tisdag 22 augusti 2017

Jag är tillbaka

Ja, både i vardagen, ekorrhjulet och här på bloggen...om nu någon noterat min frånvaro.
Ingen idé att ödsla funderingar över varför det blivit så lite blogginlägg denna sommar. Det bara blev så och kanske det är med det som med sommaren i övrigt, det blev inte riktigt så där som man tänkt.
Ändå klagar jag inte fast det gick rasande fort, var inte riktigt så soligt och varmt som jag vill ha det och inte blev det så mycket gjort av det jag planerat.





Ja vad har jag då gjort?
Målat några möbler och fixat till lite gamla loppisfynd.
Hälsat på goda vänner och haft besök av vänner.
Resten har jag nog i princip bara latat mig.




I det här inlägget tar jag dig med till Österlen dit jag äntligen kom tillbaka till efter så många år.




Vi hyrde ett hus tillsammans med vår äldste son och hans fru och hennes mamma med fästman.




Huset låg ute på landet ca en mil från Ystad.





Det var en gammal kringbyggd skånelänga med vildvuxen härlig trädgård.



Köket var härligt och så mysigt att stå där och fixa till lite mat.


Ägarna var ett mycket trevligt och spännande par som själva bott i huset som var fullt utrustat med alla tänkbara grejer, här saknades absolut ingenting.


Härligt stort bord med plats för många och mycket mat.



Så här mysigt hade vi det på kvällarna när vi åt.
Här spelades det också alfa-pet när skymningen föll.



Huset hade öppen planlösning med flera sittgrupper och hörn att slå sig ner i och kanske läsa en bok eller någon tidning som det fanns ett stort antal av.


Detta huset passade verkligen en sommar som denna då det faktiskt var ganska dåligt väder denna veckan eller iaf växlade det.




En spiraltrappa ledde upp till andra våningen.
Det var öppet upp dit och en spång var byggd och båda sidorna hade ett litet rum.


Vid ena sidan stod denna soffan att sjunka ner i och titta ut genom fönstren och ut över landskapet.





Hade gått bra att bo här hela sommaren...




Omgivningarna var vackra med sina böljande åkrar.










Ibland var det regnigt, blåsigt och även åska men eftersom vi bodde så fint och hade det så mysigt inomhus och umgicks med varandra brydde vi oss inte särskilt mycket över det.

















Vårt sovrum var på andra våningen längst in.
Tyst och skönt med lugna färger.







Vi hade fönstret öppet hela nätterna och lyssnade både till fåglarna och regnet.






Överallt i huset fanns det spår efter ägarinnans kreativa och konstnärliga sinne.





 

Små installationer lite här och där.



Det blev några fina stunder även utomhus i den lummiga trädgården och vi grillade ett par kvällar.




Satt där och slukade ett par böcker jag hittade i bokhyllan.




Och jag kom äntligen till havet!
Underbara Sandhammaren levererade.








Inte direkt varmt i vattnet men ett par dopp blev det här och i Svarte som låg nära där vi bodde.

Vi åkte runt lite också och besökte några platser  bla Glimmingehus och Ystad.





Många minnen har jag med mig att ta fram i vinter och minnas med glädje.
Ett par garnnystan och ett superfyndat linnetyg följde också med hem.
Vad det blir av detta kanske ni får se framöver.






Här tar jag farväl av havet genom bilrutan.
Tror säkert jag återkommer.





Har läst och följt era blogginlägg men varit dålig på att kommentera.
Lovar bot o bättring framöver.

Det blåser en förändringens vind här hos mig och det ska jag berätta mer om sedan.

Njut av de sista dagarna som sommaren ger.

Det försöker jag göra så fort tillfälle bjuds men nu i terminsstarten är det inte helt enkelt då dagarna är långa och orken tryter.

Vi ses.



4 kommentarer:

  1. Vilket jättehärligt hus ni hyrde på Österlen! Så många spännande saker och hemtrevligt det verkade. Kan tänka mej att ni hade trevligt där. Nej, sommaren blev väl inte riktigt som man tänkt sej. Här har vi haft väldigt torrt, kyligt och ändå ganska molnigt. Känns inte riktigt som att det varit sommar. Nåja, ännu finns väl chansen för lite värme.
    Man har ju alltid såna förhoppningar och förväntningar på sommaren som sällan slår in.
    Nu hoppas vi på lite mera sommar och värme innan hösten kommer.
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Så fantastiskt fint hus ni bodde i! I Svarte har jag varit, en kusin till mig bodde där för längesen och jag var dit på besök. Mycket fint och vilka stränder! Nära till Köpenhamn också så dit var vi en sväng på samma resa.
    Trevlig helg!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig semester med underbara vyer ni haft, sol vind hav blåst regn i en lagom blandning för er alla. Sandhammaren har vacker strand men farligt hav på vissa ställen där det finns underströmmar.
    Den Skånelängan var också ett toppen ställe att bo på, den gav själva resan full poäng.
    Känner till Österlen Ystad m.m.relativt bra för vi varit där många gånger under årens lopp, det finns verkligen speciella platser där.
    Förstår att du är nöjd med eran resa, sen återgår man till verkligheten, så blir det för alla.

    Sköt om dig,kram/ Eva

    SvaraRadera
  4. Österlen är alldeles alldeles underbart. Vi har också semestrat där flera gånger. Och jag längtar alltid tillbaka skånska som jag är. Faktiskt har jag några rottrådar utanför Simrishamn där min farfar kom ifrån. När det gäller huset kan jag klart konstatera att det var "ditt" hus. Hur kunde du hitta så perfekt boende. Underbart.
    F.ö. håller jag med dig om sommaren. Rasande fort är helt rätt. Får hoppas lite på brittsommaren !!!
    Ha det fint ! Kramar Eva

    SvaraRadera