fredag 9 mars 2018

Vinter adjö...

...bort med din snö!




Såg att jag tidigare år redan lagt upp bilder på snödroppar och andra vårblommor just den här tiden.
Nu ligger snön djup där det borde stå snödroppar i full blom som hälsar mig välkommen när jag kommer hem.
Det får bli i en annan form i år då.




Och kallt och ruggigt är det.
Vinterns favorittröja värmer gott.
Den blir bra i sommar som uteplagg.
Mitt dyraste plagg på väldigt länge, dock till 20% och med en helt underbar mjuk och varm kvalité.
Gudrun Sjödén som skapat den har ju hamnat i blåsvädret de senaste dagarna för något uttalande i DN och många näthatare bojkottar nu hennes plagg.
Förstår mig inte riktigt på detta att så många hakar på och spyr galla och skit över saker och människor där fakta saknas.
Nåja...har jag råd händer det nog att jag köper något plagg där igen.
De är tidslösa, bekväma och roliga.
Kan tipsa om outleten i Årsta i Stockholm.




Ja "ur led är tiden".
Novemberkaktusen blommar och jag är tacksam för det.




Utanför fönstret ligger snön djup och det ser mer ut som januari
men i almanackan står det mars.




Nej helst vill jag göra som Lelle kura ihop mig och sova bort eländet tills våren kommer.




Solen finns där, det har jag sett.
Fångade lite varma färger på min promenad.





Solrosorna får symbolisera min längtan efter solen och värmen.



Saknar energi att ta tag i matlagning och äta nyttigheter.
Nu har vi svullat pizza flera gånger och inte alls nyttigheterna på bilden.
Det är ugnsbakade körsbärstomater med olivolja och balsamvinäger stänkt över och lite basilika.
Gudomligt gott.
Dessutom kommer Friherren hem stup i kvarten med semlor som han älskar.
Så ock i dag.
Och vad hade jag gjort?
Bakat 20 semlor!!!
OK dessa får vi hjälp med att äta upp i helgen tack o lov.




Tja, vi får väl bida vår tid Lelle o jag.
Till slut måste våren komma.
Ser att jag tidigare år börjat vår- och påskpynta runt den här tiden.
Äh...skulle inte tro det.
Jag väntar nog lite till innan det kommer fram några fjädrar eller ägg.

Vinter adjö!
Drivor av snö
smälta för solen ner.
Ingen dig dröja ber.
Vinter adjö!
Bort med din snö!

Vinter adjö!
Isar och snö
mera ej locka mig.
Därför bjuder jag dig,
Vinter adjö!
Bort med din snö!




15 kommentarer:

  1. Målar du? Underbara verk, jue. Love it.
    Ha en fin fredagkväll och underbar helg.
    Kram Petra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja jag känner liksom du stor avkoppling när jag målar. Är flera år sedan men nu ska jag ta tag i det igen.
      Kram

      Radera
  2. Precis, bort med snön !...nu skulle man göra som dottern, åka till Mexiko i över två månader och komma hem lagom till sommaren !!...men visst blir det lite ensamt utan henne (fast hon flyttat hemifrån ) men vill man resa i livet så måste man få det ;))hon är ju vuxen (23 år i juni)...men mamma hjärtat blir förstås lite oroligt, men hon var där för två år sedan också...då i sex veckor !
    Fin dikt !
    Kram bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man är mamma hela livet hur stora de än är...kallar mig själv chicken mama. Dikten är en gammal visa ur den gamla skolsångboken Nu ska vi sjunga.
      ja bort med eländet nu!
      Kram

      Radera
  3. Vilka härliga målningar du har gjort! Ett bra sätt att förtränga den eländiga vintern lite.

    Ljuvlig kaktus som blommar också och din hund visar precis hur man känner sej just nu!
    Nej, någon vår verkar inte vara i sikte! Vet inte när vi hade sådan seg vinter senast. Även vintrarna 2010 och 2011 när det var såna mängder med snö, så var väl andå mars månad åt vårhållet.
    Vi kan bara hoppas på att vintern ger sej och att vi kan både se solen och lite grönt!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina bilder ska ju inte ett proffs som du se...men jag gör det för det är så kul. Kan egentligen inte tekniken utan fuskar på efter bästa förmåga men det blir inte riktigt som jag vill att det ska bli...
      Våren kommer...vi får bara ha extra mycket tålamod i år.
      Kram

      Radera
  4. Här är också mycket snö och snödroppar och krokus klarar inte att komma upp, men snart så ... ´Som tur är har den starka kylan gett sig.
    Så fin din kaktus är, mina har också knoppar men det dröjer ett tag innan de slår ut.
    Ha det fint i väntan på våren!
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja väntar gör jag...dyker upp fantastiska bilder på facebook om hur det varit dessa dagar för några år sedan. Man kan knappt tro dem. Myste med två av sönerna igår tillsammans med deras tjejer och mannen. Sånt piggar upp!
      Kram

      Radera
  5. Nu har man fått nog av snö :) Våren får gärna komma och lysa upp. Vilken mysig blogg du har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vad trevligt att du hittat till mig och min lilla blogg. Nu ska jag hälsa på hos dig.

      Radera
  6. Ja är det inte snö så regnar det. Känns som världens längsta vinter! Ingen inspiration till någonting...men äta är man bra på hi hi. Alltid något att glädjas åt!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  7. Ja adjö med vintern men tyvärr biter den sig fast ännu ett tag.
    Fast vist känner man av att något är på gång, det ska man tacka fåglarna för.
    Din Lelle är ju så söt påminner om Ludde, fast Lelle är då mer hel vit. Ludde fått flera svarta fläckar på ryggen, han ser nästan ut som en dalmatiner, hihi . . .
    Så duktig du är på att måla Rosmarie, bravo dej !
    Ven har skrivet dikten om 'vinter adjö', får jag låna eller knycka hela dikten, vill då gärna veta vem 'författaren' är. Kanske du ?
    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag behärskar inte akvarellteknoken men jag jobbar på att bli bättre. Dikten är en visa ur en gammal sångbok som fanns i skolan när jag var barn. Nu ska vi sjunga. Tysk visa med svensk översättning.
      Kram

      Radera
  8. Så fina målningar du gör! Du är duktig!
    Ja, nog behöver man trösta sig lite med en och annan semla i den här istiden vi har nu. Nåja, det ska väl bli vår så småningom...
    Ha en fin dag!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Som sagt, jag är inte så bra på tekniken men det är så kul att teckna o måla.
      Våren kommer men det verkar ta en evighet i år.
      Kram

      Radera