söndag 17 maj 2015

Dygnet har bara 24 timmar...

...fast ibland tycks man tro att det går att trycka in några till. En intensiv vecka ligger bakom mig, vilket syns här på bloggen då inga inlägg gjorts. Det har varit både arbete, lite "måste-göra" hemma och socialt umgänge. Ett envist försök att sitta nere vid sjön och fika tillsammans med goda vänner och trotsa avsaknaden av värme har genpmförts. Vi blev rejält frusna men värmdes upp av god mat hemma hos dem efteråt. Roligt att äntligen få till sådana där träffar som man bara pratar om att man ska ha, men tiden bara rinner iväg och så har det plötsligt gått ett år.




När fick du en blomma av din man senast...hm...vad ser jag där? Ja ja, man tager vad man haver. Men nog var den märkligt vacker så här denna rabarberblomma? Rabarbern växer så det står härliga till nu. Och gott är det! Problemet är ju bara att det måste till en hel del socker för att kunna använda den eller? Har någon tips där det inte ingår en massa socker? Smaken är ju underbar.



Under fredagen och lördagen besökte vi en mycket god vän nere i mörkaste Småland. Ja även hennes trognaste vän förstås.



Pratar du om mig?




Jag är en lugn och trygg gammal hund som ger matte mycket kärlek och sällskap.




Som vanligt blev det mycket prat och skratt men också en liten tur i samhället. Där finns en anläggning med små trädgårdshörnor efter tema. Just nu är det inte så mycket blommor, men det är fina tankar till varje vrå.



Här var det tystnaden och stillheten.




Detta handlade om andlighet. Om du tittar noga ser du korset gjort i armeringsjärn.

Men det var kallt som bara den så det blev kaffe och räkmacka därinne med efterföljande loppisrunda där eftersom det är en hjälporganisation som står för allt.



Helt otroligt att det aldrig tar slut med fyndande av detta porslin. Nu hittade vi muggar också...Har ju fyndat massor av just detta porslin för en femma eller tia. Jag har allt i lusthuset. Det är tallrikar, fat, skålar, kannor,kaffekoppar, ja allt tänkbart. Jag använder det bara i lusthuset under sommaren. Tjugofem kr för detta.




Optimist som jag är, köpte jag dessa i plast för kommande små picknickar. Lite roligare än de gamla kåsorna vi brukar använda. Just i dag känns det avlägset att sitta ute i backarna med fikakorgen, med det kommer får vi tro och hoppas.



Sedan fyndade jag faktiskt kläder. Tror aldrig jag köpt kläder på loppis. Men detta var precis min stil både på kläderna och prislappen eller vad sägs om kläder som nya för 80 kr?




Nu väntar det jobb här hemma. Det ska sys dynor till rottingstolarna som vi köpt till altanen på framsidan. Efter att ha tänkt i många olika banor och flera varv, köpte vi två bekväma stolar att ha där istället för någon matgrupp. Det är ju ändå mest vi två hemma nu och vi har andra ställen där vi kan sitta flera. Så nu har vi mycket mera plats där och har fått en bekväm plats att sitta och läsa på. Men dynor ska fixas innan jag visar bilder på detta. Och inte blir det vitt utan riktigt färgglatt som omväxling.

Så var det taket till hammocken som ska bli klart och även ny dyna till den. Kanske rent av tur att värmen dröjer så jag blir klar med mina projekt...

Ett av mina olivträd mår bra och är på gång. De andra två är det mer tveksamt om hur det ska gå. 

Ha det gott alla och håll ut värmen sägs komma på torsdag.

6 kommentarer:

  1. Vilken härlig utflykt och så många fina trädgårdstips! Alltid trevligt att hälsa på vänner!
    Ytterligare fynd har du gjort! Så kul om man hittar något man vill ha och till ett bra pris!
    Ja, maj har då inte varit nådig när det gäller vädret! Kylan är olidlig känns det som, och man vill ju så gärna vara ute och bara njuta, men inte i vinterkläder!
    Vi hoppas på lite värme framåt veckan!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Jättefina fynd du har gjort
    kram Rosa

    SvaraRadera
  3. Snygga kläder du hittat!
    ibland kan man verkligen fynda på loppis, även kläder.
    Jag hittade ett par Please jeans en gång på loppis, de sålde jag på Tradera för 750 kr!
    Här väntar även jag på våren och värmen, låter bra att det är på väg till helgen.

    Ha nu en fortsatt fin helg,
    kram Anneli

    SvaraRadera
  4. Mycket fina fynd ;).....och andlighet intresserar mej ;)...där skulle man sitta och filosofera...tror inte värmen kommer till oss här uppe....mer till södra Sverige.
    Kram bia

    SvaraRadera
  5. Jisses . . . Vad mycket som händer runt dig.
    Tid för umgänge är ju mkt viktigt, vad vore livet värt annars. Det är likadant här något händer hela tiden.
    Men det gäller att även släkt vänner o bekanta tar intuitivt till att träffas, det spontana är oxå mkt bra.
    Tänker på mig själv som mest fixar till 'mötena'.
    Alla är så upptagna, jag fattar väl det, för det är jag oxå, Hi hi hi . . .
    Vid denna tidpunkt är det mycket som man vill och ska göra, sen glömmer man att 'leva' . . .
    Jag är glad att få vara en fri pensionär och göra det man vill eller att inget göra, precis som nu.
    Tog mig tid att läsa ditt inlägg på mobilen.
    Det var kul att läsa om dina besöks mål . .
    Nu ska jag fortsätta gräva, hi hi hi . . .
    Må fint/ Eva

    SvaraRadera
  6. Hej hej..ja kallt är det som attan...håller tummar o tår för utlovad värme :)) jag måste bara skriva att jag var en sväng på Tina och översten..sambon tyckte det var fint men mera som ett museum hi hi..ja han trivdes bättre bland veteranarna :)) låter som du haft det trevligt fastän föregående vecka var full! kul när man får till träffar,bättre sent än aldrig..(och fina plagg du fyndade ) Ha en fin kommande vecka <3kram Jessica

    SvaraRadera