lördag 30 maj 2015

Ring, klocka, ring...

En uppmärksam bloggare har tolkat in en betydelse i min tidigare rubrik som gör att jag byter. Klockan klämtar för mig...kan ju leda tankarna till något mindre kul. Min tanke var mer att en tid är slut och något nytt kommer, alltså lusthustiden. Så då blir det till att ringa in den nya tiden... Klämta, var ett sätt att ringa genom att bara slå med kläppen mot klockan. Blir inte samma ljudeffekt och kunde vara tecken på fara. 
Förra helgen ljöd klockan i allafall och jag ringde in lusthustiden. Då var det skapligt väder och vi kunde ta årets första frukost där inne. Vad som sedan hänt vet ni alla, men det är ju inte lönt att klaga över vädret. Det är som det är...kallt och eländigt. Jag får tänka på det som var då och det som kommer...för det gör det väl ändå?!




Jag plockade runt bland mina prylar o pinaler och några fick flytta ut till lusthuset på sommarvistelse.





Madonnan, som under sin innevistelse visst blivit vit sedan förra året, står på sin vanliga plats. Hon passade bättre vit till det svarta och vita nere i nya källarrummet.




I den loppisfyndade bokhyllan står allt porslin jag loppat ihop. Senaste tillskottet var muggar och ett fat.




Det tar aldrig slut! Rätt var det är så dyker något nytt upp som jag inte sett förut. Tycker det passar bra här ute och ser lite så där provensalskt ut med fransk text på några av sakerna. Nu får det snart inte plats mer. 



På bordet jag målade tidigare i våras skulle olivträdet stå, men det verkar mer dött än levande så det får bli något annat där.




En växt har fått flytta ut. Vet inte vad den heter, men ser ganska skojig ut.




Ljuslyktan är en loppad ljusstake och en gammal glasburk som min mor hade gelé i och som jag limmat fast. Gelén fick så fint mönster om man vände upp den på ett fat.




Lite "fuskblommor" är aldrig fel.




Då var den lilla rundturen i lusthuset klar och över allt vakar min kära skyddsängel. Nu är det sorgligt att jag inte kan sitta där ute när det äntligen är helg efter en mycket hektisk vecka. Klart jag kan sitta där, men det är inte roligt när det regnar och är så ruggigt. Då är det skönare att vara inne i huset.

Musikalen med 30 barn på scenen är över och nu väntar betygssättning, skolresa, kanoting och avslutningar. Hade personalfest i går kväll som innehöll resa med både buss, båt och häst innan vi fick njuta av supergod mat och härlig trivsel.

Idag blev det lååångsam städning och bakning av rabarberpaj som ska avnjutas fram på kvällen. Friherren står för maten. Man får trösta sig med lite tända ljus och kanske rent av ta sig en liten klämtare...





11 kommentarer:

  1. Vilket härligt lusthus ni har och så mycket fint du har samlat där! Porslinet ser verkligen franskt ut!
    Himla trist när man inte kan utnyttja det nu när tiden liksom är inne!
    Vi får se framåt och hoppas på att det kommer NÅN gång - det vackra, varmare vädret!
    Önskar dej en fin och skön helg!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Åh vilket härligt lusthus och mycket fint där! Alltid lika kul att kika in till dig...
    Varm kram,
    Titti

    SvaraRadera
  3. Vad mycket fint du samlat på dig!
    Skoj att du visar hur du har det,
    Men så tråkigt väder vi har!
    Man blir liksom lite håglös och tappar farten........

    Ha en fortsatt fin helg, (imorgon blir det bättre väder),
    kram Anneli

    SvaraRadera
  4. Åhh vad härligt att få flytta ut till Lusthuset ;))....måste vara härligt att sitta där och mysa...fast jag förstår dej , roligare när det är varmt förstås....men håll ut, värmen är på väg sägs det....men jag tvivlar jag, haha...kanske kommer den till södra Sverige ;)
    Ha en fin mors dag!
    Kramis bia

    SvaraRadera
  5. Så många fina bilder från ditt lusthus!
    Tack för dina rara ord i min sorg. De värmer. Kram

    SvaraRadera
  6. Du ska inte säga eller skriva att klockan klämtar för mig, för när en klocka klämtar då är det när någon är död och man ringer in själen, typ något sådant är det.
    Ordet klämtar är sorgligt, ringer in och ut är något positivt, så har jag lärt mig och hört, men vem har sagt att det är rätt. Har du hört någon mer som skrivit sagt så om klämta.
    Så jag blev lite rädd och fundersam när jag läste överskriften på ditt inlägg.
    Som vanligt visar du massor av fina loppisar, otroligt vad du samlat på dig.

    Godnatt . . / Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har nog rätt där...byter...
      Kram / RosMarie

      Radera
  7. Ja det kanske var lite olycksbådande det
    andra du skrev, för du ringer ju in glädje för
    lusthustiden. Fattas bara lite finväder så är
    det kirrat. Mycket spännande du hade där ute.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  8. Så fint och trevligt du har i lusthuset! Och härligt med lite rustikt porslin som passar bra där.
    Nu vill vi ha sol och värme, är trött på kylan!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  9. Så fint du har det i ditt lusthus. Ja, det är inte lika kul att sitta ute med detta förskräckliga väder som vi har nu. Men, det kommer ...!
    En fin dag till dig!
    Kram Inga

    SvaraRadera
  10. Hoppas helgen varit bra ;)...här har det regnat och blåst...annars har den varit bra;)
    Ha det gott!
    Bia

    SvaraRadera