söndag 25 januari 2015

Inget nytt under solen

Nej här rullar dagarna på och alltjämt lika grå. Nej det är ingen ny dikt på gång även om det råkade rimma. Jo jag brukar faktiskt skriva lite dikter ibland när andan faller på och då menar jag bokstavligt. Sätta sig och bestämma sig för att göra det går liksom inte utan det måste bara komma något som gör att jag bara måste skriva ner det. Skriva sångtexter till gamla melodier till högtidsdagar och sånt däremot, det är det bara att sätta sig och plita ner. Dikten jag citerade i förra inlägget kan jag inte ta åt mig äran till att ha skrivit. Det är en del ur en dikt av Erik Axel Karlfeldt.




Fredagskvällen och lördagen ägnades inte åt så mycket mer än lite småsaker som skulle göras och så föreställningarna. I år spelar vi redan vid fem på eftermiddagarna vilket gör att jag kommer hem redan vid åttasnåret och man kan ha lite helgmys hemma också. Alltid lika roligt att få lite blommor och uppskattning för det man lägger ner tid och energi på.





Klipper man av dem, ansar och byter vatten kan man njuta av dem riktigt länge. Den här lilla vasen kommer fram på våren och påsken. Är bedårande med små minipåskliljor i.




Har ni drabbats av vår senaste farsot? Nätauktioner? Aja aj, så farligt det kan bli om man inte passar sig. Bekvämt och bra kan man luta sig tillbaka i soffan och bjuda på saker som man bara biter sig i fingrarna av för att de är så billiga och fina. Denna lilla grup blev helt plötsligt vår för ynka 350 kr. Äh...och vad skulle jag med den till? Jo man kan ju måla och piffa med nytt tyg och sen sälja. Friherren tyckte dock att stolarna var bekväma och visst hade vi en liten vrå där ute i källarhallen eller...? Ja ni ser, livsfarligt! Ny sådan idag. Om jag bjudit? Ja nu fanns det med två pallar och eftersom jag flyttat pallen som stått i hallen till TV-rummet behövs det en ny. Nu bjöd jag på två ifall jag förlorar den ena då jag inte kan vara med on line. Skulle jag få båda kan jag ha den ena som fotpall till fåtöljen i nya källarrummet. Pust...finns någon hjälp för sånt här? 



Nu ska jag och Friherren åka till stan tillsammans med son och hans sambo, för att träffa ytterligare en son och sedan ut och äta. Friherren fyllde nämligen år i fredags och det tänkte vi fira lite idag.


Tallarnas barr och björkarnas blad
på ditt vissnade torvtak dugga.
Sov på din halmbädd, sov lugn och glad
i midnattsskyarnas skugga.

När vintern fram till din fönsterkarm
som en vitklädd giljare träder,
dröm en dröm som kan hålla dig varm
där inom väggarnas bräder.

Dröm om lekande sommarsus,
då stormen kämpar och larmar;
dröm att i björkarnas gröna hus
du somnat i mina armar.


Ha en underbar vecka!

8 kommentarer:

  1. Jättefina fynd, och nätauktioner är säkert jättefarliga, när man väl börjar! Själv har jag så fullt med grejor efter mina flyttar att jag passar mej för såna frestelser!

    Fin dikt!
    Hoppas att ni fick en härlig kväll!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag inser att det får inte bli en vana att titta in där inte...
      Kvällen blev så trevlig med lite god mat och gemenskap.
      Kram

      Radera
  2. Rosmarie den nya poeten, vacker dikt.

