onsdag 30 augusti 2017

Summa summarum

Ja nog är det dags att summera sommaren som passerat.
Sommaren vi längtat så till.
Sommaren som innehöll så många planer och förväntningar.
I skolan lär vi oss att plus och minus hör ihop.
Precis så är det med sommarens dagar.
Somliga blev plus och andra blev minus, men summa summarum efter att ha dividerat antalet sommardagar innehöll varje dag något positivt.
Så små guldkorn att ta fram under vinterns långa själanöd har jag samlat på mig.




Till sommaren hör det alltid att jag fixar med loppisfynd, så även denna sommaren.




Det här bordet köpte jag på en loppisrunda med två kollegor och vänner.
Det var precis vad jag behövde.
Ni observerade väl vad jag skrev?
Behövde!




Faktiskt fattades det ett bord här vid TV-soffan då det andra sattes tillbaka till sin plats i källarrummet.




Jag sökte ett som skulle inte skulle vara så långt, men gärna lite högre.
Det här blev så bra och gjorde rummet lite luftigare.




Sedan var det ju den där lilla hallmöbeln som skulle målas.
Sen blev de andra möblerna bredvid helfula när den här kom på plats, så det var bara att måla dessa vita också.




Hittade en burk med rosa chalk paint som hade torkat in rejält.
Nu är det så fiffigt med denna färgen att det är bara att tillföra vatten och så röra om så funkar färgen igen.
Man är väl smålänning...inget ska gå till spillo.




Liten låda fyndad för en tjuga fick bli rosa.





Och så lite dekoration.
"Så länge jag andas hoppas jag"





Rosa blev också detta furuskåp som jag absolut inte behövde eller vet var jag ska ha...men 40 kr...




Brickor kan man däremot inte ha för många, särskilt inte sommartid när vi traskar fram och tillbaka till altaner och lusthus.
Dekorationen här är delar av en tapet från Rusta och så lack över det.




Det här är det andra lilla fodralet för fickur som jag hittat på loppis.
Det andra jag har är vitt med en liten madonna inuti.
Det här hamnar nog i källarrummet där flera inredningsprylar är svarta.
Såg på en sajt att ett likadant sålts för 475 kr!
Jag har gett kanske femtio.






 Ett par tavelramar jag köpt billigt men som hade fel färg har fått lite mildare nyanser.






 Trädgården har väl inte varit så värst grönskande och frodig detta året.





 I garaget stod en grind sedan många år till ingen nytta alls.
Vad kan man hitta på funderade vi på värsta Ernst manér.




Varför inte i hörnet av den grusade delen på baksidan av huset?
Så fick det bli och genast skapades det en känsla av rum och avdelning.




Hittade en fin hängare till vattenslangen.
Dessutom till halva priset.
Friherren kom hem med ny slang och den var klart bättre än den där vanliga hemska gröna ni vet.
Nu var ju färgen inte den bästa kanske men alternativet var svart med zicksack mönster.
Nej tack. 
Inga ormar i min trädgård.
Jo det finns ju rosa och vita glammiga slangar med gulddetaljer, jag vet...
Men lägga så mycket pengar på det? 
Inte ens om jag kunde spendera pengar utan att bry mig skulle jag köpa det.
 Men vi är olika och gör olika prioriteringar.





Köpa Västeråsgurka är en liten vardagslyx.
Jag älskar ju enkla recept och med det här behöver man inte ens koka lagen utan man rör ihop salt, socker, vatten, ättikssprit och senapsfrön. Efter ett dygn tillsätts dill och pepparrot och så häller man bara upp i burkar.



Helt galet goda.
Beställde bröd och leverpastej idag så strax ska vi äta macka med massor av gurka på.
Annars har jag bara kokat lite gelé av röda vinbär och svartvinbärssylt.
Squash har vi en del så lite gratänger har det blivit.




Vi sitter fortfarande i lusthuset men även det går sakta mot sitt slut.
Några solnedgångar ser vi inte längre då solen går ner bakom byggnaden på andra sidan gatan numera.




Men himlen bjuder på vackra toner som skiftar hela kvällen.



Nu kommer mörkret tidigt och det är fuktigt.
Regn är på väg och man varnar för stora mängder.
Tur man inte bor i Texas!




Första september blir lite av en historisk dag faktiskt.
Om du blev nyfiken kan du titta in framöver för då ska jag berätta varför.


Vad finner den som bläddrar i ditt bildarkiv
Summa summarum hur var det ur ditt perspektiv
Summa summarum hur var vårt liv


5 kommentarer:

  1. Så fint du skriver om sommaren om förväntningar man ju alltid har, och oftast blir det inte riktigt som man tänkt sej, med vädret och temperaturen....eller? Nåja, snabbt går den förbi i alla fall och man (jag) undrar alltid vart tiden tog vägen!
    Ja, nu är man inne i vardagslunken igen - ganska skönt kan jag tycka också.
    Så många fina loppisfynd du har och så fint du fixar till dem.

    Alltid härligt med egna specialiteter, som gurkor och annat! Säkert blev de jättegoda och så härligt att ha sen, i vinter!
    Ha en fortsatt skön vecka! Här har regnet börjat vill jag lova - det vräker ner, nu när jag körde hem från kören! Uj, så det regnade! Nej, tur man inte bor i Houston!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Så duktig du är på att fixa till dina loppisfynd !
    Ja sommaren sjunger nu på sista versen !...men jag har sett att veckan som kommer ska bli ganska varm ! Då kanske vi bor nästa helg på torpet...mysigt så här mot höstkanten ;))
    Ha en fin vecka !
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilket lyx med så fina loppisfynd som med dina händer blev ännu finare. Återbruk är såååå bra. Du har en underbar stil som känns igen i allt du visar. Jag gillar den.
    Vilken fantastisk plats att avnjuta solnedgången på. Även om du inte ser solen så är ju himlen vidunderlig. Vi hänger mest i vårt uterum (om vi inte är utomhus förstås) Utsikten är inte en sjö utan åkrar som har böljat av gulnat havre och så skogen som bakgrund.Nu är havren skördad och jag gissar att åkern snart blir plöjd. Färgen förändras.
    Fortsätt njut i ditt lusthus så länge det går. Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Kul med återbruk och fixade loppisfynd! För mig har det inte blivit en enda loppis i år. Jag har inte haft varken tid, behov eller lust. Nu när hösten kommer så blir jag desto mer sugen på att fixa till lite inne. Kanske det blir nya gardiner till köket...Det känns så nu i alla fall!
    Ha det gott!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  5. RoseMarie du har verkligen blick för prylar du 'behöver', hi hi ...
    (det är mkt vi behöver) men du vet på direkten hur du ska förändra pinalerna så det är ett stort + plus för dig.
    Den grinden var helt perfekt där och absolut den färgen, gillade den så tummen upp.
    Regnperiod har vi hos oss nu, vi fått så vi klarar oss och tackar nej till mer, tyvärr kan vi inte bestämma men är ändå tacksam när man se och hör om orkanen Irma.Hemska oväder händer ständigt tycker jag, är det inte skyfall som förstör så är det torka . . .
    Vackra solnedgångar blir det på hösten om inte molnen är i vägen.
    Må så gott, kram/ Eva

    SvaraRadera