lördag 25 mars 2017

Vårfrudagen, sol, blommor, våfflor och en stor portion av tålamod.

Vårfrudagen och sommartid, 
kan det bli bättre?
Knappast!



En alldeles underbar vårdag med strålande sol och värme.
Den gamla vårjackan fick komma fram ur sitt vinteride.
Vårkänslorna grep tag i mig så mycket att jag klickade hem två vårklänningar från Ellos. Den ena med 40 procents rabatt och med fri frakt.
Och jag som infört köpstopp och klarat det så bra!

En promenad utmed vattnet är en lisa för själen oavsett årstid.
Här går vi flera gånger i veckan.




Nyss var det fullt av hängande istappar i trädet.



Plockade tussilagon och hittade flera olika sorters blommor  i trädgården som stretade sig upp ur jorden.


Stilla och lugnt nere i hamnen. 
Om några månader är det full fart här.
Några var redan där och rustade inför kommande säsong.
Lite längre upp har ett ställe redan öppnat och där satt folk ute och fikade i solen..




Eftermiddagen bjöd på härliga våfflor, eller rättare sagt Friherren bjöd på våfflor och sedan blev det en liten sväng till favoritloppisen.
Var evigheter sedan jag var där.




Hade tänkt köpa några påskägg att måla, men de hade inte fått fram påskgrejerna ännu.
Det blev istället några pocketböcker, två små limegröna skålar och en turkos liten urna.
Tyvärr bjuder jag inte på några bilder för det finns liksom ingenstans att ställ upp dem och fota.
Det är här mitt tålamod sätts på prov.
Krävs nämligen en hel del av den varan just nu.
Det där TV-rummet blir liksom aldrig klart.
Nu har jag ju sagt att det inte är bråttom men det börjar bli tröttsamt att kliva runt bland staplade möbler och leva i ett totalkaos.
Ja ja, till påsk ska det vara klart.
Den ljusgrå färgen ser bra ut och i morgon kommer mellansonen hem och sätter upp en fondtapet.
Har vi tur kommer bäddsoffan vecka 14 och är på plats när äldste son med fru kommer hem.
Plan B är att inhandla en uppblåsbar säng.




Tur jag har några små vackra punkter att vila ögonen på. 
När man tömt skåpen ser man hur mycket prylar man har.
Ska nog försöka rensa lite och inte sätta tillbaka allt.
Kanske förverkliga tanken om att vara med och sälja på en loppis i sommar.




Dagen får väl avslutas i favoritfåtöljen med en av de inhandlade böckerna.
 Nu har vi kört TV-fritt fyra kvällar och det har gått alldeles utmärkt.
Fast jag tjuvkikade lite på antikrundan i mobilen.
Man får väl lov att lägga sig skapligt tidigt för att inte bli helt borta i morgon.

Men nog känns livet lättare när vårsolen skiner.

Ha det så skönt!


















7 kommentarer:

  1. Härligt med vårbilder! Här glömde vi alldeles bort våfflorna trots att det är våffeldagen och allt. Imorgon ska det bli kalasväder så jag tror att det får bli våfflor ute då istället. Det där med köpstopp och lite för mycket saker känner jag ju igen. Men lite kul med något nytt är det ju...
    Ha en fin kväll!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  2. Härliga vårbilder! Det har varit en trädgårdsdag idag med lövkrattning. Det är verkligen det TRÅKIGASTE trädgårdsarbete som finns! Och ont i ryggen får man. Nu ska 2 stora hängbjörkar BORT! De gör ingen nytta alls. Ja, det är verkligen underbart med det nya badrummet! :) Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder och så fint du gjort med tussilagon ;))
    Här blåser den snö som är kvar bort idag...för attans vad det viner i knutarna idag !...har suttit ute och lett mot solen, men jag satt i lä och där värmde solen och hela 12 plusgrader har vi haft idag ;))
    Kram bia

    SvaraRadera
  4. Vilket väder ja! Tala om växlingar -rena sommarvärmen! Vilka ljuvliga vyer du visar! Måste vara underbart att bo så!
    Spännande med nytt TV-rum som kan kombineras som gästrum!
    Ha en fortsatt skön fortsättning på veckan!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Verkar som våren kommit på allvar!
    Jag gillar den nya tiden med ljusa kvällar och här i Spanien gör det mycket.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  6. Javisst är det skönt när vårsolen skiner, fast inte just idag ej heller igår, men det var perfekt väder för att elda ris.
    Rolf har ju kapat ner en del björk m.m. vid kanten av åkern för ett tag sen, nu dax att få bort allt innan vårbruket börjar för grannen som arrenderar vår mark. Vi har någon rishög kvar att elda men det som var mest i vägen är borta nu. Det måste vara rätt vind och lite duggregn, idag var det hällregn men vi hoppas på någon mer bradag.
    I helgen kom min/vår familj på så kallat kalas, jag fyllde år.
    Jag fick världens bästa present som jag önskat mig länge men ej trott på. En hundvalp Ludde-Bichon Frisé + pudel = blandras, född den 15/3
    Det var från barnen med familjer, även Rolf, hundar är dyra vet jag.
    En förskotts present till mina 70 nästa år, vad spelar tidpunkt roll.
    En överlycklig Eva i sina bästa år jublar, hi hi . . .
    nu är det bara en eller två kattungar som jag också vill ha, hi hi
    vi får se hur det bli.
    Många undrar 'hur ska ni göra när ni reser bort',
    < det är väl inte det största problemet menar jag . . . .

    Hoppas det blir klart till Påsk med tapetsering m.m. man vill ju trots allt få någorlunda ordning till en sådan helg, oftast brukar man ha gäster. Kul med ny bäddsoffa (behöver även vi).
    Sälja sina grejer på loppis blir nog inte så lätt, tänker jag, men
    ligger de i skåpen och 'skräpar' kan man väl sälja dem. Du kan köpa nytt i stället, hi hi . . .
    Härligt vackert vid Vätternstranden, ja snart är vi där och njuter.
    Tack för dina fina vårbilder, må så gott.
    Kram/ Eva




    SvaraRadera
  7. Äntligen kom den - våren! Härliga bilder du bjuder på...
    Kram från Titti

    SvaraRadera