    Jag blev så glad av att se er i revygänget, kul att veta hur fin och duktig du är som skådespelare. Hade jag bott närmare hade jag anmält mig till er, för ni verkar vara ett jätte trevligt gäng. I vår grannby Burseryd, har de spelat revy i många år oxå, i år blev det ingen. Tyvärr något 'bråk' med Värnamo revygäng, *suck* tråkigt !
    Men min åsikt är att inte blanda sig med några andra 'utsocknes', (du förstår )
    När var och ett revygäng hållit ihop med i många år så är det inte bra att tro man kan samarbeta med alla de 'nya' som har andra idéer, alla verkar vilja bestämma.
    Men vuxna borde väl kunna samarbeta och ta det med ro, men se det går inte !
    Någon måste väl hålla koll på hur det ska vara, utan att man behöver bli osams.
    Men så är livet, 'saker' händer . . . .
    Jag brukar oxå skriva och göra om texter till olika låtar till bröllop och festligheter.
    Jag bjuder oxå på mig själv, det är kul!.
    På svåger o svägerska jubileum gjorde jag om Lillbabs låten 'Är du kär i mig ännu Klas-Göran'. Det blev en överraskning för alla. Jag delade ut sång'rullen' lagom till kaffe och tårta 'stunden', och jag spelade upp låten först och frågade alla 40-tal gäster om de mindes den sången, den ska vi ni nu få sjunga tillsammans med mig
    Jag delade ut 'rullarna' sen började vi sjunga den omgjorda texten.
    Jag visste att alla skulle skratta då och då så jag fick hålla i sången i lugn takt, ingen bakgrundsmusik, det hade aldrig gått då,. Sången texten blev succé.
    Efter en stund blev det mer sång av mig och Rolf, (vi hade bytt om till 60-tals kläder) och valt sången med Lars Löndalh och Tova Carsson 'Visa mig hur man går hem', jag känner att jag måste gå i säng, jag tog en liten drink . . . . .
    den mimade vi till så klart, men dansade och fjantade oss. Rolf ville inte vara med på sånt, han är ingen 'revykung', *fniss*, men jag tvingade honom att ställa upp för sin systers skull. *mutter mutter* och *suck*. Vi hade inte många timmar hemma att träna på, vi jobbade nämligen vid den tiden, men finns det vilja kan man fixa allt.
    Bara att improvisera sa jag, han var nog lite orolig men allt gick kanon bra.
    Gästerna och värdparet skrattade och sa att vi gjorde det mycket bra, det blev succé.
    Det var otroligt kul att göra detta, som jag aldrig glömmer, inte heller de andra.
    Men jag är en som gillar att skoja och bjuda på mig själv, fler borde vara lite mera positiva i livet och bjuda på sig själv.
    Nu har jag en hel del att läsa igenom från era revyer under årens gång.
    Jag förstår att du har kul Rosmarie, Grattis till dig och lycka till.

    Aj aj nätaktioner vågar jag mig inte på, ännu. Möblemanget är fint och blev billigt.

    Det blev lite mycket skrivet, men det liksom bara 'rann på' . . . .

    Ha en skön vecka, kram/ Eva

    Ps. vi var i Jkp i lördags, köpte ny mobil som Cristian (BB Jennies sambo) hjälpte mig med rådgivning av denna djungel av mobiler. Sen till dem i Norrahama.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med osämja i revygäng är inte ovanligt tyvärr. Senast Jkp. Vi är vänner och umgås privat och det finns ingen konkurens mellan oss. Vi har lärt oss att vi kompleterar varandra och är bra på olika saker. Sedan har vi bara en dryg vecka på oss att öva in alltihop så vi hinner helt enkelt inte bli osams. Kul att du livar upp umgänget, sådana människor behövs som bjuder på sig själva.
      Kram

      Radera
  3. Vilken underbar dikt som du delar med dej av ♥ Du är verkligen en tusenkonstnär, med "många strängar på din lyra".
    Jag håller med dej om att din vasen är otroligt fin ! - Och vilken tir att du drabbats av den där farsoten så ni fick tag på dom vackra stolarna och bordet.
    Själv brukar jag bli fast på Tradera och "råkar" köpa både ett och annat ;)
    Ha en fin vecka och GRATTIS till friherren i efterskott !
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, dikten är inte skriven av mig utan Erik Axel Karlfeldt. Men diktar lite gör jag ibland. Tradera har jag aldrig testat, verkar livsfarligt!
      Kram

      Radera
  4. Skrev också dikter som ung....nu skriver jag aldrig....bara på bloggen, haha...
    Har aldrig hållit på med nätauktioner...är väl tur det kanske, hihi....
    Fin kväll till dej!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte ofta det blir dikter, men det händer nån gång då och då. Nej, börja inte med nätauktioner...man kan bli ägare till det man minst anar..."den var ju så billig..." Men jag klarade mig denna gången.
      Kram

      Radera