onsdag 18 oktober 2017

After work

Visst går veckorna fort!
Redan after work!
Nej, jag har inte helt tappat bort tiden.
Det är after work för mig!



Har glömt bort om jag berättat höstens stora händelse och hittade inte heller om jag skrivit om det. 
I alla fall har jag börjat ett nytt liv, vilket innebär att jag gått ner i tjänst och jobbar nu endast 60 %.
Tyckte jag var värd det efter 35 år med heltid, barn och gamla föräldrar.
Vår bästa tid är nu heter det ju...vem vet om morrondán har sol?




Det känns väldigt bra, ja kanske mindre bra den 27 då, men annars känner jag att det var rätt beslut.




Har det så lyxigt att jag jobbar måndag till onsdag och sedan ledig.
Detta beslut har vuxit fram de två senaste åren.
Allt började nog med min axelolycka då jag blev tvungen att bokstavligt sätta mig ner och vänta in min själ och hälsa.
Upptäckte då att "aha, så här kan livet också vara..."
Jobbet är inte allt och inte pengar heller för den delen.
Det finns något som heter livskvalité också!



Nu har jag ju naturligtvis målat upp bilder över all tid jag skulle få och allt jag skulle göra.
Riktigt så har det inte blivit ännu men vi har varit väldigt sociala och det är något som ibland fick stryka på foten när jag jobbade heltid.



Vi har haft besök och fester här hemma och hälsat på goda vänner.
I morgon åker vi iväg ett par dagar till några av våra närmaste vänner som bor lite längre bort.



Snart nog blir det vinter, halka och kyla och då är vi mest hemma.
Då får jag ta tag i de där drömmarna om att sitta och måla.




Skickar med lite bilder på blommor som jag njuter av, både fejk och riktiga.
Lyckades få en hortensia att överleva länge.




I dagarna fick den här växten lila blommor i kanten av det rosa.




Min Westerlund blommar fortfarande men har vuxit sig så stor så jag tvingades att klippa ner den betydligt.




Nu är det dags för värmeljus eller lite fejkljus som får lysa upp kvällsmörkret.
Ja i morgon kan jag tända ljus och ta det lugnt till frukosten.
Annars när jag jobbar brukar jag säga åt Friherren att vänta med att tända ljus tills jag har gått iväg.



Lusthuset har vi inte stängt ännu.
Det har blivit några småtillfällen då och då som vi suttit där.

Ha en fin fortsättning på veckan!

5 kommentarer:

  1. Grattis till ditt kloka beslut! Helt rätt! Du gör som jag gjorde - gick också ner i tjänst och jag har nog aldrig haft det så bra, men jag jobbade nog ännu mindre då. Nu när jag blivit friherrinna på riktigt räcker ändå inte tiden till allt och tiden går svindlande snabbt! Njut nu av din ledighet!
    Jättehärliga bilder och att du har fått din Westerlund att blomma! Helt fantastiskt!
    Kram
    LIsa

    SvaraRadera
  2. Det gör du helt rätt i tycker jag...att jobba mindre ! Man lever bara en gång på jorden,, så varför ska man bara jobba nästan (om man inte behöver förstås) Nä livet består av så mycket annat trevligt enligt mig !!;)...själv jobbar jag inte alls...man kan kalla mig "hemmafru", hihi...
    Önskar dig en trevlig helg !
    Bia

    SvaraRadera
  3. Du tänker helt rätt som jobbar mindre tycker jag! Om man har möjlighet att klara sig på lite mindre peng så är det ju värt det alla gånger med mer fritid och roligheter.
    Jag strävar också efter att få vara hemma lite mer. Ibland funkar det bra och ibland går det inte alls och då jobbar jag mycket någon vecka.
    Jag är ju egenföretagare så jag har möjlighet att välja, men det är klart, om jag inte jobbar så kommer det ju inte heller in några pengar. That´s life!
    Trevlig helg!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  4. Hej Rosmarie, du gör alldeles rätt att gå ner i arbetstid, grattis till det nya livet, det är du med säkerhet värd.
    Tummen upp för rätt beslut, vad är pengar om inte hälsan är okej, slita till sista andetaget när det känns fel. Man får leva därefter tänker jag och så är det för mig också, pensionen är en skam när man slitit hela livet. Jag sparade inte, ville ha roligt medans jag levde och var pigg, glad är jag för det idag. Hade aldrig orkat göra de långresorna nu, att sitta i ett flygplan är inte bara sitta när man inte är van vid det. Men kortare resor är lättare och de får duga för mig/oss nu.
    Du gillar ju att pyssla och pynta i ditt hem och det ger dig din livskvalitet, för vi har olika glädjeämnen och dem är vi minsann värda att få njuta av.
    Mysigt med ljus nu, kvällarna mörknar så himla fort, inte ens Ludde gillar mörkret, han skäller på alla skuggor, hi hi . . .

    Må väl kram/ Eva

    SvaraRadera
  5. Så rätt beslut! Livet är mer än att bara jobba! Njut av dagen, livet och stunden...
    Varm kram från Titti

    SvaraRadera