måndag 24 juli 2017

Livet är inte bara en lek...

utan också en dans på rosor.



Nu är det kanske inte så mycket varken lek eller dans för min del men rosor är det i stor mängd. 
Tyvärr vissnar de ganska snabbt men jag försöker njuta så mycket det bara går.





Bara en enda ros är så vackert och jag sätter gärna till en kvist av murgrönan.




Sprider ut dem i huset och samtidigt är vi ju nästan aldrig inne så ingen ser dem särskilt mycket.
Man kan klaga på sommarvädret ur kanske badperspektivet men annars har det varit bra altanliv.



På toa går alla så där hamnade en liten ros.




Köksbordet använder vi så där står alltid lite blommor.




En annan ljuvlighet är alldeles nyslungad honung.
Yoghurt, valnötter och honung...mmm




Besökte väninna i veckan som gick och plockade där 3 liter svarta vinbär.
Brukar göra lite gelé och ibland sylt.
Älskar svartavinbärssmaken.
Nu blev det lite struligt när jag skulle följa receptet på gelén för bärmassan blev alldeles för tjock och det rann inte ur någon saft alls.
Jag fick helt enkelt gå på känn och hälla i mer vatten. 
Sedan tog jag bärmassan och mixade den och kokade sylt/marmelad av den. 
Gissa om det blev gott! 
Gelé blev det också fast jag hällde i mycket mer vatten och chansade vilt.


 Vi åkte en liten runda på landet och hamnade utanför ett hus där de tillverkar rostiga trädgårdsprydnader.




Tyvärr ingen försäljning eller butik men vi kunde titta lite på allt som stod utanför byggnaden.




Vi besökte också en park med fantastiskt fina miljöer med växter och blommor.



Vem skulle inte vilja ha en sådan trädgård?




Men jag inser vilket arbete det är att ha en vacker trädgård, det gör sig inte av sig självt liksom.
Jag är bara tacksam att jag har en trädgård och kan gå ut i och vara ute.



Ligga där och läsa en bok med trevligt sällskap.




Skulle det bli lite kyligt så lägger vi oss på altanen.




Skulle det bli riktigt kallt går vi in i lusthuset...men var är husse?




Bäst är det när alla är på samma plats.

Så går dagarna och lite lätt ångest smyger sig på.
Varit väldigt lat i år men det känns rätt OK det också.



Avslutar med en annorlunda vy över vår sjö.
Den är inte från mitt lusthus utan ett annat lite äldre lusthus som numera är lite dragit.





"Men strunt är strunt och snus är snus,
om och i gyllne dosor,
och rosor i ett sprucket krus,
är ändå alltid rosor".

8 kommentarer:

  1. Visst är det något visst med rosor !!...vackra och med utstrålning !
    Fina sommarbilder du visar. Idag ska vi ta med mamma och åka till Höga kusten...det var ett år sedan vi åkte över bron. Men det blir nog Norrfällsviken och något restaurang besök för lunch också ;)
    Ha en fin dag !
    Kram bia

    SvaraRadera
  2. Så fint med rosorna överallt! Det får man inte nog av.
    Finast är ändå din söta hund, vilket charmtroll!
    Ha det fint!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  3. Vilken vacker och nostalgisk utsikt. Jag pratade nyss med moster som hade sol i Huskvarna.
    Vilket sött sällskap du har. Kan jag låna?
    Rosor är underbara. Helst de som doftar. Min favorit är Ingrid Bergman. Vi gör som du. Plockar in och sätter ut lite överallt.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
  4. Tänk att kunna pryda alla hörnor med rosor! Vilken lyx och så vackert det är! Jag gör likadant och med en murgrönskvist till ibland.
    Härligt med inspirerande utflykter till andra odlingar och jag kan också konstarera att det kräver sin kraft att ha en fin trädgård,ja även att ha en "poetisk" trädgård, som jag har,kräver ändå en hel del.
    Fin text om rosorna.
    Ha det fortsatt gott!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Rosor inne kan man inte få för många av...vilken vacker färg också!
    Snygga rostiga saker och vilken vy över sjön, wow :)
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera
  6. Vilka fina små blickfång du bjuder på. Rosor är ju så vackra och du hittar de läckraste vasar att ställa dem i . Tänk vad det enkla kan göra en så glad.
    Här är det också mycket uteliv eller terassliv , men inte idag. Regnet öser ner . Och jag som hade tänkt en cykeltur till blåbärsskogen. När regnet slutat får det bli en tur till kantarellskogen istället. Efter detta regn poppar de väl upp de rara gulingarna.
    Vacker utsikt ni har. Det är något förunderligt att ha en sjö att titta på. Vattnet gör något med oss !!!
    Ha det fint och speciellt med gosiga vovven.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  7. En liten ros i varje rum man använder blir ett välkomnande intryck.
    Blommor på borde blir det mest i köket och på hallbordet, det gäller att hålla dem fräscha i sommartider. Glömmer tyvärr av dem eftersom jag vistas mer utomhus, men en regnig dag som idag då märker man genast att något fattas. Jag säger inget när det regnar eftersom man har en stor trädgård och växterna och allt annat behöver väta, för vi har inte haft så mycket regn som vi borde få.
    Jag klagar inte på sommaren tycker den varit mycket bra, men jag behöver inte heller bada och sola mitt på sommaren.
    Hösten t.ex. augusti som nu börjat kan ge många sköna bad dagar med bättre värme m.m. men så har jag förvisso 52 dagars semester och kan välja den bästa tiden utan att behöva krusa om ledighet.
    Vovven är jätte gullig, vad heter den ? är det en Bichon Frise'
    Påminner mycket om Ludde.
    Den vyn över slätten och Vättern har jag också sett från det 'lusthuset'. Säkert att många stannar där och beundrar vyn.

    Må så gott Rosemarie, kram/ Eva


    SvaraRadera
  8. Hoppas du haft en behaglig start på den nya terminen.
    Kram Bosse

    SvaraRadera