lördag 26 maj 2018

Sköna maj

Ja milde tid vilken månad! 
Maj har verkligen levererat.
Vilka fantastiska dagar!



Och nu ska vi inte lyssna på olyckskorpen som vill ifrågasätta hur resten av sommaren kommer att bli.
Nåja, vi har ju redan haft en vanlig svensk sommar nästan, 
så allt utöver är ju plus liksom.




Verkligen toppen att just denna våren blev så fin när jag jobbar deltid och är ledig to-sö.
Jag går en kurs i akvarellmålning på nätet så det har varit ljuvligt att sitta på altanen eller i lusthuset och göra små övningar.




Några direkta blommor och växter har vi inte skaffat ännu.
Däremot fick min lilla dr Westerlund komma ut.
Brukar faktiskt inte köpa växter förrän skolan slutat så där runt midsommar.




Satt lite frön, sallad och lite sånt där vanligt.
Lite kryddor att gå och nosa på är härligt.
Har gjort rabarbermarmelad av 2,5 kg rabarber.
Gott att ha till allt möjligt och trevligt att ge bort en liten burk.
Marmeladen innehåller förutom rabarber skal och saft av lime, socker, vanilj, valnötter och i år tog jag även med myntablad vilket gav en extra frisk smak.




Lite andra vanliga kryddor men som är lite halvdassiga.




Var så tomt på väggen så denna lilla sötis köpte jag.




Några krukor lavendel har vi också satt och de kommer jättebra nu.
Allt har ju gått så galet fort så det ligger efter här i trädgården.
Man måste ju bara njuta också.




Hade de här stolarna och bordet och de var så slitna och grå.
Bestämde mig för att nu ska här in lite färg.
Våran lilla färghandlare påpekade försynt när han blandade till färgen att "det går lite trögt med den orange färgen för den används ju inte så ofta...men man kan ju alltid måla om om man inte tycker det blir bra..."
Jag är nöjd!
Tog en gammal panellängd och sydde nya dynor.




Jodå, ett litet second-hand-fynd har jag gjort också.
Just nu är det lite osäkert var den hamnar men en sån här grej för billig peng det missar man inte...




Tänk det har varit för varmt att vara i lusthuset så det är först lite senare på kvällen det har gått.




Å andra sidan är det ju bäst just då när solen går ner.

Hoppas ni har det fint och njuter av det fina vädret.

3 kommentarer:

  1. Ja vilken maj månad med "medelhavsvärme" . Man har verkligen kunnat gotta sig , men vi har mest hamnat i skuggan. Och växterna har vi fått vattna på morgonen varje dag.Men jag gissar att vi snart är tillbaka till lagomväder.
    Att måla akvarell måste vara en behaglig syssla. Jag har aldrig provat. Det blir mest korttillverkning här och så förstås allt som ska pysslas med i trädgården. Och där går det undan nu. Såg en liten grön tomat titta fram och det är tidigt.
    Mysiga prylar du har loppat. Du har blick för sådana. Och trädgårdsmöblerna fick verkligen en uppfräschning.
    Ha det nu gott och njut av solnedgångarna i lusthuset.
    Kram från Eva

    SvaraRadera
  2. Lindas imagens. Belos momentos. Tenha um feliz dia.

    SvaraRadera
  3. jaa vilken månad !!!....kommer inte ihåg att vi haft så många fina och varma dagar någon gång, ever !!...men man glömmer ju så fort...
    Just nu har vi ingen värme hos oss det ligger en kallfront precis över mellersta Sverige där vi bor. Men vi får kring 25 grader några dagar i helgen...men sen vänder det igen ;((.
    Passar på att säga att jag nu tar en bloggpaus på obestämd tid...om du vill läsa lite mer om det , så kika in !!
    Ha en trevlig helg!
    Bia

    SvaraRadera