söndag 29 november 2015

Nej se det snöar...

...det var väl roligt hurra! 
Eller not! 
Plötsligt blev det så mörkt och det räckte inte längre med regn och storm utan nu kommer det snö också.
Inte särskilt roligt för alla som har julskyltning och julmarknader idag. Själv kan jag ju välja att sitta inne och mysa med tända ljus.



Nu är avdventsstakarna fixade och adventstiden rullar på med Lucia, julfester och julklappsköp. Ja det där sista blir det inte så mycket med. Årets julhandel beräknas ju landa runt 75 miljarder vilket i mina öron låter rätt förfärligt och får mig att helst avstå helt. I fredags blev man överhopad av diverse erbjudande på denna "Black Friday". Något som också känns så där. Men visst blir man påverkad och tanken kommer att man skulle kanske passa på. Vem vill inte handla billigt men när det billiga blir något man egentligen inte behöver blir det ju ändå lite knasigt.




Här är det återvinning av gamla glas och spetsar, men brickan är ny. Trodde att den skulle passa till glasunderlägget jag loppat och det gjorde det på mm. Det är det som kallas ögonmått va?



På köksbordet står en traditionell ljusstake med grön mossa som jag numera tycker om. Förra året hade jag grå ljus som var snyggare men blev jobbigt när ljusen brann ner och skulle bytas ut.



 Däremot blev det ju gråa ljus i TV-rummet och dessa brinner ju inte ut i första taget.



Min nyligen loppade kruka har fått sin hyacint nu.
Läser på bloggsidor att många är så i farten och bakar lussekatter och pepparkakor. Själv gick jag till konditoriet och köpte fyra lussekatter men när jag betalat hade jag bestämt mig för att baka nästa helg. Jag menar 64 kr för fyra lussekatter som dessutom var rätt torra!
Däremot mixade jag ihop lite godis. Dadlar, hasselnötsmjöl, kakao och lite vaniljsocker. Kallades nutellabollar och smaken var åt det hållet. Blandade i lite kaffe eftersom de var lite torra, rullade i kokos och njöt sedan av supergott godis utan vanligt socker.



Har också läst om och sett mycket av allt pysslande som sker ute i stugorna och visst blir jag inspirerad.
Något direkt julpysslande har det inte blivit och kommer nog inte att bli så mycket heller. Man har ju alldeles tillräckligt med grejer. Men det var dags att byta ut mina tändsticksaskar så jag dekorerade några i går. Ska göra ett par till som jag tänkte ha som ask till batteridosan till ljusslingor. Dessa vill man ju dölja i en tygpåse eller ask om de inte göms någon annanstans.
Är lite sugen på att göra en krans av remsor från gamla lakan. Finns några fina att inspireras av i novembernumret av Jeanne D´Arc Living. 
Annars har jag också påbörjat en bolero i så fantastiskt mjukt garn. Köpte en klänning utan arm och det kändes som det var lite  kallt med det vintertid. Kan kanske vara fint till jul eller nyår.




Har varit i kyrkan och sjungit de gamla adventssångerna. Stämningsfullt.

Ha en fin adventsvecka!


10 kommentarer:

  1. Underbart med återvinning. Jättefina glas med spets. Gilla. Mysigt att vara i kyrkan och sjunga. Jag är väl inte så mycket för kyrkan men denna tiden är det mycket fint att gå dit.
    Ha det bra vad som är kvar av söndagen.
    Kram Petra

    SvaraRadera
  2. Superfina glas med stets på. verkligen vintertema på dem. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Ljuslyktorna med spets är helt underbara!
    Visst är det på tok med köphysterin. Jag avstår. Här blir det ett minimum med paket. Lägger fokus på att umgås och pyssla istället.
    Ha en riktigt fin söndagskväll och första advent. Kram

    SvaraRadera
  4. Gillar din ljusbricka !!...har inte varit på Black Friday...dottern däremot har köpt några filmer på internet till bra pris ;))....ja ungdomen av idag, hehe...
    Hoppas dagen varit bra...här har det varit tråkväder, men inomhus har fet varit bra ,;))..
    Nä nu ska jag fortsätta att se Beck...
    Kramis bia

    SvaraRadera
  5. Så många fina ljusarrangemang du har! Jag har lite lagt ner det för våra katter har en förmåga att alltid gå och dra svansen förbi ljusen och det är vidrigt både för katterna och oss när det osar katt......men ljusslingor har jag ordnat till idag och bakat pepparkakor, såna där vanliga skurna.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Så många fina ljusarrangemang du har gjort! De med spetsarna är ljuvliga!
    Har ni snö?! Här regnar det just nu och blåser väldigt, annars har dagen varit hyfsad med lite sol också.
    Ha en fin start på veckan imorron!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  7. Du har pysslat och gjort så fint! Spetslyktorna är underbara och nu blev jag inspirerad.
    Lite snö låter härligt, här är det regn och rusk. Usch!
    Ha det gott i veckan!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  8. Hos dig är det alltid mysigt, så mycket ljus och vackra advents ljusstakar har du också.
    Vill man uppleva julstämning ska man åka till dig och titta på när du bakar och pysslar. Det är alltid kul att se på när någon annan jobbar, *fniss*

    Idag har jag inte varit utanför dörren, fortfarande kraftiga kalla vindar.
    Gästrummet är klart mer eller mindre, det är det roliga pysslet kvar m.m.

    Ha en fin adventsvecka kram/ Eva

    SvaraRadera
  9. Så mysigt du har gjort !...ja nu har vi kommit in i dec. så nu kommer det att gå undan !!
    Vips så är det julafton ;))
    Ingen snö här....ha en fin dag !
    Kram bia

    SvaraRadera
  10. ME ENCANTAN ESTAS FOTOS!!!
    SALUDITOS

    SvaraRadera