onsdag 3 oktober 2018

Frihetstiden



Oj så länge sedan det var att jag skrev här på bloggen.
Har bara blivit så utan någon direkt anledning.
Tiden har rullat på och dagarna avlöst varandra.



Nu har vi kommit in i oktober, hur fort gick inte det liksom?
Efter en så fantastisk sommar var det kanske ovanligt lätt att släppa den.
Ändå var vi nog många som tyckte det blev lite väl mycket värme som gjorde att man blev ganska inaktiv och det blev inte så mycket gjort.
Vi sov i källaren som gav härlig svalka.
I trädgården kunde man inte vara och en tid på dagen gick det inte att vara varken på någon altan, lusthus eller trädgård.
Då blev det källaren och det var ju liksom inte där jag tänkt tillbringa sommaren.
Nåja, vi badade mycket och njöt av de ljumna kvällarna.



Vi var i Lubeck några dagar tillsammans med äldsta sonen, hans fru och hennes mamma.
Roligt att resa tillsammans.
Vi åkte tåg sommarens varmaste dag typ och blev sittande på spåret ett flertal gånger pga eltillförseln till tåget inte fungerade och brand längst utmed banan.
En resa som skulle tagit ca 2 timmar tog istället 6 och dessutom 2,5 timmars väntan på själva tåget.


Första helgen i september besökte vi Varberg där mellansonen cyklade Bockaracet.
Där prickade vi rätt även om det var lite regnigt när vi åkte.


Vi hyrde en stuga norr om staden vid havet.


Eftersom det var september månad fick vår hund vara på stranden.




Han som annars är en badkruka tog sig ett dopp, vilket vi också gjorde flera gånger.
Det fick bli sommarens sista bad.



Härligt att ligga nästan helt själva på stranden och bara njuta.




På måndagen styrde vi mot hemmet och tog vägen över Kinna och Fritsla.
De av er som är lite handarbetstokiga förstår då att det blev ett stopp på Skroten och tyghuset i Fritsla.
Hur mycket tyger och garner som helst!
Blev bara lite som jag ändå tänkt att titta efter.
Några andra av er kanske förvånas över att vi inte tog vägen över Ullared, men det är liksom inte min grej.




Några dagar senare blev det en bussresa till Karlstad och Lars Lerins fantastiska bilder.




Fantastiskt att få studera dem närmare och se hans olika perioder och tekniker.



Härliga solrosor.



Spännande att se att hans senare alster har ett helt annat ljus.
Inte alls så mörka som de flesta av hans verk.
Han håller på att sammanställa en ny bok med dessa ljusa bilder där många hus och interiörer finns med.




Mätt på sol och värme åkte jag till Mallorca och fick åter uppleva värme och ett ljummet hav och varma kvällar.
Det var den årliga resan med vårt revygäng.
Vi spelar ju lustspel varje år och av överskottet gör vi en resa tillsammans och de senaste 16 åren har det blivit till någon Medelhavsö eller land.



En sagolik kväll med god mat och gemenskap.



Väl hemma njuter jag av solnedgångarna som börjar avta och under vinterhalvåret blir de inte så många.



Nu har vi stängt igen lusthuset för denna säsongen.




Blev några kvällar i slutet av september med tända ljus som ger värme och hög mysfaktor.



Alltid vemodigt och lite sorgligt, samtidigt som det känns bra att ha något att längta till.
Nu blir källaren vårt mysställe.




Här är nyckeln till lusthuset.
Bara för att vi lägger undan den slutar vi ju inte att njuta av stunden.
Tvärtom!
Rubriken på mitt inlägg avsåg inte bara sommarens lata dagar eller de resor och utflykter vi gjort.
Den speglar mitt nya liv.
Jag titulerar mig nu Friherrinnan!
Jag är ju gift med en Friherre och nu tyckte jag det var dags att själv ta steget till detta liv.
Just det!
Jag har blivit pensionär!
Visserligen fuskar jag lite och går ett år tidigare.
Efter 42 års arbetande tyckte jag att jag ville ha lite mer frihet.
Nu styr inte klockan, scheman, agenda eller stoppuret mitt liv.
Jag styr och bestämmer.
Det om något kan kallas Frihetstiden.







3 kommentarer:

  1. Härliga bilder! Och så underbart att få bli friherrinna! Jag har nio år kvar till jag kan titulera mig detsamma. Längtar!
    Ha det fint!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
  2. Grattis till friheten! Så skönt att man kan välja själv när man vill bli fri, själv går jag på övertid sen några år och känner inte för att sluta. Men får nog göra det under nästa år i alla fall, kan vara mormor/farmor till flera av kollegorna. Vi trivs ändå gott tillsammans.
    Gott att ni har en källare att vara i under den heta sommaren, den var i varmaste laget.
    Så roligt att ni gör en resa varje år med revygänget, det stärker gemenskapen och jag kan tro att ni skrattar och sjunger mycket.
    Ja, nu är hösten här och det blir mest innekvällar, inte fel det heller.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Först och främst: GRATTIS till Friherrinnelivet! Härliga tider börjar nu och nu blir det "lördag hela veckan" !
    Så mycket fint ni hunnit med i sommar, och att även hunnit se Lerins utställning! Åh, så inspirerande och fint! Var där för ett par år sedan och glömmer den aldrig! Han är verkligen helt otrolig!
    Nu får du njuta av ledigheten och att kanske fylla dagarna med annat än bara "måsten" !
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera