söndag 8 mars 2015

Ljusterapi

Ja det var nog det jag fick idag. Visserligen satt jag faktiskt det mesta i bilen vilket kanske är förskräckligt en dag som denna, men så blev det. Friherren, jag och yngste sonen med sambo tog årets första lilla utflykt. Vi hade tänkt första stop på ett fint ställe med massor av trädgårdsväxter, blommor och lite inredning. Liten miss där av mig, kollade inte öppettiderna ordentligt. Men vi skulle ändå den vägen så det var ingen fara. Kanske rena rama turen, för vem skulle inte velat köpa med sig massor av vårblommor hem?





Nu fick jag nöja mig med att plocka in lite snödroppar från trädgården när jag kom hem. Vi åkte omkring på småvägar i Östergötland och åkrarna hade redan börjat skifta i grönt. När landskapet är platt blir det så oerhört ljust och härligt när solen skiner. Tåkern låg så vackert och glittrade i solskenet. Massor av svanar såg vi också.
Hungriga blev vi också, men det avhjälptes med en buffé på Ladugård 206. Ett jättemysigt ställe i en ombyggd ladugård vid just väg 206. Där köpte jag också mer chalk paintfärg.




Pysselfri helg, men några fina fjädrar är inhandlade och får stå i vas tills det är dags att göra något med dem. Har funderingar på en krans och lite annat. Gillar egentligen inte fjädrar av någon oklar anledning. Ha en fjäderboa runt halsen är något jag avskyr. Vem behöver det, tänker du. Jo sådana som jag kan tvingas till det i teatersammanhang då och då.



Dessa vackra blommor hittade jag bakom gardinen i sovrummet. Ja jag visste att de fanns där men inte att de börjat blomma. Såg halvdöda ut bara för någon vecka sedan, då jag funderade på att slänga dem eller iaf klippa ner dem. De fick väl vårkänslor långt ner i rötterna.

Jag får väl erkänna att jag inte kunde hålla mig utan gick in på en online-auktion ikväll. Där fanns en stor gammal träpiedestal med svarvad fot. Hoppsan sa, klickeliklick så var den min för 125 kr. Var jag ska ha den? Jo tänk att det vet jag faktiskt. Målade ju en i somras som blev så fin och fick sin plats i lusthuset. Under vintern fick den en plats inne i vardagsrummet där den passade alldeles utmärkt. Nu kan den få stå kvar där och jag fixar till den nya till lusthuset.



De små minipåskliljorna köpte jag i går när jag handlade lite mat. Då var de inget utslagna alls, men in i värme och lite solljus så blommar de för fullt. Precis som vi, lite värme och solljus så livar vi upp. Kändes som om den där lilla turen gav en kick framåt och hopp om vår och allt underbart som väntar. Jo jo, en och annan kalldusch har vi väl att vänta. Det har Friherren också när han snart kommer hem. Kallduschen består i en utskällning från mig. När vi kom hem skulle han bara titta till bina. Två och en halv timma senare har han inte kommit hem och har ingen mobil med sig. Dessutom skulle mellansonen hämtas vid tåget i en närliggande stad. Hade Friherren hamnat i chock? Han är nämligen allergisk för bin. Precis, jättebra att vara biodlare då. Hade han glömt hämta sonen? Satt han och drack kaffe någonstans? Nu är jag härdad så det senaste var högst troligt, vilket det också var. Och sonen är han på väg att hämta. Men liiite skäll måste han nog ha...

Ha en fin vecka alla fina människor. Nu har vi våren i sikte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar