tisdag 15 mars 2016

Broderi bryderi

Ja tänk vad som kan dyka upp om man rotar tillräckligt i gamla lådor man inte sökt igenom på länge. Skulle leta fram lite broderigarn men hittade lite glömda småprojekt från tiden det begav sig att just korsstygn var kul.



Det här broderiet var en tavla på toan innan den renoverades. Nu liksom passar det inte in i stilen alls. Men motivet är ju sött så inte ville jag slänga det utan det hamnade i den där lådan för att ligga till sig och användas på något annat sätt. 
Nu är bara frågan till vad?



Det här är planerat att sys fast på ett förkläde. Och nog har man varit en ängel i köket... 
Fast nu har jag ju jobbat på att Friherren ska vara 
"the kitchen hero" 
som jag broderade på ett förkläde till honom för något år sedan.





Den här broderade jag för längesedan till min mor. Lite märklig färgsättning men den passade bra i deras hall. Funderar på om inte den här skulle passa fint på en väska.




Broderade bonader har jag flera stycken men det är inget jag direkt sätter upp på väggen längre. Några blev till kuddar och det skulle det nog kunna bli av den här också.




Har man restgarn är ju sådana här små minibroderier toppen. 
Sedan var det ju det där med vad man ska ha dem till...men roliga att brodera är de. 
Har en liten bok full utav små söta saker att brodera.





Den nedersta är ett försök till frihandsbroderi och ska föreställa utsikten från vår lilla stad med rapsfält, kullarna och vattnet.





Här fick jag fundera lite extra och försöka minnas vad detta var tänkt till. 
Kom fram att det nog var så att jag tänkt sy en linnetunika och kanta med detta vid halsen och ärmarna. Älskar dessa jordfärger. Kaveldunen skulle kunna hamna på en ficka eller liknande.




Det var lite orange eller gult garn till denna duken jag letade efter när jag hittade de andra broderierna. Duken loppade jag för ett tag sedan tillsammans med det lila garnet för 25 kr. 
Det är det enda handarbete jag har kunnat syssla med. Har pallat upp armen på en kudde och sedan bara att hålla tyget och låta högerhanden sköta resten. 
Sitta så här och skriva på datorn är också jobbigt så ibland får det bli pekfingervalsen med bara en hand. 
Man kan göra väldigt mycket med en hand när man väl hittar tekniken. 
Just nu är utmaningen att ta sig in i bilen, ta på sig säkerhetsbältet och stänga dörren. Inget man direkt tänker på annars. Nu får jag använda både fötter och tänder och lyckas inte så bra ändå. 
Nu kör jag bara bil små raka sträckor eftersom det gör för ont att få upp handen ordentligt på ratten. 
Så nu får Friherren agera privatchaufför också...inte bara kock. 
Jag får nog döpa om honom till min Butler istället för Friherren. Han kanske inte känner sig så fri numera, vad vet jag.




Var lite tveksam till det lila först men det blev rätt fint. 
Passar väl bra nu till påsk.




Ett tag var det snabba ryck som gällde. 
Då var det bara att ta fram strykjärnet och vips hade man en ny kudde.




Även hos mig har lite påskägg dykt upp lite varstans. 
Har också målat ett par stycken, kunde ju inte låta bli. De kan ni få se i nästa inlägg. 
Nu blir det lite rörelseträning, Bygglov och sedan det efterlängtade Badhotellet. 
Älskar deras kläder, skor, miljöerna och havet.

Ha en fortsatt fin vecka!


5 kommentarer:

  1. Jag älskar att brodera men nu var det längesen. Säkert 20 år sedan jag sydde som mest. Det är ju inte så inne nu, men av gamla broderier så syr jag kuddar och det brukar bli fint.
    Tur att du har din ofria friherre i alla fall! Eller var det butler han blivit numer... ;-)
    Ha det fint!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  2. Vilka underbara broderier och så kul att du visar dem!! Ögongodis!!!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Ja alla dessa fina broderier...vilket hantverk! Undrar om broderiet kommer tillbaka, det vore kul.
    Ha en solig dag och sköt om dig!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  4. Så många fina broderier du har och så duktig du är på att brodera!
    Jag har nog inte broderat sedan 70-talet, då gjorde jag väl några monogram i korsstygn, det var ju lite på modet då.
    Vilket fint hantverk detta är!

    Ja, att ha en butler vore ju inte så dumt. Jag förstår ju att maken kanske har fått lite andra uppgifter nu när du är konvalecent!
    Fortsätt krya på dej!
    kram
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Jättefina broderier! De större kunde passa bra till en väska och av mindre arbetena kanske kunde passa till bokmärken :)
    Tack för din kommentar hos mig :D
    Ha en god fortsättning på veckan!
    kram Tini

    SvaraRadera