onsdag 26 februari 2014

En egen vrå

"Bättre en egen vrå på taket än hela huset med en trätgirig kvinna" lär ha myntats. Då skulle jag kunna säga "bättre en egen vrå i källaren än hela huset med en trätgirig man". Fast nu är Friherren inte särskilt trätgirig av sig men en egen vrå i källaren har jag. Där kan jag ha alla loppisfynd i väntan på att bli tillfixade. Allt eftersom sönerna flyttat har det blivit yta för nya ändamål. Nu är jag en riktig "chicken mama" så helst vill jag ju ha dem hos mig hela tiden...eller iallafall ofta. Fördelen med en egen vrå är ju så klart att man slipper plocka undan varje gång man gjort något och lugnt och skönt är det. Underbart att fly världen en stund och låta kreativiteten flöda fritt. Tyvärr tar mitt arbete och allt annat jag sysslar med mycket tid så det blir inte så ofta jag sitter där och pysslar. Men bara vetskapen att möjligheten finns kan ibland vara nog.


Är man en samlare blir det ibland lite trångt om plats och det kan ibland vara jobbigt att vara den som ser möjligheter i prylar och man bara måste testa. Här i min vrå samsas tyger, garner, papper, färger  och allsköns prylar. Oftast hittar det till slut en funktion på något sätt, det får bara ligga till sig lite.


I denna gamla väska som jag målat finns en massa härliga linnelakan och spetsar. När inspirationen kommer till en kudde, väska eller annat är det bara att plocka fram. Fantastiskt att det fortfarande går att göra fynd.


Dessa trärullar är fyndade på mitt favoritloppisställe för endast 10 kr st. Plockade genast till mig tio stycken men väl hemma ångrade jag att jag inte köpte hela påsen. Bara att vänta till nästa tillfälle det var öppet och köpa resten. Kvinnan i kassan undrade lite försynt vad jag skulle ha dem till. Ja alla är inte invigda i loppisvärlden, så är det bara. Och rackarns tur är ju det för annars skulle ju inte vi andra göra några fynd. Dessa rullar ska få en ny plats på en pryl jag hittat men är inte riktigt klar med den än men det kommer.


Ibland är det skönt att bara sitta en stund i sin vrå och lukta lite på kreativiteten som vilar där. Känna lite på tygerna och fantisera lite över vad det kan bli av dem. Kanske har någon mer än jag minnen ifrån "syslöjden" som det hette förr, hur man gick fram och hämtade garn från garnflätan som hängde i en ring som ni ser på bilden. Nu hänger lingarnet där mest för att det är så vackra färger, men det händer att det behövs en tråd då och då.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar