lördag 28 oktober 2017

Härliga höst

Det är nog så att jag njuter alldeles extra den här hösten när jag äntligen haft lite tid att njuta av den.
Känns helt rätt att ha gått ner i tid på jobbet.



 Så här vackra rönnar har vi utanför min arbetsplats.
Underbart vackra året runt men kanske lite extra så här på hösten.



 På vintern brukar det komma stora svärmar med sidensvansar och kalasa på bären.




Varje höst tycker jag att färgerna är helt underbara och det är verkligen mina färger.
Men så kommer våren och då bara älskar man all grönska.
Lite svårare på vinterhalvåret för då känns allt bara grått.
Grått gillar jag i inredning men för övrigt är det inte någon favorit.




Här snackar vi favoritfärger...
Köpte två nystan bara för att färgerna var sååå fina.
De räckte till en liiiten sjal som blev för liten att knyta så jag sydde fast den i kanten som en sjalkrage.
Nu trär jag den över huvudet och kan använda den som mössa också.




 Lite höstfärger på både kläder och naglar och redo för en liten hösttripp till goda vänner.
Den här tröjan stickade jag förra året i härlig roströdfärg.
Bara raka bitar och rätstickning.





 Denna gången gick färden till trakterna runt Ulricehamn.
Där hälsade vi på goda vänner i dagarna fyra och hade så trevligt tillsammans.




 De tog oss med ut på landsbygden och små smultronställen i härlig höstskrud.

.


Man imponeras av alla människor som startar upp verksamheter ute på landet.
Dessutom blir man lite avis...
Tänk att få mysa i så vackra miljöer, sälja vackra ting och bjuda på kaffe och läckerheter.




 Detta är utsikten från byggnaden där det fanns vackra inredningsprylar, textilier och chalk paint-färg från Annie Sloan.




Därifrån såg man också ägarnas hus, inte helt fel...



Mitt emot på andra sidan vägen låg detta hus.
Där skulle man också kunna bo. 




 Fanns så många vackra detaljer överallt.





 Några km därifrån fanns det en trädgårdsbutik med fina växter och diverse inredningsprylar.




 Detta låg också mitt ute på landet.




 Det var också en liten marknad här denna dagen så man kunde köpa lokala produkter och choklad.




 Några små fina växter fick följa med hem trots att det är fullt i fönstren numera.
Efter den strikta tiden med högst en orkidé i fönstren ser det ut som om 70-80 talet kommit tillbaka.




 På ytterligare ett ställe fanns det mycket växter både för utomhus och inne.
Miljön var en ombyggd lada med mysig inredning och kul möblering.




 Här blev det god fika och några småväxter till.
Där fick jag inspiration till att plantera någon liten grupp med ljusslinga i.
Funderar på att ta fram någon kopparform att plantera i.
Har inte riktigt kommit så långt ännu.
Tid har jag nu för jag är ledig en hel vecka.
Har bara planerat in en liten tjejträff på måndag kväll.
Resten får bli spontan.
Nu har vädret varit härligt flera dagar så det har blivit promenader varje dag.
Får väl bli lite måsten och tråkiga jobb blandat med mer lustfyllda saker som att måla o pyssla lite.




 Flyttar ju som bekant runt prylarna för att förnya och här har madonnan fått ge plats åt lite mer höstliga ting.




Tyckte det blev lite mesigt så en ljusslinga fick pigga upp det hela.
Nu är det verkligen dags att plocka fram alla ljusslingor man äger och ladda batterierna för fullt.

Hoppas du gör som jag, laddar batterierna både bokstavligt och dina inre.

Ha en fin helg så ses vi snart igen.


4 kommentarer:

  1. Wow så vackert träd du kan titta på på jobbet. Hösten har verkligen underbara färger. Med de växlar så fort från färgprakten till murrigt brunt. Åtminstone de vanliga träden här på landet hos oss.
    Färg och mysgrejer kan man inte låta bli att njuta av och köpa med sig hem ett och annat. Just nu är det pumpor och ljung som tar priset i färgupplevelser. Fina planteringar och detaljer ser man överallt.
    Idag blåser här förfärligt. Jag håller mig inomhus och ägnar dagen åt mitt pyssel.
    Ha en fortsatt fin söndag önskar jag dig. Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Åh, vilka härliga höstfärger i den lönnen! Helt otroligt vacker! Det riktigt lyser om den!
    Fint med stickat och härliga höstfärger även där. Fina bilder på dej! Nu vill man verkligen boa in sej i fluffiga och sköna sjalar när det blåser snålt.
    Vilket härligt och inspirerande besök hos era vänner! Både vackra växtarrangemang och fina hus! Ja, rena drömhuset!

    Önskar dej en jätteskön vecka och en fin start på vintertiden!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Ja hösten är bra vacker...tills nov. kommer, då blir det bra trist ute ;(. Men sen i dec. lyser det upp igen, med alla ljusstakar och ljusslingor utomhus (och inne förstås) och snön får gärna komma då också...då blir det extra ljust och fint!
    Kul att besöka små smultronställen ;)
    Kram bia

    SvaraRadera
  4. Väldigt många fina höstfoton. Hoppas du njuter extra av den tiden du tagit till dig från ditt "gamla arbetsliv". Undra om du valt kortare dagar eller ledig dag.
    Kram Bosse

    SvaraRadera