söndag 6 november 2016

Skymningstimman tiger still

En stilla dag avslutar kanske inte stilla veckan då men en skön och lugn höstlovsvecka.
En del av er tycker jag hinner med mycket men i mina ögon är det väldigt lite jag gjort men ändå precis lagom. 
Hann med lite nödvändigt städ o röj och även att ha sovmorgon och långa frukostar och lata stunder.
 Hade bara önskat vara lite mer utomhus men nu blev det som det blev med det.
Vädrets makter rår ingen över.
Ja jag vet, finns inget dåligt väder...
I morgon stundar en ny arbetsvecka och om jag inte tar alldeles fel kommer det gå i ett rasande tempo fram till jul nu.
Idag var julkänslan påtaglig när vi åt kalkon och tände fullt med ljus.



Det börjar mer och mer handla om jul i alla tidningar och reklamblad och man blir lite kluven. 
Lätt att bli uttråkad av allt innan det ens börjar, samtidigt som det är roligt.
Känns som att man inte hinner få fram höstdekorationerna förrän det är dags för julpyntet.



Mina grå pumpor får väl hänga med fram till första advent iallafall.




Hann sätta in lite höstastrar innan snön och kylan kom.
Här har det småsnöat till och från men det blir inte mycket kvar på marken
Blåst har det som bara den.
Kylan tycks stanna kvar i veckan som kommer så nu blir det till att verkligen ha koll på vantar och mössor.
Har spanat in ett par varmfodrade stövlar på Footway som jag nog bara måste klicka hem.
Favoritmärket Rieker och allt. 




Har skickat efter jättefina kuvert med ett vikt dubbelkort till. 
Hundra stycken för 99 kr, vilket jag tyckte var ett bra pris.
Göra egna julkort är ju ett måste.
Tror aldrig jag tänkt på julkort redan på höstlovet.
Några ark med julmotiv blev det också.




Nu gäller det att bunkra upp med ljus och batterier.
Den här kupan som tidigare var en sån där bordsklocka har fått en ljusslinga från Blomsterlandet.
Är ju ett hål i botten som inte syns när duken ligger där
och det är precis lagom att trä igenom slingan genom det och duken och så ligger batterierna gömda under.
Bara lite trixigt att lyfta det hela lite för att kunna sätta på och av.




Tittade på filmen "En man som heter Ove" i går kväll.
Både rolig och sorglig och lite passande en dag då man minns de som dött.
Så olika sorgen kan ta sig i uttryck. 
Många tankar går till nära och kära.


Vi är en sekund i epokernas ström
Men vårt liv är en oersättlighet
Så innan min låga flämtar till
Och skymningstimmen tiger still
Vill jag vara ett bloss
För de som följer oss
En tid;
Ett ljus på deras stig

Några strofer ur Björn Afzelius sång "Ljuset",
 som faktiskt kom till här i trakterna en tid efter mordet på Olof Palme, 
får avsluta detta inlägg.

Med önskan om en fin vecka.


7 kommentarer:

  1. Visst är det så att julen börjar tidigt, men det är ju så mysigt och jag njuter hellre innan än efter. Då är det nästan vår och jag vill ha tulpaner på bordet! Vilken fiffig idé med den gamla klockkupan och så bra att man kan gömma batterierna under den. Jag har hittat såna små ljusslingor med batteri och timer på som lyser fem timmar när man slår på den och sen tänds igen samma tid nästa dag. En sån borde du ha så du slipper lyfta på hela arrangemanget. Ha en fin vecka!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  2. Ja nu går det undan....vips så är det advent !!...en fin tid, men innan känns det lite trist . Vi har fått ganska mycket snö nu, så ute är det vitt och fint...undrar bara hur länge det ligger kvar och är fint innan det töar bort (lagom till jul kanske, hehe nu låter jag väl pessimistisk ) ...men så har det varit ibland hos oss !
    Ha en fin vecka !
    Kram

    SvaraRadera
  3. Björn Afzelius är en av mina favoriter, stor sorg när han dog.
    Såg filmen om hans liv, mycket intressant, han kunde vända på orden.
    En otrolig vacker sång med många vackra ord, tack för den Rosmarie.
    Du pyntar och har dig, ja det är kul för dig som gillar det.
    Du har ju också så ofantligt många fina 'saker' också,
    ja ja prylar och pinaler, hi hi . . .
    Jag tänkte på dig när jag var i Polen i höstas, om jag hade kunnat skulle jag köpt någon fin *Maria* staty, det fanns många . . . .
    Men de flesta var stora och vi flög ner, men om vi tar bilen ner något år då . . . . ska jag tänka på dig igen.
    Sköt om dig och se upp, ta på dig broddar.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  4. Vilken fin text! Ja, ett höstlov går svindlande snabbt förbi. Jag minns att efter höstlovet var det dags att börja med luciasångerna! Så nog går det snabbt till jul nu! Så många vackra ljuspunkter du har! Det är svårt att INTE tända många ljus nu när mörkret tätnar allt tidigare!
    Ha det gott i novembermörkret!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Vilken fin text! Ja, ett höstlov går svindlande snabbt förbi. Jag minns att efter höstlovet var det dags att börja med luciasångerna! Så nog går det snabbt till jul nu! Så många vackra ljuspunkter du har! Det är svårt att INTE tända många ljus nu när mörkret tätnar allt tidigare!
    Ha det gott i novembermörkret!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  6. Vad härligt och mysigt det ser ut med alla tända ljus.
    Har hört att det är en del snö i Sverige nu. Lite annorlunda väder än hos mej i Spanien, sol och 18 grader på terrassen kl 9 på morgonen.
    Skötom dej!

    SvaraRadera
  7. Idag har det typ varit skymning hela dagen och frimfrost.
    Jag tror ni har mer snö där hos er än i Sm-stenar. bara lite pudersnö kvar och det blir mildare och plusväder till veckan.
    Trevlig helg Rosmarie, hoppas allt väl/ Eva

    SvaraRadera