tisdag 25 februari 2014

Lutar åt luta...

Musik och sång är en del av mitt liv och delas av övriga i familjen. Äldste sonen ägnar all sin tid till att förkovra sig i musikens värld. I dag har han kommit hem på besök från huvudstaden. Med sig brukar han ha ett till två instrument och då snackar vi inte piccolaflöjter. Denna gången blev det barockgitarr och luta. I somras när han bodde hemma en längre tid för att arbeta på hemorten hade han med sig en teorb. Kan berätta att det är ett instrument som mäter 1.80 och lika långt som vardagsrumssoffan. Hur han tar sig fram i tunnelbanan med den är för mig en gåta. Lägg till några elgitarrer, akustiska gitarrer och lutor. Hela vårt hem såg ut som en musikaffär. Numera finns här bara min egen gitarr, en elgitarr och en banjo.

Barockgitarren
Loppisfyndade korsstygnstavlor har fått bli kuddar som sonen fått. Passar väl bra till en musiker att vila huvudet emot. Vi har även hittat ett snidat notställ i trä som passar bättre än nya till en som spelar gammal musik.

Så ikväll lutar jag mig tillbaka i soffan och njuter av lutans mjuka toner från min egen lutspelare. Kan det bli bättre en tisdagskväll? Inte ens alla furstar på sin tid hade tillgång till det.

Bild från en konsert i somras.


3 kommentarer:

  1. Så kul att få höra lite om Erik. Att han spelar både luta och teorb! Ja, jag minns ju honom som en mycket skicklig strängaspelare! Så roligt att han har fortsatt med musicerandet!
    Ja, de kuddarna borde ju passa perfekt! :)
    Fina bilder!
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Ja han går 4:e terminen på KMH i Stockholm. Huvudinstrumentet är luta, men han spelar även teorb, barockluta och barockgitarr och några fler lutor. Beror på att han ska kunna köra basstämma i olika grupper. Helst spelar han på sin egen luta. Spännande att få se vart det leder. Tack för kommentar om bilder. Är ju nybörjare på detta och kan inte särskilt mycket o fotar med mobilen, men det är kul avkoppling från jobbet. Ha det gott!
    RosMarie

    SvaraRadera
  3. Åh, så glad jag blir att han har fortsatt med musiken, och på DEN nivån dessutom! Den typen av musik ligger mej särskilt varmt om hjärtat!
    Hälsa honom så gott!
    Lisa

    SvaraRadera