måndag 28 december 2015

Otur eller tur i oturen


Rubriken på mitt inlägg idag är en tolkningsfråga från min sida. Trots allt väljer jag nog det senare, alltså tur i oturen. Någonstans har man väl lärt sig att det kan alltid vara värre. Bilden blir också en tolkningsfråga huruvida jag har julmys eller inte.
Som jag berättat om började mina lustspelsrepetitioner i förgår. Tyvärr avslutades de samma dag för min del. Det är nu oturen eller turen i oturen kommer in i bilden.
Under lunchen snubblar jag på ett dörrstopp och far med full kraft mot en vägg och slår pannan i väggen och hamnar raklång på golvet med glasögonen i småbitar och en axel som värker.
Igår kollade jag upp detta och får då veta att det är ett brott på axelkulan. Så nu sitter jag här inpackad och får inte röra armen för det ska kunna läka utan operation. Det är då jag tänker på turen i oturen... Det kunde ju blivit ännu större skador.
Sömn blev det i sittande ställning. Nu får mina vänner lösa föreställningarna utan mig, och det vet jag att de lyckas med, men det är mycket trist att missa allt detta roliga.





Jag får försöka hitta något positivt i detta och hitta något slag av julmys trots allt. Det får bli att läsa böcker eller titta på film för att skingra tankarna. Ska in och röntga eländet om någon vecka för att se hur läget är då.




Underbart är kort, alldeles för kort. Julhelgen rusade förbi och så blev det dags för alla i familjen att återgå till sitt efter några härliga dagar tillsammans.



Tomtarnas tid är också väldigt kort. Knappt har de hunnit komma fram förrän vi vill ha bort dem. Den här tomten har en god vän målat i så vackra färger.




Likaså den här goingen som jag brukar ha på julbordet.



Den här är en av mina favoriter från barndomen. Den brukade få stå vid min plats när det var julfika.



Den här tomten är en bjällra som brukade hänga i julgranen. Min katt brukade klättra upp på en stol och slå med tassen på den.



Den här är också gammal och har funnits alla jular jag kan minnas.
Andra tomtar som finns i huset har fått vara kvar, inte på loftet, men i lådor i källaren. Någon ny tomte flyttar ju dessutom in nästan varje år.



Just i år blev det den här som står i fönstret och myser.






Ett annat år var det denna vita tomten som fick en så lämplig plats vid denna lilla ljusstaken.





Det gick ju skapligt att skriva med bara en hand och med riktigt gamla glasögon på ömmande näsa. De jag hade innan de jag hade nu, gick sönder i en brännbollsmatch. Då är det andra saker som är värre...klä på sig t.ex. Men jag har ju friherren som hjälper mig. Han bröt sin ena axel på flera ställen för ett antal år sedan så han vet ju hur hemskt han hade det. Nu går det rätt bra för mig bara jag är stilla, men jag får ont i en massa andra muskler som man nu använder på ett nytt sätt.
Ja ja...man kan inte vrida tillbaka tiden. Jag får göra som kungen...vända blad och gå vidare.


14 kommentarer:

  1. Götapetter sicken otur du har, eller som du säjer - tur i oturen ändå, eftersom det inte gick värre!
    När det händer såna saker tänker jag ibland att man får sej en tankeställare, kanske är det så att man ska ta det lite lugnare och nu kan du ju inte göra annat!
    Du får njuta av dina fina tomtar, men ack så trist att missa det roliga lustspelet som du sett fram emot (antar jag).

    Krya på dej och sköt om dej!
    Kramar
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo nog har den tanken slagit mig också...nu sitter jag still och kan inte göra något annat. Naturligtvis är det trist att missa allt roligt runt lustspelandet men jag har hållit på så länge att jag kan faktiskt leva utan det också och när jag inte har något val grämer jag mig inte. Tack för omtanke!
      Kram

      Radera
  2. Jisses hjälp människa vad sysslar du med, stackars dig men som tur
    blev det 'bara' axelkulan. Det kunde bli den stora 'kulan',
    den som sitter på axlarna, hi hi hi . . . . och där hade det kunnat bli en jätte stor bula, *fniss*
    Jag försöker vara rolig och muntra upp dig RosMarie . . .
    MEN HUR SKA DET GÅ MED REVYN DÅ ? ! ?

    Så många fina gamla jul-figurer du har som minne, jag har tyvärr inte ett enda, men Rolf har desto fler men inte så konstigt heller.
    Ja du vet huset är från 1890 och många minnes prylar finns samlat.
    Jag kan vara både avundsjuk på honom och ibland tvärtom, hi hi . . .
    Men vad är 'saker' mot den levande kärleken, vår tid på jorden är nu, och vi får göra så gott vi kan och orkar av tiden vi har kvar.
    Låter det sorgligt och gammeldax? åhnej då, det är dagens sanning.

    Krya på dig vännen, kram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är så jag tänker...det kunde gått mycket värre med den farten jag hade. Mina vänner fick stryka mitt solosångnummer och röra runt i rollistan lite och stryka en del och någon köra dubbelroller så ska de nog få ihop det. Unerbart att få bo i ett hus med historia och gamla saker kvar, något jag gärna skulle vilja göra. Visst har du rätt...vi har en stund på jorden och den är just nu. Tack för omtanke!
      Kram!

      Radera
  3. Men stackare !!!...men som du skrev, det kunde ha varit värre...själv har jag värk i ett knä och jag som tänkte slå klackarna i taket på Nyårsafton, hehe...vi ska ut och äta Nyårssupé med ett annat par, men verken har kanske försvunnit tills dess ;))...här har jag nästan städat ut Julen ;))...nu får du krya på dej vännen!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja några klackar i taket lär det inte bli...knappast några klackar i golvet heller och jag som köpt nya svarta klackskor! Här blir det lugnt o stilla. Ja nu börjar man tröttna på tomtarna och det juliga.Tänk så fort det går över.
      Kram!

      Radera
  4. Fy så trist och aj så ont det måste göra! Jag bröt foten i somras och det var inte kul, men tur i oturen för mig också eftersom jag slapp operation.
    Krya på dig nu och hoppas att du slipper att ha allt för ont så du kan sova någorlunda gott.
    Kram, Ann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för omtanke! Ja någon operation vill jag helst inte ha. hoppas verkligen jag slipper det.
      Kram

      Radera
  5. Men fy så trist. Men jag håller ändå med dig, tur i oturen att det inte blev värre. Allt är ju relativt, men det är ju förbaskat tråkigt i alla fall, det får man säga.
    Hoppas du kryar på dig snabbt.
    Gott slut och gott nytt till dig.
    Kram Petra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Visst är det trist, men så är livet ibland. Gott Nytt år till dig också.
      Kram

      Radera
  6. Den första tanken är sorgligt, synd och trist för dig. Den andra går till en kvinna som ramlade i trappan och dog för ett tag sedan. Den tredje till att du hade tur i oturen. Den fjärde till att olyckan kan komma supersnabbt. Den femte till att jag tycker synd om dig. Hoppas plåtarna visar att du inte behöver bli opererad.
    Många fina tomtar. Jag önskar dig ett friskare 2016. Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för varma tankar. Ja nog kommer det många tankar när något sånt här händer.
      Kram

      Radera
  7. Gott nytt år !!!
    Hoppas det blir ett bra år för oss alla !!
    Kram bia

    SvaraRadera