torsdag 2 november 2017

Att sätta guldkant på tillvaron

Jo men det har jag nog gjort den här lediga höstveckan.
Nu har jag inte åkt till Dubai eller någon annan världsdel, inte heller något varmare land och inte ens huvudstaden som fanns med som en tanke.
Däremot har jag passerat 50-skyltarna och dessutom både kommungräns och landskap.
 Fast jag trivs utmärkt med att vara hemma. tro inget annat.



Vad jag hittade på?
Nja, ärligt talat var jag endast sällskapsdam åt Friherren som skulle till Töreboda och lämna ramar från sin biodling.
Så är det att vara bihustru...
Vädret var OK så det blev en liten trevlig tur med pick-nick i bilen med rester från måndagens lilla tanträff.
Det blev ett litet stopp på Hem o Hobby i Hjo på hemvägen.
Jag knöt handen hårt och köpte bara lite julpapper och en fin bordslöpare.
Eller jo, två blomkrukor följde visst med också.
Är rätt svag för urnmodellen och dessa var grå och lagom stora.



Fortfarande går det att hitta vackra träd med löv kvar. 
Annars har det ju blåst så mycket att de flesta är på marken.
Är det någon mer än jag som får en sån lust att springa omkring och sprätta bland löven?
När barnen var små gick det ju bra att hålla på, men nu skulle väl en och annan undra hur det står till.
Men jag brukar göra det lite i smyg...




Jag bjöd hem några kollegor till mig i måndags kväll.
En av dem jobbar inte hos oss numera så vi träffas inte alla så ofta men har himlans kul när det händer.
Det är vi som brukar åka på loppisrundor ibland.




Nu fick de chansen att se lite vad jag gjort med allt jag släpat hem...



Lite höstdukning igen.
Snart får vi börja tänka på advent och fram med julgrejerna.
Vart tog oktober månad vägen liksom!?



Lite plockmat utan alltför mycket förberedelse passade bra den här kvällen som så ofta annars.
Gjorde bara en castellopaj och paprikabåtar.
Det är "klyftor" av paprika som fylls med fetaost som rörts mjuk med creme fraiche, lite kryddor och så i ugnen.
Lika goda kalla som varma.
Testade ett nytt recept på smarrig kaka med karamelliserad mjölk.
Resultat: sätt varningstext på den!


Kanske skulle vara lite varningstext på den här burken också.
Varning: beroendeframkallande.

Ja det var ju den där guldkanten.

Denna lilla läckra burk inköptes på vår tripp till Ulricehamn.
Det är en guldfärg som man kan dekorera med på möbler och lite av varje.



Här fick den här trädekoren lite guld på några ställen.




Det får inte bli för mycket utan bara så att det lyser till på några ställen.



Nu är den på plats över ytterdörren.
Nu har fem av hallens dörrar någon form av gråmålad trädekor med någon liten detalj guldmålad.
Fattas till källardörren men det dyker säkert upp.
Den här är likadan som den jag satt på vår sänggavel.




När ändå burken var framme målade jag en liten träburk som jag loppat.
Varför inte lite guldkant där tänkte jag.





Ytterligare en träburk fick ny färg och guldkant.
Jag kan väl alltid ge bort dem med lite julgodis i.





Kunde inte styra mig utan det här fodralet till fickur fick också guldkant.
Var det ska placeras är ännu okänt...



Som om inte detta var nog målade jag om denna trälåda och satte dit en liten guldmålad trädekor.



Jag fick riktigt hejda mig för att inte gå loss på allt som kom i min väg.
Den här lilla söta ljusstaken hade redan guldfärg men jag förstärkte det lite.




Ja, guldkant på tillvaron var det.
Nu har jag faktiskt städat lite lådor och skåp också och lyckats att slänga lite.
Tre dagars ledighet är kvar och det ska nog gå att få lite guldkant även på dem.
Man behöver ju inte ha så stora krav.

En liten guldkant kvarstår den här dagen.
Jag har en oöppnad påse där uppe med en blus jag skickat efter.

Men jag tror bestämt den saknade guldkant...





12 kommentarer:

  1. Ja, det var en blogg med mycket guld jag hamnade på.
    Jag avundas er som är så händiga och påhittiga. Det är en fin blogg du har.
    Klockan är midnatt och jag är trött. Jag återkommer.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad trevligt att du tittar in till mig och ger dig till känna. Nu kommer jag titta in hos dig. Välkommen!

      Radera
  2. Du kan verkligen sätta guldkant på dina ting! Så flink och duktig du är på att måla och smycka ut! Mycket guld blev det lite här och där och jag förstår att det är svårt att hålla i sej! Så fint det blev!
    Härligt med en lite lagom utflykt också, och mysigt med matsäck!
    Så fint du har smyckat din dörr! Härlig dukning också och jag kan tro att väninnorna kände sej välkomna i detta fina!
    En fin och fridfull helg önskar jag dej!
    kram
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill nog bara visa att guldkant kan vara de små enkla tingen i vardagen...
      Kram

      Radera
  3. Tack för din kommentar hos mig! Ja, de ska bli riktigt roligt att komma till Huseby efter att ha läst den spännande boken.
    Vilken fin vecka du har haft och du har verkligen inte legat på latsidan! Härligt buffébord till dina vänner och allt fint du målat, ja det var verkligen guldkantat, så fint!
    Ha en fin helg!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det går att förgylla vardagen med enkla medel. Är nog lite sugen på julmässan där på Huseby...
      Kram

      Radera
  4. Din tillvaro har verkligen en guldkant! En skön och glad guldkant som bara är glädje, var rädd om den :)
    Kramis från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här finns även sorgkanter men jag väljer att se på guldkanterna istället...
      Kram

      Radera
  5. Hej vän, ska läsa dina inlägg jag missat sen, vill bara titta in och nämna att jag haft en möjlig 'vinterkräksjuka' fast bara diarré i 5 dar, är slutkörd och matt. Nu börjar jag återvända, hi hi . . .

    Ha en fin helg, kram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj! Så trist. Man blir verkligen slak efter en sån grej. Hoppas du snabbt för tillbaka dina krafter.
      Kram

      Radera
  6. Ja nog sätter du guldkant på tillvaron alltid ;))
    Härliga bilder!
    Jag önskar dig en fortsatt trevlig helg !
    Kramis bia

    SvaraRadera
  7. Adorei a coroa que colocou na porta. Ficou muito lindo. Felicidades. Cumprimentos.

    SvaraRadera