söndag 17 juni 2018

Sorg och glädje vandrar tillsammans

 Jag ska väl som alla andra börja med att konstatera att tiden fullkomligt rusar iväg med ljusets hastighet.



Hela maj var ju en helt underbar månad med sommarvärme och kvällar att drömma om under vinterns mörker.
Alla blommor exploderade och kom liksom på en gång. 
Man kan undra vilka blommor som finns kvar efter midsommar.
Ena dagen knoppar på pionerna och några dagar sedan var de vissna.





Irisen var redan överblommad när jag skulle titta på dem.
Snacka om att ta tillvara på denna korta ljuvliga tid.
Ta till vara på tiden skulle kunna vara rubrik för hela maj ur många aspekter.
Har tagit farväl av en av våra närmaste vänner som gick bort i cancer.
En begravning som präglades av ljus och värme, 
där gråten och skrattet liksom möttes.
En stund som var så mycket "han" med regi av honom själv och sånger som var hans.
Som om inte detta var nog dog också en annan av våra nära vänner helt hastigt och totalt oväntat.
Då blir funderingarna över livet och vad som är viktigt levande.


Så mitt i denna underbara tid har kontrasterna varit stora.
Ena dagen en solig underbar dag på landet,
någon dag senare är allt förändrat.



Fina Max




Här snackar vi päls.



Nyfikna nyinflyttade getter.



Ljuvligt fin liten kanin.


Så fin.



Men mest älskad är så klart våran Lexus!


Nu jobbar jag bara tre dagar till sen blir det sommarlov, tack o lov.
Konstigt nog känns det som om sommaren pågått länge. 
Vet inte när jag badat så tidigt som i år.



Har hunnit städa altanerna flera gånger för vi har bott där mest hela tiden och lusthuset har varit för varmt att vara i.
Midsommargardiner på plats.


Fattas fortfarande lite blommor men de kommer med tiden.
Ska måla och klä om soffan på ena altanen men det blir när det blir.
Ingen jäkt för min del.



Nu ska jag sila saft, rabarber och lite fläder.
Jag kom för sent för att få tag i mer fläder.




I den stora sorgens famn
Finns små ögonblick av skratt
Så som stjärnor tittar fram
Ut ur evighetens natt
Och I solens första strålar
Flyger svalorna mot skyn
För att binda sköra trådar
Tvinna trådar
Till en tross
Mellan oss
Så vi når varandra

I den hårda tidens brus
Finns de skrik som ingen hör
Allt försvinner I ett sus
Som när vinden sakta dör
Alla tårarna har torkat
Till kristaller på min kind
Jag har ropat allt jag orkat
Allt jag orkat efter dig
Hör du mig
Kan vi nå varandra

I den långa vinterns spår
Trampas frusna blommor ner
Och där ensamheten går
Biter kylan alltid mer
Ändå har jag aldrig tvekat
Mellan mörker eller ljus
För när månens skära bleknat
Har allt pekat åt ditt håll
Och från mitt håll
Kan vi nå varandra

Lyssna gärna på denna vackra sång av Ted Gärdestad.
Helene Sjöholm och Freddie Wadling tolkar den helt underbart.
 

3 kommentarer:

  1. Vilken underbar text den sången har och så fint den kan passa in. Beklagar verkligen det sorgesamma med dina vänner. Så sorgligt i denna ljuva tid.
    Ja, det känns verkligen som om sommaren pågått så länge redan och allt blommar ut så snabbt och då är det inte ens midsommar ännu. Vi får hoppas på en fortsatt fin sommar och lite lagom regn, så inte allt torkar ut helt!
    Ha en fortsatt fin midsommarvecka!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Åh vad fin text. Du hittar verkligen de rätta orden. Så tråkigt med förlusten av vänner. Jag har också mist en vän som jag delat kreativt skapande med. Livet går upp och ner !!
    Man får verkligen hoppas att det inte var sommaren som bara var i
    maj .Man önskar ju så mycket mer. Samtidigt måste jag medge att vi tagit tillvara dagarna som varit så ljuvliga. är man pensionär så går det ju. När jag var på barnbarnens skolavslutningar för ett par dagar sen kände jag ändå den där underbara känslan när "Den blomstertid " tonar iväg och huden blir piggig. Den sitter väl förankrad efter så många år i skolans värld.
    Hoppas du får ett underbart sommarlov och härlig sommar.
    Kramar från Eva

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder på blommor och djur. De skulle platsa som vykort, och i morgon är det sommarsolståndet. Bästa tiden i trädgården brukar vara till midsommar, men i år undrar jag om det kanske inte hösten vinner. Hoppas på bli överraskad av en andra blomning här och där.
    Önskar fin midsommar
    /Anette

    SvaraRadera