tisdag 30 juni 2015

Helgens begivenheter

Så var vi hemma igen efter ännu en liten minitripp. Vi åkte genom ett sommarfagert Västergötland och målet för vår färd var Mariestad vid Vänerns strand. Där besökte vi Friherrens syster och man. På vägen dit passade Friherren på att köpa glasburkar och lite annat till sin bisyssla. Själv tog jag en liten runda i Hem&Hobby i Hjo, där det finns hur mycket som helst i inredningsväg. Lördagen tillbringade vi på stan där det var ett veteranbilsrally med många fina bilar och gamla mopeder. Har själv åkt omkring på en gammal Huskvarna novulette, med jobbryggsäck, matkassar och ett barn där bak. Nu var det en som man trampade igång och det gick inte direkt fort. Fick hjälptrampa i uppförsbackarna och cyklister trampade glatt om mig. 




Hade nog varit bättre med en sån här och som jag gärna skulle äga idag.




Vore helt OK med en sån här också...




Eller kanske den här?




För all del...så här i sommartider går det lika bra med denna.

Ja ja...drömma går an. Man får vara glad att man har en bil och kan göra sådana här små utflykter.

På söndagen tog min svägerska med oss på loppis. Hon visste att vi brukar gå på loppisar och tänkte visa oss en årlig loppis som hålls av en idrottsklubb strax utanför Mariestad. Och då snackar vi loppis! Man kan väl säga som så att jag fick så jag teg och var stum en lång stund, något som inte hör till vanligheterna. Denna loppis besöks av 7 000 besökare och är stor som närmare tre fotbollsplaner. Såg ut som värsta marknaden med allt tänkbart att köpa. Bra ordning och sortering så man kunde spana in områden om man nu orkade trängas med alla människor. Helt galet mycket som man sparat ihop under året. Det som blev över hivades på tippen efteråt. Priserna låg på nivån 10-20 kr för det mesta, men eftersom det är så otroligt mycket får föreningen ändå in väldigt mycket pengar. Samtidigt blir det nästan läskigt att se så mycket saker och man påminns verkligen om vilket konsumtionssamhälle vi har med så mycket slit o släng.




Naturligtvis gick jag inte tomhänt därifrån, det har ni säkert redan listat ut. Tyckte denna tidningskorg kunde bli fin i lusthuset.




En hel hög med textilier bla denna vackra linneduk, fick jag för 40 kr. Köpte en skinnryggsäck som inte var använd för 30, så det var verkligen fyndläge.




Friherren som inte övergivit tanken på det marina temat i källaren hittade denna segelbåt som är ett skåp.




Till temat passar väl denna ask rätt bra också.




Som om detta inte var nog så hade vi även på lördagen fyndat en del på den loppis som fanns på gågatan i Mariestad. En tjej hade många fina saker som tilltalade mig och hon var också så där billig. Detta par har jag tänkt fylla med vatten, sätta i en blomma och så på toppen passar en glashållare för flytljus. Kan nog se läckert ut.




Ska inte trötta ut er fullständigt med alla mina fynd, men måste bara visa denna söta minikanna. Kolla in dubbla öron...




Kanna och kopp, alli-i-ett. Visst är den för söt! Lagom för lilla egna fikastunden i solen. Kan väl konstatera att jag tror jag kommer att avhålla mig från loppisar ett tag då en viss mättnad har infunnit sig.

I dag har det varit jobbardag och jag  har planterat blommor, städat altan och lusthus. Lite bilder från det kommer imorgon. I morgon skulle jag vilja försöka tvätta de där arma fönstren som stört mig hela våren, men då gäller det väl att komma upp i ottan med tanke på hur varmt det ska bli. Har även skrivit klart en sångtext till ett bröllop som en god vän bad mig skriva till hennes dotters bröllop.

Avslutar med en bild jag tog när vi köpte växter i går. Det var fullt av vallmoblommor utmed vägarna i södra Östergötland där vi åkte. Såg också mycket blåklint. Snart är väl även linfälten i full blom, vilket är oerhört vackert.




Ha en fortsatt härlig sommarvecka!





2 kommentarer: