
I den har det sparats många tioöringar och tjugofemöringar.
Hade det varit högre valörer hade jag kanske kunnat gå i pension redan nu ha ha.
Nu fattar man nästan ingenting om man får mynt i plånboken någon gång.




I dag bjuder Friherren på porterstek.
Det är inte fel det.

Veckan som gått gick fort.
Har klippt håret, något av en ekonomiklippning då det blev kort för att vara jag.
Men jag är så nöjd.
Känns superbra och ser väl inte så tokigt ut heller eftersom jag fått beröm.
fast berömmer ska ju frisören ha.
Det känns verkligen när klippningen är bra.

Ännu en jobbvecka ligger framför och sedan blir det kortvecka igen.
Var då katten om det inte blir varmt och fint så vi kan öppna upp lusthuset.
Sedan kommer jag terrorisera er med bilder därifrån och på alla solnedgångar.

Nu ska optimisten i mig få ta över och jag ska faktiskt ta bort lite vintertunikor och tröjor ur garderoben.
Våren ska väl frysas in eller var det tvärtom...

April


Våren, våren vill jag skåda
i den töande april!
Tärs jag av en inre klåda
i var längtande pupill
av begär att få notera,
att det ej är vinter mera, 
utan att det mesta går 
mot en glad och lummig vår

6 kommentarer:

  1. Hihi..näe, jag kvittrar inte heller. Brr..kom värmen, kom.
    Läste första boken av Fifty shades.. det räckte kan jag säga. Vilken överreklamerad skit.
    Ha en skön söndag.
    Kram Petra

    SvaraRadera
  2. Jag är så less på den är kyliga våren! Oj, så jag längtar efter värmen! Om en dryg vecka får jag åka på en resa med sol och bad och när jag kommer hem så är det enligt mig sommar.... Då vill jag inte klä på mig vinterkläderna igen utan då är det sommarskruden som åkt på vare sig jag fryser eller ej!
    Ha en fin dag!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  3. Vem är inte less på kylan...och blåsten !!...fattar inte att det måste blåsa hela tiden, det tycker jag är det värsta. Vi ska få snö skurar i morgon (men jag antar att det tinar bort fort)...sen såg jag att efter valborg ska vi få 13 plus!....ingen ordning alls..snabba kast ! Vi åker till värmen 6 maj...och jag hoppas verkligen att det är varmt då (Canarieöarna)...och så får vi hoppas att värmen kommit på riktigt när vi kommer hem ;))
    Ha en fin vecka !!
    Kram bia

    SvaraRadera
  4. Ja visst går det mot en glad och lummig vår, men nog tar den våren en god tid på sig . . . .
    April har varit riktigt lurigt och sämre än mars månad, men så har hela landet varit fast regn behövs i massor. Nu slukar växtligheten sitt.
    Det är skönt att få göra som man vill nu , inga måsten med uppstigning när klockan ringer (den ringer inte nu).
    När jag fyllde 60 år var jag dödligt trött på jobbet, men när jag blev 65 bestämde jag mig för att jobba ett år till, kanske gå ner i tid. Men jag jobbade ändå bara 78 % vem orkar jobba heltid i vården.
    Så jag jobbade på som vanligt, det bästa var att jag fick rejält med skattepengar åter i tre år i rad. <jag har aldrig sparat till min pension, inte blivit lurad in i någon konstig fond m.m. utan låtit det hela rulla på, så jag har inte direkt förlorat något på det.
    Jag ville leva och ha roligt medans jag levde, det som sker det sker.
    Vem vet om man blir pensionär tänkte jag som sett döden i vitögat många gånger, det är inte bara gamla som dör. Ju äldre man blir desto mindre behöver man resonerar jag. En utlandsresa kan man ta billigt nu när man inte behöver boka långt i förväg, resa vill jag göra så länge jag kan och vill, jag älskar mötet med folk och andra kulturer.
    Nu blir vi ju småbarnsföräldrar igen, kanske vi får hålla oss hemma nu, men vad gör det, kommer tid kommer råd.
    Läs min blogg om Ludde.

    Sköt om dig och tänk på dig själv, kram/ Eva

    SvaraRadera
  5. Undrar var min kommentar tog vägen? Här kommer en ny !
    Hoppas inte att de förstör din vackra utsikt. Du får demonstrera. Du har så fina madonnor och så fint att sätta dem i glaskupor. Jättevackert.
    Visst har man längtat efter värmen . Nu precis i dagarna kom den hit. Igår när vi var på kalas på Öland satt hela sällskapet uppradat utmed husväggen och lapade i sig solljuset. Nu längtar jag efter allt trädgårdsfix och palntering, men nätterna är kalla så man får "hia" sig.
    Det är fint att vara pensionär tycker jag. Det har öppnats så många spännande dörrar. Det gäller bara att hinna med.Tiden rusar ju.
    Ha det gott och kom an med dina fina bilder. Kram Eva

    SvaraRadera
  6. Hallo ,, i love your blog ,, ypu have a new folower from chile
    Angélica

    SvaraRadera