onsdag 9 december 2015

Soffpotatis

Ja den benämningen passar numera ganska bra in på mig. Det blir inte mycket gjort efter jobbet. En stund i soffan med lite läsning i mobilen, aftonbladet, bloggar och facebook. Sedan ett krafttag och det blir lite plock här och där. I förgår blev det sortering av tvätt och försök till bättre ordning i några skåp. Igår kan jag nog inte minnas att det blev särskilt mycket alls...jo jag fixade det sista på ett litet julpyssel. Idag är tanken att jag ska sy in en tunika jag fyndade v.44...herre gud vad tiden går.




Men det är rätt skönt där i soffhörnan, uppkrupen bland julkuddarna och värmande pläd inom räckhåll. 




Några varv på stickningen brukar det också bli. Det är den där boleron jag börjat på och som alltid har jag inget mönster så det blir spännande att se om jag får till det.



Förra året sydde jag lite kuddar och gav bort och en blev det till mig själv. I år har inte julkänslan infunnit sig så där påtagligt så det har blivit väldigt lite pysslande.




Det här är ju ett så där lagom pyssel att göra framför TVn. Bara att rulla ihop strutar och sedan limma ihop och sist ett bokmärke..ta da! Fyndade en gammal psalmbok på loppis förra året.




Dessa hänger nu på det gamla ekskåpet och ger en lite gammaldags känsla.




Inom räckhåll från soffhörnet finns också en skål med gammaldags nickel. Den lilla skålen är fyndad för en tia på Röda korset här i stan. Nu har vi ju minskat på sockret så vi äter med måtta. Man blir ju som bekant det man äter enligt ett uttryck. Idag fick jag nog det bevisat. Tog lite prover förra veckan och var på kontroll idag och fick svar. Då kan jag konstatera att på 10 månader har jag gått ner 12 kg, fått normala/bra värden av olika slag samt fått ett mycket bra blodtryck. Läkare som tidigare ville sätta in piller frågar nu med stora ögon vad jag gjort. Tja? Minskat på kolhydrater, socker och annat vitt, samt kanske lite mer grönt och frukt. Finge jag bara till lite mer motion skulle det bli ännu bättre. Det bästa av allt är att det inte varit svårt eller konstigt utan bara små förändringar.




Njuter av utsikten från soffhörnet, men hyacinten får jag flytta på när Friherren kommer. Hans näsa gillar inte att ha den alltför nära.
Nu kallar Friherren till bords...det blir stuvade morötter och bacon.

Ha det gott vänner!


9 kommentarer:

  1. Vilket mysigt pyssel med psalmboksidor. Jag har gjort änglar av sidorfrån en gammal bok. De blev så söta.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Ja, det känns ju som om denna tid är en tid för just återhämtning och att ta det lite lugnare, i alla fall om man ska gå efter hur vädret är!
    Det är inte mycket man kan göra i halvmörkret på dagarna, och på kvällen är man trött! Det verkar mysigt med soffhörna och skön pläd.
    Grattis till din viktnedgång! Så härligt! Ja, så enkelt kan det ju vara, bara man är konsekvent, och det verkar ju du ha varit! Så skönt det måste kännas!
    Fint pyssel du har gjort!
    Ha en fortsatt skön nobeldag!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Vad roligt för dej att ha gått ner 12 kg, grattis !!
    Och så fin pyssel också ;)...men var är snön och julstämningen ??
    Ha en fin helg !!
    Kram bia

    SvaraRadera
  4. Kul med pysseltips! Jättefina bokmärken.
    Så skönt att ha gått ner 12 kilo, duktigt att kunna låta bli sockret.
    Trevlig helg!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  5. Läser om din resa och det måste kännas så otroligt härligt. Otroligt. Bra jobbat!

    Din kuddhörna är ljuvlig o jag förstår att du gärna sitter där. Jag tycker också att det är lite trögt med julpysslandet i år, vet inte vad det beror på?!

    Ha en fin kväll!!

    Tanja

    SvaraRadera
  6. Ibland får man vara en soffpotatis. Men när jag läser vidare kan man inte "anklaga" dig för att ha varit det de senaste tio månaderna. Stort GRATTIS. Min lärarhustru har gjort en liknande resa sedan i somras. Det märks på ex. byxorna. Hoppas du hittar en motionsaktivitet som faller dig i smaken. Så du har roligt under tiden som det gör nytta. Gammaldags nickel. Nostalgi. Köpte jag gärna innan jag gick in på en bio. Jag minns prasslandet i mörkret, men jag visste aldrig vilken smak jag skulle få i munnen. Tur jag gillade alla. Kram Bosse

    SvaraRadera
  7. Ja, gud ja, vilken soffpotatis man blivit iom detta vädret. Känns som man inte har varit ute och rört på sig på flera veckor.
    Vilka söta kransar av bokblad. Tror jag att jag ska prova. Supersöta.
    Ha en bra lördag.
    Kram Petra

    SvaraRadera
  8. Vilka fina julkuddar och änglar!!!
    Man behöver ta det lugnt emellanåt! Ska snart pröva på det själv.

    SvaraRadera
  9. Ha ha då är vi två som gillar soffhörnet! Ack så skönt det är att dimpa ner där efter jobbet...
    Kul att höra att du mår så bra och visst är kosten viktigt men också att unna sig av livets goda ibland!
    Sött julpyssel också, alltid lika kul att kika in till dig...
    Kram Titti

    SvaraRadera