torsdag 21 december 2017

Nu vänder det

Tänk att vi kommit ända hit där ljuset vänder och äntligen är på väg tillbaka.
Nog har dagarna varit mörka och växlande både i ljus, temperatur och nederbörd.
Men julen kom och för mig känns den nästan över fast den väl inte riktigt börjat.



Precis som förra året har vi i familjen firat jul tillsammans helgen innan jul.
Så jag har mitt julstök i princip bakom mig.
Nåja, det blir besök av två söner med flickvänner på julafton men då går vi liksom inte "all in".




Det gjorde vi väl så det räckte i helgen men utan att frossa.
Sen har vi skickat med matlådor och ätit rester hela veckan.
Men till helgen blir det lite mer lättare buffémat.
Har nyss suttit och letat lite recept.




Årets smarriga kaka fick vit dekoration i år.
Förra året var det grönt med gröna granar.
Den är tradition sedan några år.
En botten av ägg och mandelmassa, sedan chokladkräm med arrakssmak och sist choklad med lite olja för att inte bli så hård.




 Så när andra nu trappar upp, trappar jag ner.
Riktigt skönt faktiskt.



Änglarna har landat och minner om tiden då det var Walldorfsdockor och Kallikå-figurer som gällde.




Man skulle kunna tro att Lelle spanar efter tomten men det är husse han letar efter och undrar om han inte kan komma hem snart.




Men det får duga med mig, bara jag sitter eller halvligger någonstans så kommer han.
Satte mig i källaren i går kväll och firade att jag har jullov.
Började se en serie på Netflix som lätt kan bli beroende framkallande trots att jag läst böckerna och kan historien.
Egentligen borde jag ju läsa manus och plugga texter men det skjuter jag lite framför mig.



Lite julpynt även här nere i källaren.
Är så tyst och skönt där och påminner om känslan jag har i lusthuset.




Älskar den här tomten som fanns redan i mitt barndomshem.
Nog den enda tomten jag riktigt gillar.




Lite andra tomtar har också fått komma fram men en del julpynt lät jag ligga kvar i lådorna.
Tro nu inte att det undgick övriga familjen som undrade vart de tagit vägen.
Tomtarna är inte långlivade hos mig utan brukar få krypa tillbaka i sina vrår när det är nyår.



Vi fick flera liknande tomtar av goda vänner som hade en familjemedlem som tillverkade dessa.
Barnen fick var sin i flera år.
Fick också många tuppar i olika storlekar med glada färger.




Lite strutar som jag gjort tidigare år.
Numera får julpysslandet vila då det finns mer än tillräckligt redan.




Skulle ju inte köpa några nya saker till jul och ändå lät jag mig övertalas att köpa den här på Rusta.
Får väl till försvar säga att den går att använda till fler högtider då den kan fyllas med allehanda ting.



Hoppas ni alla tar det lugnt och får en härlig och avkopplande jul.
I morgon ska jag göra lite julgodis, städa och ta en sväng till en närliggande stad och strosa runt lite.
Ja ja, manuset också...










7 kommentarer:

  1. Så mång läckerheter på ditt julbord och tårtan ser helt ljuvlig ut!
    De har blivit vanligt att fira jul på andra dagar än just den 24:e och det tycker jag är bra så man har möjlighet att träffa alla och inte stressa runt på flera ställen på en dag. Vi firar här med barn, barnbarn och lite släkt den 23:e och sedan stannar dottern med familj kvar här några dagar, det ska bli så trevligt och mysigt.
    Önskar dig en riktig God Jul!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Åh, vilket julbord och vilken vacker dukning! Ja, jag kan tro att din jul blir lite utspridd då! Skönt att få ta det lite lugnt under själva julen då.
    Mycket fint julpynt du har överallt! Änglarna är verkligen jättesöta och nostalgiska tomtar är alltid roligt att plocka fram och minnas svunna tider.
    Hoppas att du får en avspänd och lugn jul och ett skönt jullov!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Åh, så härliga bilder. Jag vill vara hos dig :)
    En riktigt God Jul önskar jag dig.
    Kram Petra

    SvaraRadera
  4. Du milde vad mycket god mat ni hade på julbordet. Ja vi har vårt kvar och vi har knyte. Vi delar upp vem som bidrar med vad på Fars dag. Alla har ju sina specialiteter och det är roligt att bjuda på. Inga sensationer i år. Jo förstås, rödkålen är från egna trädgårdslandet. Jag blev ju glatt överraskad när det fanns fina kålhuvuden under fiberdukarna.
    Mysigt har du och många sköna vrår att krypa upp i gosa.
    Jag önskar dig en underbar julhelg och ett fint nytt år !!!!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  5. Här är det också lugnt och skönt över jul! Inte så stort kalas och lite lagom med besök känns skönt. Så fin kakan ser ut och säkert jättegod också!
    Ha nu en god och lugn skön jul!
    Kra, Ann

    SvaraRadera
  6. Så mysiga julänglar du har ;))
    Stillsam jul hos oss i år !
    Önskar dig en riktigt God jul !!
    Kram bia

    SvaraRadera
  7. Nu önskar jag dig den bästa av jular! Julmysigt hos dig ser jag :)
    Njut av god mat och sköna dagar...
    Kram från Titti

    SvaraRadera