onsdag 2 december 2015

Vinterns långa själanöd

Ja det är väl nu den infunnit sig i sin fulla styrka. Himmel vad trött jag är varje morgon. Min första tanke när jag vaknar är "idag kommer jag inte upp", det känns omöjligt. När man väl kommer hem från jobbet är det heller inte mycket kraft kvar för några stordåd precis. Men man får ta sig samman och åtminstone vara lite social och trevlig mot Friherren som oftast har gjort lite mat och skött disken.




Härligt med alla stjärnor, ljusstakar och ljusslingor som lyser upp och stänger ute mörkret. Här har jag gjort ett litet arrangemang med en fuskamaryllis. Blir nog en äkta vad det lider. Tyckte krukan blev fin ihop med ljusstaken jag fyndade förra året på Indiska. Svart och guld brukar inte precis vara vanligt hos mig men varför inte?
Tycker om duken jag loppat som egentligen är två linnehanddukar som satt ihop och inte ens var ituklippta sedan de vävdes.




Några fasanfjädrar har jag satt dit trots att jag inte gillar fjädrar alls. Tycker faktiskt de är lite läskiga på något sätt, men dessa är vackra. Har minnen från barndomen då jag satt i köksfönstret och räknade alla fasaner som kom till vår trädgård och samlades runt julkärven eller "julaneken" på småländska. Idag är det inte så ofta man träffar på fasaner.




I ett fönster är det iallafall äkta vara. Där blommar några orkidéer för fullt och två små har jag på tillväxt. Kanske ingen julblomma direkt men jag brukar alltid ha någon som blommar så för mig hör det julen till.




Lite juldekorationer har kommit fram. Dessa kanelstänger köpte jag på Kreta. Luktar lite lagom av kanel. Köpte ju saffran också men en vän som också köpte det där berättade att det inte gav någon smak alls. Så jag köpte saffran idag till bullbaket som tog fart så fort jag kom hem från jobbet. Var fick jag den energin ifrån undrar du, så som jag gnällt över mörkret och tröttheten. Förklaringen är att det är min tur att bjuda på fika på jobbet på fredag och då tyckte jag saffransbullar med vaniljsocker kunde passa bra. Min baktanke ( hä hä...) var att då blir det nog lite över till oss själva i helgen också. Ni minns kanske mitt köp av lussekatter. Mina bullar blev betydligt godare kan jag tala om. Hoppas nu arbetskollegorna tycker det samma.




I morgon kväll blir det inget bakande utan då blir det körövning. Jag velar ju mellan körerna men bestämde mig till slut att vara med här på hemorten när kyrkokören har en julkonsert tillsammans med bluegrassmusikanter. Kul samarbete och härligt med levande musik. Den andra kören tar lite mer tid av mina helger då övningarna ligger på lördagar och så får jag ta med restiden. Inte enkelt att välja mellan roligheterna och ställa det mot tid och ork.

Nu lite sångrep innan jag landar i soffan och tar mig en bulle till...
because I´m worth it!


4 kommentarer:

  1. Självklart är du värd en bulle, du som sliter hela dan. Ja så svårt det är att vakna vinter tid, vilken tur jag ej behöver tänka på att man är tvunden till något, går upp när jag känner för det. Och eftersom jag inte är rökare eller kaffe-drickare finns inte de behoven som triggar mig att gå upp och utföra de hemska behoven först,
    hi hi . . . .
    Sen är jag en nattuggla, det ser du på klockan . . ., min Rolf är en lärka (tidigt upp)
    men vi passar så bra ihop ändå, hi hi hi . . .
    På sommaren sover jag inte lika hårt, lustigt, varför ska man sova bort den bästa tid vi har nu. Tids nog får vi sova i graven.
    När blir premiären för eran revy ?
    Fasaner fanns gott om på 60 - 70-talet, nu är de få här, men jag har hört dem.
    I polen i den stora trädgården finns fasaner där har jag både hört och sett dem,
    typ är det fyra hanar och kanske deras fruar. På en plats finns en naturlig damm
    och där trivs massor av olika fågelarter m.m. b.an. storkarna ¨.

    Vi ska till Ängelholm helgen, bb Vendela 16 år ska spela gitarr i en pop grupp ungdomar (Beatles låtar) Jag har och är Beatles fantast fortfarande.
    Så det blir mycket sång musik i helgen, familjen (dotterns) är alla musikaliska.
    Jag sjunger mer än gärna, fast jag skryter inte med rösten men sjunger ändå . . .

    Må väl kram/ Eva

    SvaraRadera
  2. Fina blomsterarrangemang ;)...det är fint med julblommor...köpte en julstjärna idag och några hyacinter till för mina blå har blommat ut.
    Kul med musik och körer...och till julen brukar det vara så fint med julsånger ;)
    Kram bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att du sjunger i kör! Jag sjunger gospel med min kör, det är sååå roligt!
      Trevlig helg!
      Kram, Ann

      Radera
  3. Ja jag tänker samma sak...HUR ska jag orka gå upp?? Tröttheten och mörkret är bara för jobbigt men samtidigt så får man väl se det som en vila, man gör det man orkar, sover när man måste och tar det lugnt i det stora hela...
    Ha en skön helg nu och vila hi hi!
    Kram från Titti

    SvaraRadera