tisdag 12 december 2017

Raska fötter springa tripp tripp tripp

Mamma har så bråttom klipp klipp klipp...





Bråttom och bråttom,
men nog är det mycket nu.
Men man har ju, tack o lov, blivit visare med åren och känner inte tvånget att vända upp o ner på allt bara för att det är jul.
Men nog sjutton sitter det en hel där som liksom känns som om man måste göra.
Eller att man har en del julprylar som bara måste fram fast jag egentligen vill ha färre julsaker framme.





Skönt då att byta plats på sakerna och göra lite nya arrangemang så det blir lite av "same, same, but different".




Stora julbaket är en sån där grej som hör till.
Hembakat känns så rätt och gott just till jul.
Större delen av förra veckans lediga torsdag gick åt till det.
Det blir fint att ta fram det nu till helgen då vi alla i familjen ska fira jul tillsammans.




Tro nu inte att jag sytt och broderat detta förkläde.
Nej det är till en paraddukshängare som följde med i en loppiskasse med textilier.
Bara att klippa bort lite i sidorna och sy fast knytband, även de återanvända.




Har faktiskt sytt julklappar och stickat några men det kan jag ju inte visa här ännu. 
Lilla Lelle-voven ska också få en virkad väst.
Det här är små påsar till ljusslingorna.
Har ibland lagt dem i dekorerade tändsticksaskar men i år blev det ett gäng påsar istället.





Sydde också några lite större som jag ska lägga julklappar i.



Hade små spillbitar kvar och så kom de till användning och det blev lite mer plats i stuvbitslådan.




Band ihop en slinga med glaspärlor och trädde in en ljusslinga också  som nu pryder spegeln i hallen.





Jag tycker vi har mer än tillräckligt med julsaker men Friherren tjatade till sig den här krukan och jag gav vika. 
Får väl erkänna att den var rätt fin och passar bra i köket och kostade inte mer än en chokladbit.




Hyacinterna som nyss knappt syntes blommar för fullt.



Någon påstod att billiga hyacinter blir väldigt glesa jämfört med dyrare.
Stämmer bra om man tittar på den i köket men den i vardagsrummet är tät och fin så där föll den teorin.





Som vanligt är det mycket på jobbet så här inför julen med samlingar, pyssel och avslutningar.
Här hemma har jag förberett en hel del inför helgen då vi i familjen ska fira jul.
Det blev så även i år då inte alla kan komma hem pga arbete just till julhelgen.
Men det känns helt OK och förlänger julen lite.
Nu har jag inte bara slitit med julförberedelser utan klickat hem lite extra till mig själv, båda lite otippat för att vara jag.
Leopardmönster..no, no för mig, inte jag liksom.
Men färgtonerna i den här tunikan är milda i svart och grågrönt så den känns OK.
Mjuka sköna bomullsnattlinnen är favoriter men nu helt plötsligt kommer jag glida omkring i en röd, hellång slinkig sak.
Kanske någon åldersnoja, vad vet jag!?




Lelle och jag har också tagit sovmorgon, något han inte har något emot.
Hade väl gärna tagit det idag när det var så mycket snö men det får vänta tills på torsdag.




Ta hand om er och ta det lugnt i julstressen.








4 kommentarer:

  1. Så mycket gott du bakat! Och så ambitiöst att sy påsar till ljusslingorna, du är så duktig. Jag har dragit ner på pyntet och jag vänder inte upp och ner på huset, ingen ser om det är nystädat när alla gäster väller in och dessutom är det mörkt i vrårna. En rejäl genomgång av huset blir det till våren när ljuset kommer fram igen.
    Ha det så fint när ni firar er jul!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Både julbak och massor av fint julpynt! Ja, du ligger verkligen inte på latsidan! Så mycket fint pynt du har och så vackert i alla vrår! Ja, vissa saker vill man ju ha framme och mycket är kanske minnen som man bara måste ha för att det ska bli den rätta känslan. Fint att kunna göra egna julklappar också! Alltid roligt att få något som någon har gjort!
    Hoppas att du hinner njuta av Luciadagen idag!
    Kramar
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Så fina julpåsar du gjort !! Fint att lägga julklappar i. Bra för miljön också !! Lugna puckar här hos oss...än så länge i alla fall, hihi...Men det blir en lugn jul hos oss. För mig är nyårsafton en fartigare och kanske lite roligare tid. Det har blivit så eftersom dottern är vuxen och det har blivit en ny generation i vår släkt...
    Ha en fin helg !
    Kram bia

    SvaraRadera
  4. Så fint du gjort och tack för bra inspiration! Du är påhittig och fixar nytt av gammalt, det gillar jag!
    Ha nu en skön jul!
    Kram, Ann

    SvaraRadera