fredag 25 november 2016

Black Friday

Fast jag säger nog som Emil i Lönnebergas pappa "köpe o köpe".
Igår Thanksgiving Day och man leds till att tänka i banorna att man har mycket att vara just tacksam över och i vilket överflöd vi lever.
Nästa dag ska man lockas att inse att man saknar massor och verkligen måste passa på att handla.
Inte lätt att värja sig med den massiva reklam som dräller över en på alla sätt och överallt. 
Men nej, Black Friday får vara för min del.




Nog är det en svart fredag alltid. 
I klassen har vi en stor glasburk där alla elever fått lägga en lapp där de skrivit om ett sommarminne. 
Nu plockar vi fram lite "sommar på burk" när det är grått o trist. 
Idag drog vi tre lappar och alla handlade om havet. 
Bara att drömma sig bort...




Den här ljuskransen har hängt med i många år och hänger i sovrummet. 
Härligt att ligga i sängen och titta på den och varför inte, 
drömma sig bort till sommar och hav.



Eller nej, det är ju ändå härligt med adventstid och nu laddar vi batterier till ljusslingor och tänder ljus av alla de slag för att mota bort mörkret.
Mina nya gardiner är på plats och blev riktigt bra tycker jag nog.
Känns annorlunda att inte ha de vanliga vita men känns kanske lite mer ombonat och varmare.
Kuddarna kommer fram när mattan är på plats.



Har spanat in två olika mattor och en av dem ska jag köpa...nu var jag där själv igen..."köpe o köpe"...
Den ena är på IKEA den andra på Kilands.
Kruxet är att jag måste först se färgen i verkligheten, men den ena mattan var inte hemma så nu får jag vänta ytterligare två veckor innan jag kan bestämma mig.
Dagens i-landsproblem är därmed avklarat.
För övrigt är det tänkt att den ska vara petrolfärgad.



I TV-rummet hängde jag upp de där dukarna jag broderat för länge sedan.
Passade bra i storlek så där blev det nytt på ett enkelt sätt utan att "köpe".



Här är det återvinning av spetsar och dricksglas.

I morgon blir det till att plocka fram resterande adventspynt och hämta hem lite dekorationer från skogen.

Lite senare på eftermiddagen är det dags för kick off med revygänget.

Ha en skön och mysig helg.




6 kommentarer:

  1. Ingen black friday för mej heller...och här har pyntats idag med ;)
    Mest stakar och stjärnor och lite granris...och hyacinter förstås. Men jag ska nog fortsätta med lite vättar och annat senare, men tonar nog ned lite i år ;)...i morgon hämtar vi gran från torpet för att ha på bron för första ggn någonsin här ;))...inne har vi ingen ;)
    Ha en fin första advent !
    Kram

    SvaraRadera
  2. Precis! Köpe o köpe...löning och Black Friday, vilket sammanträffande! Nä jag orkar inte med såna jippon...
    Fint du har pyntat, ser så fridfullt och mysigt ut!
    Ha en lugn och fin advent nu.
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  3. Du visar alltid så mycket fint. Läcker ljuskrans.
    Jag är inte mycket för allt "trams" från väster.
    Adventskram Bosse

    SvaraRadera
  4. Du har så mycket vackert julpynt, ja du är en riktig liten pyntare, hi hi 'du är en riktig pyntare du är en riktig pyntare . . . jag sjunger Tore Skogmans låt, (jag är en klippare)
    något sådant, ja du vet och kan den.
    Äntligen kommer advent och december blir ljusare av alla ljusen som tändas åter i vår lilla stad . . . . .
    Jag och Rolf var till Norrahammar i Torsdags med en julgran som ska stå utanför köksfönstret (för småbarnens skull).
    Sen åkte vi in till A6-Center även Jennie med barnen, där shoppade vi något här och där, åt middag, sen var vi nöjda.
    Att åka en sådan svar fredag gör jag icke, orkar inte trängas,
    men den som ska ha något speciellt den får säkert ett bra köp.
    Vi är redan klara med julhandeln, det gäller att vara ute i god tid när man har många barn och barnbarn och bbb, pust, hi hi...
    I fredags kväll var vi på sonens 45 års kalas, hans döttrar
    Lina Annie 12 - 14 år hade lagat maten + bakat tårta, de är super duktiga. När föräldrarna jobbar långa dagar måste de hjälpas åt, som tur 'gruffar' de inte, (inte ännu) 'fniss'
    Ha en trevlig 1:a advent/ Eva

    SvaraRadera
  5. Nog fick man lite nog efter allt prat och tjat om Black friday! Helt galet hur mycket reklam det är överallt.
    Snygga gardiner och visst blir det ombonat och varmt med lite mer färg.
    Nu är det adventsmys som gäller!
    Ha en fin vecka!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  6. Vilket klokt uttryck av Emil och jag känner nog mera för köpstopp för min del på alla nivåer.
    Ja nu är det frestande att drömma sej borr mot varmare tider. Du har ändå lyckats få till ett riktigt skönt adventsmys!
    Ha en fin fösta adventsvecka!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera