söndag 25 februari 2018

Kanske inte Pandoras ask

...men lite mycket av det dystrare slaget har det allt varit en tid.
Kommer ett elände kommer ibland snart nästa.
 Kanske därför jag inte haft någon inspiration att skriva något här på bloggen.
Men allting har sin tid som bekant.
Sorg och glädje vandrar tillsammans
och livet skiftar.



Nu är det inte lika illa som med Pandoras ask som tur är, men askar är jag annars rätt svag för.
En loppisfyndad ask med riktigt grälla färger fick bli så här.
Jag vet aldrig vad jag ska ha dem till och ibland får de bli presenter.





Om någon undrar hur jag får till texten, 
kan jag berätta att jag hittar den på nätet, drar ut kopia och kalkerar av och fyller i med vanlig blyertspenna.
Därefter lackar jag över texten för hållbarhet.
Finns annars många varianter på bildöverföring med lim t.ex.






Den här asken är så otroligt vacker precis som den är.
Den rymmer värmeljus så den har fått en funktion.






Det har den här lilla asken av porslin också.
Här lägger jag mina smycken som jag använder ofta.



Kul när man fyndar loppisprylar som passar in med övriga fynd.
Har inte besökt en loppis på hur länge som helst.
Vem vet, jag kanske är loppisdetoxad ha ha...
Nej, skulle inte tro det, 
bara mycket mer restriktiv i mina köp.





Här står ytterligare några askar.
En innehåller band av alla de slag och den andra är nog för tillfället tom.




Har ju börjat måla inte bara askar utan också träskålar med lock.



Medan jag håller på att längta som en tok efter våren lyser ljusslingorna på kvällarna.
Ja jag vet att det är vackert med snö och sol och det är skönt med kalla promenader...
Jag är ingen vintermänniska, så är det bara.


Nu ska jag iväg på något som kallas 
"sköna söndag".
Vi får hoppas det håller vad det lovar
och
ha en riktigt skön söndag du också.


Just idag är jag stark
Just idag mår jag bra
Jag förs framåt av kraftiga vindar
Just idag är jag stark
Just idag mår jag bra
Jag har tron på mig själv på min sida
Jag har väntat så länge på just den här dan
Och det är skönt att den äntligen kommer
Väntat så länge på just denna dag
Den ger lust när den kommer


6 kommentarer:

  1. Så fina askar du har och gör! Här är det också lite pysseltider nu, lite ommålning av olika saker och lite sömnad. Vad göra när det är så kallt ute, bäst att hålla sig inne...
    Ha en fin kväll!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  2. Just idag är jag stark nynnar jag ofta på men nu har namnet på han som gjorde den flugit ur huvudet.
    Askar och burkar är bra att ha, att samla sina prylar i så de inte ligger och dräller. Dina askar är så vackra.
    Nu är det riktigt kallt och blåsigt och det gillar jag inte, inte heller jag är nån vintermänniska.
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt hantverk du gör!
    Något att trösta sej med när kylan inte vill ge sej, men ljuset är ändå här och det är alltid något att glädjas åt 'liiite närmare våren.
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  4. Så fina askar !...jaa har också blivit lite mindre loppisintresserad...men visst besöker jag dem ibland...bara för några veckor sedan, haha...då jag köpte ett rottingbord för 35 kr !...men småprylar köper jag mycket mindre av nu...har alldeles för många själv. Du vet väl att jag har en liten loppis på gården, men när jag ska öppna den i år när det är så mycket snö, det vet jag inte(har saker ute på gräsmattan också, därför måste det vara bra väder). Jag som har så mycket inspiration i år, typiskt !
    Kram bia

    SvaraRadera
  5. Hej Rosmarie, hur är det fatt vännen, vad är det som felar ?
    Den texten känner jag väl igen och även melodin, men vem är det nu som sjunger den ?
    Jag har kanske missat något inlägg från dig för jag har själv varit dålig på att blogga denna vinter. Livsandarna börjar vakna och tröttheten ger med sig. Har druckit en flaska Blutsaft och den hjälpte bra.
    Nu gör jag mig ofta olika smoothie drinkar med massor av hela alfabetets bokstäver, så jag känner mig redan piggare.
    Men den texten har passat mig hela vintern, för mina sega dagar har kommit och gått men mest har de bara stirrat upp i taket.
    Jag tycker inte tiden räcker till, den bara rusar iväg, jag behöver inte vänta på att tiden ska gå i varje fall.
    Du är så påhittig och duktig Rosemarie med att förfina olika prylar, det har jag ingen inspiration till.
    Nu väntar jag bara på våren, är inte heller någon vintermänniska.
    Så vi biter ihop tjejen och hoppas den Sibiriska kylan ge sig av.

    Vinterkram/ Eva

    SvaraRadera
  6. Jag håller med dig, längtar också som en tok efter våren. Här är så mycket snö !!!! Det är jobb jobb jobb. Den dagen det droppar från taken ska vi nog fira . Dina fina askar är helt underbara och jag gillar att du använder dem.Jag känner igen mig lite.Går inte förbi de där små klenoderna på en loppis heller. Det handlar ju om att skapa den där mysiga stämningen som du är så bra på.
    Ha det så gott . Kram Eva

    SvaraRadera