torsdag 13 augusti 2015

Vart tog den veckan vägen...

Nog har det gått fort hela sommaren, men den senaste veckan bara rusade iväg full av intryck och tankar. 




Friherren hade planerat en kryssning till Tallin med en extra natt i staden. För ett par år sedan var vi i Riga på en liknande kryssning. 




Livet på dessa kryssningsbåtar är väl inte riktigt vår melodi, men det var trevligt och där fanns också underhållning med lite klass. Kunde inte låta bli att lyssna lite på kareoke, men när det blev för pinsamt gick vi...





Om man som vi tycker om historia är Tallin och Riga fantastiska städer att besöka.






Massor av fantastiska byggnader med så mycket detaljer.





Besökte ett flertal kyrkor och råkade komma på en positivfestival. Såg först inte vad i hela friden de spelade på. Ganska kul upplevelse.







Som så många andra medeltida städer är staden omgärdad av en mur. Vi gick hela dagarna och kom också upp på höjderna med utsikt över staden.






Som turist stannar man ju mest i gamla stan och flanerar runt i alla gränder och upplever den gamla atmosfären. Nära hotellet fanns det tjusiga köpcentra men det var ju den gamla charmen vi var ute efter.





Ibland kändes det som man kommit ner till sydligare länder och temperaturen höll sig nära trettio grader så det var helt underbart att strosa runt här. Hade velat fota mer, men det var ju massvis med turister precis överallt.




Många mysiga platser hittade vi men kunde ju inte besöka alla. Här ett lite speciellt matställe med annorlunda stil.





Här hittade jag ett ställe för mig, men då hade vi redan ätit så jag fick bara stå där och andas in atmosfären lite.





Det var foträta skor som gällde och några handikappade kan knappast ta sig fram här. Lite kondition skadade inte heller...




Men frampå kvällen fick det bli lite chickare stil istället för backpackers...






Vad det gäller maten var vi ju kanske fel ute, för vi åt bara på italienska restauranger.




I denna mysiga gränd hittade vi ett litet ställe som hade så himla god mat. Man kunde sitta både ute och inne.




Jag åt samma mat två dagar...spenat och ricottafylld raviolo med valnötssås. Det var bara så vansinnigt gott. Måste försöka laga det här hemma.




Kvällen i Tallin avslutades med en iskall drink i baren och vila för de trötta fötterna.

  Någon shopping? Nej inget var speciellt billigt där. Inte ens maten eller ölen var så mycket billigare. Massor av linnekläder och många hade jag velat köpa, men liknande kan fyndas här hemma. Stickade mössor och tröjor till billigt pris fanns det om man ska tänka på garnkostnad och arbetet. Så Friherren köpte sig en mönsterstickad yllemössa för kommande kyliga dagar.

En mycket trevlig tripp som avrundades med en kväll här hemma med världens bästa födelsedagspresent. Vadå? Jo den att alla tre sönerna var hemma!!! = lycka!!!

Men allting har sitt pris...ska aldrig mer häckla vänner som pratar om att det drar. Det gjorde det på båten och då menar jag inte drag under galoscherna, utan från ACn. Det var så kallt på båten och vi satt mest hela kvällen vid fönstren. Detta resulterade i en nackspärr fom hell. Så i tisdags började jag jobba med yllehalsduk runt halsen, stel som en pinne och fullmatad med värktabletter.
I dag slickar jag mina sår och är hemma medan mina kolleger är på en kick off-resa med övernattning och god mat...

Ja ja...jag får väl hoppas på detta ikväll igen och tänka som jag brukar...borta bra men hemma bäst och på The times we had.






2 kommentarer:

  1. Härligt att se Tallin numera! Har inte sett staden sedan 1977 när vi var där på turné, och då var det en väldig skillnad vill jag lova! Helt otroligt så det har varit där!!!
    Härliga bilder, men så himla trist med nackspärren! Hoppas att du får bukt med den!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. har aldrig varit varken i Tallin eller Riga....det kanske är på tiden ;))
    Påminner inte dom om Gotland ??....eller är jag helt ute och cyklar, haha...
    Hur som helst , ha en fin lördagskväll ;))
    Kram

    SvaraRadera