fredag 25 december 2015

När juldagsmorgon glimmar

...då ligger jag i sängen och pustar ut allt medan Friherren alias Kyrkstöten kliver upp i arla morgonstund för att agera kyrkvärd under julottan. Då är midnattsmässa mer min grej fast i går kom vi inte iväg på det heller. Vem vill gå utanför dörren när det stormar och ösregnar?




Men ljuset lyser i min barndoms lilla kyrka som den alltid gjort iaf efter min lilla fönsterrenovering för några år sedan. Däremot var placeringen av kyrkan inte helt lätt i år men till slut fick den en plats i hallen.





Så förflöt julafton likt alla andra med gemenskap och god mat. Jobbigt och lite stressigt innan men lika roligt och härligt när stunden kommit och vi alla sitter där tillsammans.




Bordet dukat med underlägg som egentligen är små handdukar inköpta för 5 kr styck.




Ljusbrickan utspridd på längden och med några småtomtar från cernitleraperioden.




Massproducerade dessa små tomtar i olika storlekar. De fanns som halsband, på drivved och på stenar...you name it.




Julbordet såg väl ut som vanligt allt efter sönernas önskemål.




Lite medelhavsröror är ett måste även på ett traditionellt julbord.



Årets jultårta är densamma men i år med en julgran. Florsockersnön är det närmaste snö vi kommer i år. Förra året var det ett litet puderlager av snö ute. Kakan är en smarrig sak gjord av mandelmassabotten, chokladkräm med smak av arrak och kaffe, samt med choklad överst.




Julklappsbekymret löste sig skapligt. Gjorde bl.a. en liten korg med godsaker i.





Försökte piffa klapparna till svärdöttrarna.

Och själv hade jag tydligen varit skapligt snäll för jag fick också klappar...




Inget nytt under solen vad det gäller granen heller. Samma hörn, samma gran och samma pynt.
Kanske är det det som gäller för julen,same, same, but different.

Idag är vi bjuda till äldste sonens svärmor. Då vet vi att vi inte ska ha några åtsittande kläder, för det kommer vankas god mat och mycket mat, dessutom rumänsk.

I morgon är en annan dag...
något jag förtränger än så länge...
dagen då teaterrepetionerna börjar...
det som jag borde börjat träna på...
men inte gjort...

God fortsättning!

5 kommentarer:

  1. Du har då verkligen skapat riktig julstämning för de dina, både med fint pyssel och så mycket god mat! Säkert blev det uppskattat!
    Fina klappar också och säkert var du värd en hel del!

    Vilken fin julkyrka du har - det är verkligen barndomsminnen för mej också.
    Det låter spännande med rumänsk julmat!
    Ha en fin fortsättning på juldagarna och lycka till med teaterövningarna!
    Kram
    LIsa

    SvaraRadera
  2. Så fiffigt med små dukar under tallrikarna...man kan ju faktiskt ta dukar och annat liknande att lägga under...och tårtan såg ju för smarrig ut...
    Kram bia

    SvaraRadera
  3. Förra året var jag på min första midnattsmässa. Och jag har aldrig varit på julotta. Så fint du har.
    God fortsättning önskar jag dig.
    Kram Petra

    SvaraRadera
  4. Oj, så fint du dukat och maten ser underbart god ut! Jag gillar din fina kyrka, en sådan står på min önskelista till nästa år!
    God fortsättning!
    Kram,,Ann

    SvaraRadera