söndag 19 november 2017

Plötsligt händer det...

Ja inte att jag vinner på triss eller något sånt.
Ingen vinst alls om ni frågar mig.
Vad är det då som händer?





Det blåser nordan och vågorna går höga på sjön.
Som om det inte vore nog dalar det ner något vitt i luften.




SNÖ!

Vem vill ha det nu?
Kommer bara ligga ett tag sedan kommer slasket och gråheten.
Ska det kallas vinter?
Ska det va, ska det va...
Då menar jag stilla snöfall och klar luft med några grader minus.




Ni är många som skrivit om hur fort ni tycker att höstmånaderna har gått och jag kan bara instämma i det. 
Inte längesedan solen värmde lite och vi kunde sitta ute och njuta av de allra sista stunderna på altanen.




Alldeles nyss stängde vi dörren till lusthuset.
I veckan plockade jag in ringblommor och njöt av de sista glada höstfärgerna nu när löven ramlat av.




Nu är det bara fejklöven som lyser i höstens gyllene färger.
Tänder både de levande ljusen och fejkljusen när mörkret faller.
Vad vore höstmörkret utan dem!?
Här har jag gömt ett av dem i blomman i kupan.




Dags att inhandla ett lager med värmeljus och kronljus storkonsument av dem som vi är.






För att behålla lite av höstens glöd tog jag fram en gammal kopparform.
Den var snygg utan att jag behövde putsa den men gjorde det för att få lite mer lyster.





Fyllde den med diverse små krukväxter, lite bling-bling och en ljusslinga i koppar.




Som ni ser ligger det en liten plåtask bredvid.
Gjorde ett hål i ena kortsidan och la batteriet till ljusslingan i asken.
Sladden går igenom hålet och så slapp jag bekymret med att dölja batteriet i själva arrangemanget.
Ett annat tips är att dekorera en tändsticksask och lägga batteriet i den eller en liten tygpåse.




Nu lyser det fint på bordet.
Ska tända det när vi äter middag idag.
Friherren steker rödspätta och  jag har gjort en rabarberpaj.

Då gör det inte så mycket att det blåser och snöar därute.

I går var jag på kick off till årets lustspel.
Vi tog ut tonart på låtarna, läste manus, gick igenom diverse praktiska ting, rekvisita och åt lite god mat tillsammans.
Då kommer också tanken om hur fort tiden går och att det åter är dags för detta spektakel.
Jag har två egna låtar i år och det är originaltexten så det är bara att mala dessa i örat tills de sitter.
Däremot har jag mer text att slå in än förra året så nu kan jag inte vänta med att plugga in det tills vi börjar repa Annandag jul.
Det får bli lite varje dag annars blir det tufft.
Nåja, jag klagar inte.
Självvalt att vara med, men det är så roligt med all gemenskap och alla glada skratt som förgyller den här mörka tiden på året.



Lite pre-advent känsla är det allt här hemma och snart är det dags på riktigt.
Ska varken köpa eller göra några julsaker för man har ju verkligen så det räcker och blir över.
Säger jag nu...
Vem vet om det inte dyker upp något oemotståndligt ha ha.
Jo, en pepparkaksform i form av en krona har jag faktiskt tänkt köpa.
Snygg att dekorera med kristyr och skriva namn på och sedan ha vid dukningen.

På min köpa-lista står det just nu ny mobil.
Nu har jag haft den i många år men det är ändå lite surt för det är inte speciellt billigt.
Batteriet är helt slut så jag är tvungen.
Kanske ska jag vänta tills på fredag på Black Friday om det blir några erbjudanden på mobiler då.
Tänk så många jippon affärerna har året runt för att vi ska konsumera och åter konsumera.


Ha nu en fin vecka med eller utan snö.




Tänd ljus
Låt inte mörkret hindra dig
att söka Ljuset.
Och när du funnit det,
låt andra se,
pröva, övertyga sig.

Vill du, att ljus skall leva,
tänd då hos andra
samma längtan.

Tänd frimodighetens ljus
i rädslans mörker,
tänd rättens ljus
i korruptionens mörker,
tänd frihetens ljus i ofrihetens mörker,
tänd Trons ljus
i förnekelsens mörker,
tänd Hoppets ljus
i förtvivlans mörker,
tänd kärlekens ljus
i dödens mörker.
Tänd ljus!


Bo Zetterlind





6 kommentarer:

  1. Åhh så mycket mys !! ;)
    Ja som du förstår så gillar jag snö på vintern !...inget grönt eller slask, det är det värsta jag vet, hihi...nä ska det vara vinter så ska det vara !!får se om dom har rätt om att det ska bli en kall vinter...den som lever får se !!
    Ha det gott !
    Kram bia

    SvaraRadera
  2. Vilken fin dikt och så härliga mysbilder med många levande ljus och rart pynt! En liten tröst i mörkret är det allt.
    Så fint i kopparbunken med både ljusslingor och annat fint!
    Ja, trist med snö som ändå inte stannar utan bara blaskar och slaskar! Det är nog den värsta tiden nu när hösten ska övergå i vinter - det är hit och dit hela tiden och det fryser och blir milt varannan dag. Usch, för denna årstid enligt mej!
    Vi får hoppas på lite snö som ligger kvar så det blir lite ljusare!
    Låter spännande med lustspelet och mycket jobb som ligger framför såklart. Lycka till med tragglandet!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Så vacker kopparbunke och så fint du pyntat! De där små kopparslingorna gillar jag, har köpt flera stycken för att lysa upp lite smått här och där.
    Ja du, tiden går verkligen fort, men då kommer ju ljuset snart tillbaka.
    Så kul med lustspelet, tror säkert ni har så roligt när ni träffas och övar.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Nu behöver vi många ljus och snart är advent här som jag gillar så mycket!
    Jag har också smugit upp några små ljusslingor redan för att lysa upp i vrårna.
    Tricket med plåtasken att dölja batteridosan var ju fiffigt. Jag har sytt påsar till mina, inte så dumt det heller!
    Ha det gott1
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  5. Åhh så fint du har omkring dig. Alla mysiga prylar, ljus och ljusslingor. Jag känner inspiration och att jag måste ta tag i här hemma. Livet stannade och fylldes av gråt och olust när vi miste Ajax. Nu går vi här och väntar på att få hem honom så vi kan begrava honom. Några tycker nog att vi är knäppa som sörjer så , men 16 1/2 år är en lång tid med en så älskad familjemedlem .
    Jag känner att den intensiva sorgen planar ut allt eftersom. Idag har jag bytt ut sommarkokböckerna på hyllan i köket och plockat fram julens. Hittade fina tomtar på en loppis i helgen som ska få en hylla i uterummet. Mannen ska plocka lite granris m.m. i skogen så det kan skapas en dörrkrans. Ja du hör. Jag är på G . Tack för din inspiration.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  6. Tack snälla för berömmet av min filt. Du borde prova att virka African flower. Det är så jätteroligt. Jag har också virkat mycket mormorsrutor, därför är det kul med omväxling.
    Det är tufft att mista ett husdjur, men med AJAX var det värre än förut. Kanske för att han varit hos oss så många år och varit med oss överallt. Han har verkligen satt djupa spår i våra hjärtan. Vi saknar honom så himla mycket.
    Här pågår mycket pyssel speciellt med julkort och presenter av olika slag. En liten julmarknad blir det för mig och min dotter i år. Annars vimlar det av julmarknader häromkring.
    Ha det gott . Kram Eva

    SvaraRadera