söndag 14 januari 2018

Flyende dagar

Ja nog flyger dagarna snabbt iväg bort till att bli dåtid.
Ibland flyr jag nog dagarna också till en något obestämd form.
Så grå och trista vissa dagar har varit.
Då har det varit skönt att fly bort lite och titta på något avsnitt av "Outlanders" eller "Reign".
Just det, jag gillar ibland verklighetsflykt och historia.




Fortfarande går det åt många värmeljus och kronljus och batterierna till ljusslingorna behöver laddas titt som tätt.
Fick beställning på små påsar för batterierna till ljusslingorna av yngste sonen.
De fick små julpåsar men nu ville de byta ut dessa för de ville ha ljusslingorna kvar.
Får nog bli några till mig själv också.



Granen packades ner i veckan och nu finns inga spår av julen kvar.
Lika roligt som det är att plocka fram är det att plocka bort.




Får ju göra slut på julservetterna men annars är det mer vitt och typ silver framme nu.





Vi är ganska bra på att sitta i matrummet på helgerna även om det bara är Friherren och jag.
Känns lite mer helg och så slipper man se disken.
Dessutom sitter vi längre vid bordet och pratar dessa stunder.
På vardagen är man ju liksom på språng.




Ljusslingorna lyser som ni ser.



Lyste gjorde faktiskt solen för ett  tag sedan.
Har haft dålig koll på dagarna ända sedan Annandagen då vi började med övningarna inför årets lustspel.




Var ledig nyårsdagen och kanske var det då.
Annars har vi övat ända fram till trettondagsafton då vi hade premiär.
Sedan har vi kört ytterligare två föreställningar och nu väntar tre helger med föreställningar fredag och lördag.



Så det har varit skönt att hitta några stunder då man har kunnat lufta lungorna och rensa huvudet.
Jag har ganska mycket repliker men det har gått bra att få in det.
Nu vet jag att jag kan det men hjärnan kan ju slå slint om man inte är tillräckligt fokuserad.
Och någon annan kan missa sin replik och då får man snabbt improvisera lite.
Förra föreställningen missade jag ett parti i en sång där orkestern skulle spela ett mellanspel men jag gick över till ett stick.
Samtidigt som jag sjöng tänkte jag att de spelade inte som de brukade och så fattade jag att jag missat.
Men det var bara att fortsätta som inget hänt.
Orkestern är så proffsiga så de fattade och följde mig och ingen märkte något.
I går gjorde jag inte om misstaget!




Första jobbveckan är avklarad och nu är vårterminen på gång.
Kommer gå jättefort fram till sportlovet som vanligt.
Man undrar bara hur det ska bli med snö och vinter.
Här har inte varit mycket till snö men nu talas det om snö igen.




En och annan solnedgång har jag lyckats fånga genom fönstret.
Längtar redan efter kommande solnedgångar att njuta av genom lusthusets fönster.
Ja ja...om sådär tre och en halv månad sitter jag där igen som tjuren Ferdinand under sin korkek.

Må så gott vänner!


7 kommentarer:

  1. Vi sitter ibland i gillestugan i källarvåningen jag och mannen också ibland på helgerna, tänder brasa och njuter av god mat !...klart man ska unna sig lite mys även om man bara är två !!....ni sitter i matrummet och vi i gillestugan, hihi...
    Hoppas du får en trevlig vecka min vän !
    Ha det gott !
    Kram bia

    SvaraRadera
  2. Du har så fint! Och så bra att sitta i matrummet ibland, känns lite festligare kan jag tro. Vi sitter alltid i köket, även när vi har gäster, jag trivs bäst där och köket är stort.
    Bra att du är nöjd med föreställningarna ... även om du gjorde ett litet misstag men det var nog ingen som märkte.
    Ha en fin vecka!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Först vill jag ju bara berömma den fina kristallkronan. Woooow! Sedan så är jag nog dåligt uppdaterad håller du på med skådespeleri? Vad roligt. Ha en fortsatt bra vecka. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  4. Vilket vackert matrum ni har! Så inbjudande! Jag förstår att ni gärna vill vara där.

    Ja, att komma ihåg repliker och melodier har säkert sina sidor. Jag beundrar alla som lär sej utantill, både sångtexter och repliker. Beundransvärt att kunna improvisera också och säkert nödvändigt.

    Ja, solen har varit sällsynt här också. Senast vi såg den var förra söndagen och måndagen, sen har det varit grått och mörkt utan snö. Vi får hoppas på att vintern kommer med både sol och lite snö.
    Ha en fin start på veckan!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Man förstår att ni gärna sitter vid ert fina matbord på helgen . Ibland vill manju ha vardagen på avstånd. Här är julen nästan ute, några saker kvar . Och dag kom snön så nu känns det rätt med ljusa färger inomhus.
    Tiden går fort och snart står du i dörren till sportlovet. Ha det jättebra. Kram Eva

    SvaraRadera
  6. Ja dagar flyr fort, en vecka är som en dag tycker jag som går hemma och slöar.Skönt att julhelgerna är över, det är trevligt men vardagen är bäst.
    Jag har varit otroligt seg denna höst-vinter, datorn har jag knappt tittat åt men om jag precis satt mig för att skriva-läsa ja då kommer Ludde med ett språng.
    Han ställer sig under datorbordet och börjar nafsa i benen och bita i tårna (när han fått av tofflorna) eller så biter han i elkablarna. Huu vad sur jag blir, gå till pappa och lek tycker jag då, hihihi . . . Ludde är ju fortfarande barnet som vill leka och busa och vi gamle orkar inte så bra, hehehe . . .
    Det verkar som om promenaderna inte räcker till, givetvis vet vi att hundar behöver stimulans, men hur mycket undrar vi, hahaha ...
    Men utan Ludde hade livet varit trist, älskar den lille kanaljen.
    Så roligt du har det i revygänget, visserligen har man ju lite press på sig men att få roa andra gör er också nöjda.
    Vad gör det RosMarie att man missar något när man sjunger, ingen i publiken skulle vilja byta med dig/er och ni gör så gott ni kan.
    Härligt att ljuset återvänder man blir glad i hjärtat och själen.
    Så skönt att ha Vättern så nära och få njuta av de vackra vyerna som gör livet lättsamt.
    Snön försvann i ett nafs men den hade kunnat vara kvar till sportloven, just för alla lediga barn. Nog är det väl härligare att vistas ute i naturen med likasinnade när man äntligen är fri från skolan.
    Det återstår fem dagar av januari, snart börjar vårkänslorna spira.
    Må så gott vännen,kram/ Eva

    SvaraRadera
  7. Jag gillar också serier som är i historisk miljö! Det är kul att titta på kläder och möblerna från förr. Här är också en del ljusslingor kvar ett tag till. De lyser upp i mörkret!
    Ha det gott!
    Kram, Ann

    SvaraRadera