lördag 5 december 2015

Äntligen sovmorgon

Idag kom den efterlängtade sovmorgonen. Underbart att höra blåsten dåna utanför och bara vända sig om i mörkret och veta att jag slipper gå upp. Kanske är det mest känslan av att "jag kan gå upp när jag vill" än just det att ligga länge på morgonen som är grejen. Egentligen avskyr jag att komma upp för sent för då infinner sig känslan av att inte ha tagit vara på den lediga tiden.



Nu blev det väl inte så mycket gjort men att ta vara på tiden kan ju också vara att bara slappa och ha det allmänt skönt inomhus när det blåser och regnar. Lite tvättstugejobb blev det iallafall och annat småplock och så bara lite julpyssel som inte hann bli klart.





Det blev ingen promenad idag heller. Detta hemska väder vi har får mig att bara vilja stanna inomhus. Ändå köpte jag världens goaste och varmaste mössa i fredags. Tittade in i en mycket mysig inredningsaffär vi har och skulle spana in nya halsdukar, men kom hem med denna mössa istället. Så nu kan jag inte skylla på att det blir kallt om öronen i blåsten, möjligen att det förstör frisyren (om jag nu hade haft någon...)




Så till något mer flärdfullt. Inte min nya julklänning precis och inte ska jag på Nobelfesten heller. Har bara provat en lånad klänning som jag ska ha på entrén i vårt lustspel.




Jag har ju lärt upp Friherren i att hitta bra loppisprylar och detta är ett resultat av det. Han fick idén att köpa konsoll och försöka hitta en gammal bok för att göra en hylla. Problemet var bara att hitta en lämplig plats som vanligt. Men en tavla fick åka ner och så kom hyllan upp istället.




Och så löste sig problemet med vad jag skulle göra av granen och ljuslyktorna...
Skapligt fint blev det.



Mina gamla waldorfänglar har fått komma fram och står på rad. Någonstans har jag en Lucia med tärnor och stjärngosse också. De borde kanske få komma fram denna veckan.

Avnjutit sista avsnittet av Downton Abbey. Suck! Älskar den serien. Miljön, karaktärerna och kläderna framför allt. Bara att vänta på julavsnittet som sätter punkt för serien.




I morgon blir det till att följa med Friherren till kyrkan på kyrkoherdeinstallation med besök av biskopen samt efterföljande middag. Efteråt blir det till att traska lite utmed gatorna för att delta i årets julskyltning. Man får hoppas att vädret inte blir alltför trist.

Ha en trivsam andra advent!








8 kommentarer:

  1. Vilken rolg idé med hyllan! Det blev jättefint!
    Trevlig advent!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  2. Visst är det underbart med sovmorgon. Älskar helgerna av den anledningen - morgontrötter som jag är. Så fint med glasmanchetterna på ljusstakarna och bokhyllan av den gamla boken var verkligen en snygg och kreativ idé. Hoppas du får en riktigt fin söndag: Kram

    SvaraRadera
  3. Nej inte vill man upp och hoppa i detta ruggiga väder! Antar att även ni haft besök av Helga!
    Så många fina stilleben du har och så fint med den lilla hyllan.
    Vackert julröd klänning, du kommer att glänsa i den! Vilken entré!
    Ha en fin fortsättning på söndan!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  4. Hej hej i bus vädret!
    Men glädjande nog visar de sol inför morgondagen så då blir det nog en promenad :)
    så fiffigt med hyllan tack för tipset!! håller på att se Downtown är inne på säsong 3 har liksom kommit i gång sent med att se den.men håller med dig helt ljuvlig serie.Önskar dig en fin kommande vecka <3 kram Jessica

    SvaraRadera
  5. Sova ja...och länge! Det går inte riktigt ihop detta med att älska att sova men jag vill ändå upp tidigt för att dagen inte ska kännas helt förstörd! Snygg mössa, snygg hylla och du kommer att göra succé i den klänningen - jag lovar!
    Kram,
    Titti

    SvaraRadera
  6. Men vilken underbar ide med den gamla boken som fick bli en hylla. Finns ju en del gamla böcker så är så fina. Det ska jag allvarligt fundera på. Och visst är det härligt med sovmorgon. Eller vetskapen som du säger att man inte behöver rusa upp.
    Ha en bra start på veckan.
    Kram Petra

    SvaraRadera
  7. Men vad är det som har hänt med vårt väder i landet !?...inte var det så här "konstigt " förr ?....nu blåser det hos oss också...och inte kan man gå ut för det är så jädrans halt !.........och vilken fin idé med konsollen...blev ju toppenfint med boken som hylla !!
    Hoppas allt är bra med dej vännen!
    Kram bia

    SvaraRadera
  8. Så fina installationer både här och där. Det är mysigt att vila ögonen på. Älskar också Downton Abbey. Blev riktigt sur på Mary sist , som hon förstörde för Edith. Men vem vet det kanske ordnar sig till julavsnittet.
    Ha det fint. Kram Eva

    SvaraRadera