fredag 13 april 2018

Vårvindar friska

Äntligen är våren här!
Som vi har längtat.




Så ljuvligt att se tussilago, blåsippor, krokusar och allt vad det är som kommit upp och blommar för fullt.
Ja nu har jag inget foto just på dem så det får bli en ljuvlig tulpan istället.
Har suttit i solen i flera timmar idag och bara njutit.
Vi var snabba i söndags och tog bort skräpet som alltid samlas på altanen under vintern och tog fram möblerna så man kan sitta där.
Det är förmiddagssol och lä så det är en passande vårhörna.
Gick jag utanför den idag blåste det isiga vindar.
Rejäl städning och annat fixande för bli lite längre fram.
Lusthuset är tömt på det som vinterförvaras där och nästa steg blir att städa och pynta till det.
Planerar göra det om en vecka då det utlovas sol och värme.



Påskhelgen försvann med en väldans fart.
Jobbet igång och allt annat som hör denna årstid till.
Otroligt skönt att jobba deltid efter alla år så man hinner njuta lite för allt går ju så fort när väl våren kommer.




Påskdekorationerna är borttagna men denna lilla hare får vara framme ett tag till.




Några madonnor har fått komma fram istället där det tidigare var påskägg.




Lite ljusslingor är fortfarande lite mysigt fram på kvällen.






Sydde några nya kuddar i lite mer vårfärger.
Bra att ha ett litet lager av tyg att ta av.




Ser mer lila ut än vad det är.
Mer gammelrosa.




Äntligen har hyllan kommit upp som varit en segsliten historia.
Bakstycket köptes på en loppis för flera år sedan.
Målades men försvann...dvs mannen ställde undan den mellan väggen och en garderob.
Där hittades den till slut något år senare.





Ett fönsterbräde inköptes som hyllplan och fästes till bakstycket.





Sedan klurade jag rätt länge på hur den skulle fästas upp på väggen.
Tillslut blev det också ett par små hyllor som fick pryda hyllan.
Man ska aldrig ge upp...prylarna ligger till sig som sagt.






Påsklovet gav också tid för mitt nytända intresse för akvarellmålning som legat i dvala i minst 10 år med kanske något kladd däremellan.
Lexus ska ha sin plats först o främst...




Prövar att ha lite mer färg när jag målar.
Mina gamla alster är rätt mesiga i färgerna.
Skorna är en övning i endast en färg.





Går en kurs på nätet som en fantastisk kvinna håller i helt gratis.
Jag har redan lärt mig otroligt mycket om både teknik, färger, papper och vattenmängd, sånt som jag inte hade någon aning om när jag tidigare försökt måla lite.
Har gått igenom endast två avsnitt av sju så mycket spännande ligger framför.

Nu ska jag ta på mig skorna, dock icke dessa, och bege mig till Linköping för att hämta hem en av sönerna.

Solen skiner och vårkänslorna sveper runt knuten.

Ha en underbar helg!




3 kommentarer:

  1. Ja, äntligen verkar det som vår! Så man har längtat i år! Visst är det härligt när man äntligen kan börja förbereda lite inför sommaren. Så ljuvligt med ett lusthus att få piffa i och att även kunna vinterförvara i. JÄttefina kuddar! Nu blev jag också sugen på lite nya.
    Så duktig du är på att måla akvarell och så kul när man hittar någon som kan inspirera! Du verkar ju ändå vara väldigt driven!
    Önskar dej en fortsatt härlig vårhelg!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. ja nu är våren här!m dock en månad försenad, så vi här uppe lär nog inte få någon lång vår inte !....det blir väl nästan sommar på än gång ;))...men oj så det har tinat i helgen. Vi har varit på landet och myst och sett både rådjur, älg och räv...men inga vårblommor, hihi...jo mannen såg lite tussilago ;))...men här börjar nu tulpanerna skuta i höjden bredvid snön !!...som sagt det går undan nu !!! så fint du målar, jag tecknade i mina ungdomsdagar...men inte nu längre...tyvärr !
    Ha en fin ny vecka !

    SvaraRadera
  3. vad roligt med en ny hobby. Det ser riktigt fint ut det du har målat. Lycka till i fortsättningen. Jag gillar hyllan du fått upp. Ett perfekt exempel på återbruk. Och så passande för dig att pynta med mysiga pinaler , som du är så bra på.
    Glad vår till dig från Eva

    SvaraRadera