söndag 15 februari 2015

Underbart är som alltid kort

Visst är det väl så! Livet är för kort, sommaren är för kort, sportlovsveckan är för kort... Så där kan vi hålla på rätt länge och som alltid ska man försöka fånga dagen , tillfället i flykten och njuta av stunden som är. Alla hjärtans dag bjöd på några mysstunder. Först med mellansonen som kom hem och hade med sig tårta och ingredienser till middag och dessutom ställde sig och lagade maten. Det kan man kalla lyx! På kvällen blev det TV-mys hemma hos yngste sonen med sambo. Man kan lätt konstatera att det där med Melodifestivalen har tappat sin glans.




Kalanchoe-växten är ett säkert kort.Tål det mesta och blommar både rikligt och länge. Till och med svårt att få död på den. Passar in i alla årstider, röd till jul, gul till påsk, orange till höst och sommaren vit. Nu till våren tycker jag den rosa är fin. 




Så över till vad som blev tillverkat där nere i syrummet. Som ni vet samlar jag ju på tyger, textilier och spetsar som jag hittar på loppis. Det blir rätt fullt till slut så nu var det dags att producera lite. Denna kudden är sydd i ett helt underbart, kraftigt linnetyg som var hemvävt och tänkt till handdukar. Skulle blivit fyra handdukar, men jag sydde tre kuddar utav det. Mönster med tryck hittar jag ibland och tänker att det blir nog bra att ha någon gång. Virkade smådukar kostar ju en femma och kan återanvändas så här.




Den här blev nog min favorit. Tyckte trycket var så härligt. Den är sydd i ett linnetyg.





Denna passar ju bra i ett hem som älskar musik.




Denna blev det två av, en i varje hörn av soffan. Dessa är gjorda av det där fantastiska linnetyget och så handvirkad spets. 




I somras gjorde jag ett fynd då jag hittade linneservetter för en tia styck. Nu hade de lite konstig form 45x46 cm, men jag har dekorerat med spets och tänker nu ha dem som bordstablett och kan duka med dem för tolv personer. Skönt att det jag drar hem inte bara stannar i gömmorna utan blir till användning.

I dag kommer lite söndagsångest, så lätt att stanna kvar i ledighetens sötma. I morgon eftermiddag har jag glömt att jag varit ledig. Nu är det några oxa-veckor till nästa avbrott men dagarna blir längre och ljusare så det ska väl gå bra.

Solen var bara framme över bergskanten och kikade ner på mig en kort stund. Vet inte hur resten av dagen blir vad det gäller sol. Har ju blivit lite bortskämd med sol och solnedgångar nu ett tag. Avslutar inlägget med några bilder från senaste veckan. Första bilden har en kompis tagit från sitt hus, de andra är från en promenad.










6 kommentarer:

  1. Vilka ljuvliga solnedgångsbilder och så fina kuddar du har gjort! Det ser pillrigt och lite svårt ut med alla fina detaljer!

    Tala om lyx, när sonen kommer hem med både tårta och mat som han lagar!
    Ja, ett lov går alldeles får snabbt, men ljuset är som sagt tillbaks och nu går det nog ganska snabbt med vårens framfart!
    Ha en fin vecka!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig lyx, vad fint gjort!
    Såååå fina kuddar!

    SvaraRadera
  3. Vilka underbart vackra kuddar som du sytt ! - Ett riktigt proffs är du, det syns minsann !
    Själv lider jag av symaskinsallegi, och det är ju rätt så farlig åkomma, så det är bäst att hålla sej ifrån den ...
    En mysig alla ♥- dag har ni haft och med en sån solnedgång så kan det väl inte bli bättre !
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
  4. Du milde tid vilka vackra kuddar, alla mönster är ju toppmoderna, den med noterna gillade jag också. Vad har du 'fått tag på' dessa fina mönster, inte har du väl 'hittat' dem på loppis ? ! I så fall vem lämnar bort något så fint ! ???
    Spetsar passade alldeles utmärkt till detta ändamål, du är så kreativ Rosmarie.

    En försenad med alltid väkommen hjärte-kram/ Eva

    Ps. Alla hjärtans dag kan alla dagar vara, att slösa med kärlek blir aldrig för mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej bilderna eller mönstren är köpta i tygaffärer. Det finns många tyger med texter och bilder och man kan köpa bara så mycket så man får med ett. Sedan ligger de till sig och hamnar på kuddar, väskor, stolar eller annat.

      Radera
  5. Så jättesnygga kuddar du gjort!
    Ja, kundbesöken är verkligen guldkanten i mitt jobb!!
    Kram Anna

    SvaraRadera