söndag 16 juli 2017

Liten paus

Fast egentligen har jag ju en enda lång paus från arbete och plikter av alla de slag just nu.
Idag menar jag en liten paus från sol och altanlivet.
Lusthuset lär det bli framöver.




Nästan lite skönt med en mulen dag så man kan gå in lite i huset där vi mest bara sover och lagar mat.
 Utekök har jag aldrig förstått mig på hur man ska kunna använda i den svenska sommaren.
Idag kan jag med gott mod, eller mera utan att gnälla, gå ner i tvättstugan och göra ett krafttag.
Eller blir det lite pyssel med symaskinen vilket är betydligt roligare.
Ligger en liten hög där med några småförändringar som ska fixas.




I mitt förra inlägg visade jag den lilla hallmöbeln jag målat och lyckades hitta rätta platsen för.
De andra möblerna som stod bredvid passade inte alls med den färg de hade så det var bara att sätta igång att måla om dem.
Blev betydligt ljusare och fräschare med den vita färgen.




Nu målar jag faktiskt inte allt vitt.
Det händer att saker blir både svarta, gråa och rosa.
Dessa prylar var trista, slitna och lite rostiga på ett fult sätt.
Blev att spraya dem svarta vilket blev bra.




Lyktorna står nu på ena altanen, en fick ha en växt istället.




Ljusstakarna och spegeln hamnade i det återerövrade källarrummet.




Där fick också den där märkliga italienska lejonstolen plats.
Yngste sonen hoppades på att den inte skulle få plats så han kunde ta över den.
Men farsgubben ville ha den kvar.




Han ville också hitta en plats för denne herre som mellansonen lämnat här då han inte hade plats för den längre. 
Det är ju ett evigt plockande ut och in med saker allt efter huruvida vi eller sönerna har plats eller inte, eller möjligen förväntas få plats. 
Och aldrig vet man säkert om man vågar slänga något...




Det är ständigt denna fråga om sakerna får plats och omflyttningar och somt som faktiskt åker ut. 
Släpkärran har för tillfället en hel del som ska till tippen.
I källartrappan satt en tråkig hylla som nu hamnat i garaget.
Här har äntligen en loppad hylla fått grå färg och passade utmärkt här i trappan.
Det gick åt några vackra ord innan jag och Friherren med gemensamma krafter lyckats få fast den i väggen.
Och så fick han, Friherren, en plats för det lilla tittskåpet med marina detaljer som jag fyndade i veckan för 20 kr.
Ni som hängt med minns kanske att han vill ha källaren i marin stil, vilket nu trappan och nedre hallen har.




Jag är ju svag för snidade och krusidulliga möbler.
Dammsamlare...javisst, men snyggt är det.




Denna hyllan har haft sin plats i TV-rummet men inte kommit upp sedan vi tapetserade och målade om där. 
Ingenting har faktiskt kommit upp så ibland tar saker o ting lång tid.
Den ska heller inte upp där för där ska en annan loppad hylla upp när den är helt klar. Det fattas upphängningsanordning och ska sättas ihop med hyllplanet som är en fönsterskiva.
Den dagen kommer nog när den blir klar och då får ni se.
Den var försvunnen ett tag men stod gömd bakom en garderob i källaren.
Man får ha tålamod när man håller på med att göra om saker själv och fixa. 
Det är inte bara att åka till IKEA o sätta upp. 
Fast det gör vi ju ibland också.
Nu sitter den här hyllan i sovrummet.




Två kollegor och jag var ute på en årlig loppisrunda i veckan.
Naturligtvis gjorde vi lite fynd.
Som tur var hade vi inte vår lilla bil för då hade vi inte haft plats för detta bord och den barnvagn ena väninnan köpte till sitt barnbarn.
Barnvagnar är inte som förr i storleken kan man lätt se.
Nu undrar ni nog...har hon plats med det?
Jo se för det har hon!
Bordet i TV-rummet ska ner till källarrummet för det var där det stod innan det blev belägrat av son på retur.
Nu ska detta målas och få sin plats i TV-rummet.
Ni ser de svarvade detaljerna va?
Nog var det värt 300 kr.




En nolla mindre för den här korgen som blev så bra vid dörren att lägga hundkoppel i.




Ytterligare en tia mindre och en krona rikare...
Jag har ju några olika varianter innan.
Denna var precis lagom att sätta i det lilla fatet på fot och så i med  en ljusslinga. Perfekt på nya hallmöbeln.




Skickar med en gammal bild, men det är samma sol och samma plats.
Idag lär det inte bli någon synlig solnedgång.
Nu får jag ta tag i dagen och se vad jag ska göra med den.
I morgon far vi neråt mörkaste Småland och hälsar på en väninna där.
Ha det bäst!


5 kommentarer:

  1. En underbar solnedgång och fyndiga saker som du hittar. Ja, det gäller ju att ha blicken också när man är på loppisarna och det tycks du ha! Den svarta sprayflasksn är alltid bra att ha till hands och här har du lyckats!
    Ja,skönt med lite mulna dagar emellanåt. Här vilar jag ut efter ett kärt besök i helgen.
    Ha ett fortsatt skönt ledighetsliv!
    Kram Lisa

    SvaraRadera
  2. Åh jag tänker på Saltkråkan när jag ser din sista bild...såå vackert !
    Ja här regnar det nu för fullt, det var så fint på förmiddagen 20 grader och sol...sen kom regnet. Hos oss har det inte varit någon fin sommar hittills...några dagar bara. Kul med loppis men nu är det mer sällan jag går dit, kan inte köpa mer saker nu, haha...
    Ha det gott !

    SvaraRadera
  3. Lejonstolen är så cool.
    Vacker sommarkvälls bild den sista. Underbart. Njuter.
    Kram Petra

    SvaraRadera
  4. Oj, vad du fixar och grejar! Och fint blir det också!
    Ha det gott!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  5. Du fixar och donar och allt blir plötsligt extra fint. Det var snyggt med svarta pinaler också. Tänk vad mycket man kan hitta med de rätta ögonen. Ha det fint i Småland. Du kanske är nära mig .
    Kram Eva

    SvaraRadera