lördag 12 december 2015

Då i vårt mörka hus

Ja himmel så mörkt det varit de senaste dagarna. Det är tungt när det är så mörkt både på morgonen och när man kommer hem, men vi gör vårt bästa att mota bort mörkret med ljus av olika slag.




Årets första Luciatåg har avnjutits och i morgon på själva Luciadagen blir det nästa. Ser faktiskt fram emot det då jag har förstått att det kommer bli riktigt bra med många barn i olika åldrar som deltar. De närmaste åren efter det att barnen vuxit upp njöt jag nog mer av att inte behöva gå på något Luciafirande eller julfester. Med tre barn i olika åldrar var det en hel räcka med oändliga samlingar med lussekattsätande och fixande av diverse utstyrslar. Under många år ansvarade jag dessutom för Lucia och julavslutningar på jobbet, så det blev mättat för lång tid.




Naturligtvis var det roligt men väldigt intensivt. Vi har ju förevigat det med bilder och film, något som numera inte är tillåtet vid många firanden. Vissa förskolor och skolor avstår ju också från att fira Lucia överhuvudtaget av olika skäl. Ja, ja, tiderna förändras.




Mitt lilla Lussegäng hamnade iaf i köket i år. Där får de väl hänga några dagar.





I gårkväll fick det bli man-tager-vad-man-haver-paj och det blev riktigt lyckat. På det sättet är paj oslagbart för man kan verkligen blanda ihop det man hittar i kylskåpet. Det svåra är bara att återskapa ett lyckat recept, eller snarare omöjligt. 





Blev sovmorgon även denna lördagen. Har sedan försökt vara lite duktig och städat köksskåpen för att få lite mer överblick. Därefter gav jag mig ut i badrummet och tog ett krafttag i skåp och hyllor där. Tänk om det kunde hålla sig så där bra länge! Förstår inte hur de gör som kan ha ordning jämt i skåp och garderober. Vi stuvar in överallt tills det bara blir omöjligt utan att ta tag i det.




Vacker dag och jag har inte varit utanför dörren! Får försöka ge mig ut i morgon och få en dos frisk luft och lite ljus. Behöver dessutom lite mossa och grankvistar. Här har ju blåst som bara den länge så jag har inte gjort julfint på trappan som jag brukar. Köpte ett par skridskor på loppis och de passar inte i storlek och någon is finns inte så dekoration är det enda de passar till.

Ha en skön lördagskväll!  


5 kommentarer:

  1. Vilket härligt luciatåg du har! Ja, det kan vara lite lagom att få välja sina luciatåg numera! Jag är också en sån som ordnat oändligt många luciatåg, tidiga morgnar, oro för att de inte ska försova sej, eller svimma mitt i allt! Så skönt att slippa allt sånt ansvar numera!
    För mej blir det nog någon TV-lucia!
    Vilken jättesöt krans du har där!
    Ha en fortsatt skön lördagskväll och en fin lucia-dag imorron!
    kram
    LIsa

    SvaraRadera
  2. Lucia på tv blev det för mig i morse. Med kaffe och lussekatt var det riktigt stämningsfullt det med, men ett riktigt lussetåg är ju ännu finare förstås.
    En tagervadmanhaver-paj är inte dumt när man har rester som behöver ätas upp och gott blir det ju oftast också. Fint litet lussegäng du har där i köket!
    Ha en fin Lucia!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  3. Så mysiga lucior du har, hihi....vi firar inte lucia längre...dottern har blivit vuxen nu, men annat var det när hon var liten ;))...och jag har egentligen aldrig gillat att fira lucia...
    Ha en fin morgondag !!
    Kram kram

    SvaraRadera